OLD MACS...

Arabis

Trådstartare
Ett par frågor om dessa " lösskor".
Funderar på att skaffa till mitt ena arabsto, som är mkt ömfotad. Försökte idag mäta hennes hovar, & jämförde med måttabellen i Hööks. Men det stämmer ju inte alls. Måste mäta de igen. Som det är nu, så är hovarna ca 10,3 cm breda & 11,7 cm långa. ( Lite lång i hovarna). Enligt tabellen, så är minsta breddstorlek 11 cm= strl 10. Det kan ju stämma bra med hennes mått. Men tar man sen längden, så motsvarar strl 10, 10 cm längd på hoven. Hon skulle behöva minst strl 3 på "skon", som motsvarar 11,5 cm. Men då är den till en hov som är 12,5 cm bred. Alltså mer än 2 cm för bred för henne. Hur gör man?? Ngn ..(SVEA??, du har väl provat..??).., som har mer erfarenhet?? Det skall finnas ilägg, hur fungerar de??

MKT tacksam för svar./// Linda

Jag har old mac's, och hade även jag en häst med smala hovar i början.
Det du gör är att ta det största måttet, i det här fallet längden, och sedan köper inläggen som hör till. (Jag rekommenderar att du pratar med säljaren så att det blir rätt inlägg.)
Sedan fäster du dem med kardborre på sidorna av skon, enligt beskrivningen! :idea:

Försäkra dig om att hästen är nyverkad (utan skor) när du tar måtten.

Finns Old Macs, & inlägg i alla storlekar hemma, hos Hööks, alltid?? Hästen är nyverkad, men om jag mätt rätt är svårt att avgöra, längdmåttet var svårast att få till, & ngt kortare i hovarna kan hon nog bli med tiden, men är inte verkad riktigt regelbundet innan hon kom till mig för en dryg vecka sedan, så man kan inte ta allt på en gång.
Trivs hästen annars med dojjorna?? Blir inte en massa skav & dyl på köpet?? Andra med erfarenheter, dela med er, snälla...// Linda

du ska inte satsa på att få kortare hovar, utan bredare!
Har hon varit oregelbundet verkad, fast MED skor så kan jag förstå varför hon har fått så smala fötter.
Sånt klämmer nämligen ihop hovarna på dem!

Jag ringde iallafall till Hööks och fick hem rätt skor med rätt inlägg på en gång.

Hästen min trivdes med dojorna, särskilt när hon var ömfotad tidigare i vintras. Däremot är de lite tunga, så hon hade problem med galoppen då jag bara hade de på framhovarna.
Skav? Nej, bara när jag var tvungen att ha dem på dygnet runt under en period med riktigt knöligt underlag ute. Då smorde jag in skavställena (blev aldrig hål på huden) och snörde på lite nogrannare så rörde de inte på sig alls.

Till sommaren kanske jag kommer att behöva ta fram mina Old Mac's ur malpåsen igen ifall hennes framhovar slits för mycket på grusvägar, men det ser jag då.
Jag är väldigt nöjd med dem. De har inte bara hjälpt min häst, men även en annan häst som råkade ut för en otäck hovskada. Min ena Old Mac's fick då agera skydd för sjukbandaget (som bla. bestod av gipsbandage...) så att hästen skulle kunna gå ute i en sjukhage :idea:

Hästen är lite lång överhuvudtaget, så med regelbunden verkning tror jag de blir kortare. Visst skall dom bli bredare oxå, & det ryms ju i den storlek på Old Mac´s, som jag måste köpa iom längden. Hon har varit skodd en omgång i hela sitt liv, för att lindra en hovspricka. Annars har hon gått barfota i mjuk hage i 9 år. Så det är inte ngr skor som suttit för länge, som förstört hovarna.
Hur höga är de ( dojjorna), bak vid ballarna tex. Likaså framtill. Vad är det som skiljer på inläggen, som gör att man kan få fel. Vad är inläggen gjorda av??
Många frågor, hoppas på svar./// Linda

hur höga de är baktill har jag faktiskt aldrig tänkt på! Och för att mäta måste jag hem igen och det tar en vecka...
Jag upplever dock att det inte borde vara några problem. De är konstruerade på så sätt att de flesta hovar borde passa eftersom man snör dem själv med olika kardborreband och läderspännen.

Det enda som skiljer mellan inläggen är storleken. Det är som små paddar nästan, och det finns bara två olika storlekar. De större blir helt enkelt för långa/breda för de mindre storlekarna av skorna.
Väldigt svårt att förklara, jag ska försöka hitta länkar till infosidor jag hittat förut.
Inläggen är gjorda av tunna skumgummiplattor i läderfickor. För att anpassa inläggen kan man ta bort en av de två plattorna och därmed göra dem smalare eller tjockare
Jag lyssnar på dina frågor, och gör mitt bästa för att svara dem!

Tack för ytterligare info. Har varit inne på hemsidan & snabbkikat, där var mkt värt att se. Skall ringa Hööks idag & höra så dom har hemma vad jag behöver. Hur breda/ tjocka är inläggen, iom att dojjorna är ca 2 cm för breda, så behövs ju rejält breda inlägg. Kostar inläggen extra??

Linda

jo, inläggen kostar extra.
Däremot behöver du nog inte oroa dig över ifall inläggen räcker.
Skorna är gjorda så att man snör åt dem, så det är bara när skillnaderna är riktigt stora som man behöver inläggen. Inläggen är bara till för att fylla ut såpass att man inte riskerar att skon snurrar på sig när hästen går, vilket ju kan orsaka skav.
Jag skulle tippa på att inläggen är ca 7mm tjocka, sedan har man ju en på varje sida av skon vilket ger ca 14mm
Det tror jag räcker. Men du får ju höra med personalen på hööks! De hjälpte då mig!

Det finns ju bättre bilder på hur man mätar på old mac's hemsida, så du kan ju kolla där då du var osäker på riktigt hur man ska mäta. Några millimeter gör ju skillnad, som du själv sett.

Har pratat med Hööks idag, & allt finns hemma. Inläggen kostade 129:- el likn för ett " set". Motsvarar det 4 inlägg, 2 till varje dojja?
Åker till Borås på Onsdag & handlar. Skall mäta lite bättre innan dess ( imorgon.).
Tycker du dom är värda priset? Kostar ju en hel del liksom. Håller de bra? Hur mkt väger en dojja?/// Linda

precis, det är fyra inlägg dvs så att det räcker till ett par skor.
Du hörde så att de fanns inne i butiken? så praktiskt om man bor nära...

Jo, de kostar en hel del. Men om man räknar på hur mycket det kostar att sko med järnskor så är det inte så farligt. Jag gjorde väl en uträkning innan jag köpte dem, slog ut kostnaden för skorna över antalet skoningar under ett halvår, eftersom det är så länge garantin gäller. Jag är helt klart glad över dem, men de hade gärna gått att brodda...

Jag har haft mina ett halvår nu, och jag räknar kallt med att de kommer att hålla i minst ett år till. Det som slits är egentligen sulan, både inuti och under. Sedan kan kanske kardborrebandet fästa lite mindre efter mycket användande, fast där är jag glad att läderspännet alltid finns som en extra säkerhet samt förhindrar att det drar för mycket i kardborret -> ökad slitage

Jag har för mig att vikten står på sidan, men tänk dig vikten för en känga ungefär... :angel:
Jag har bra koll va? :D
Ärligt har jag inte tänkt på det, men de är rätt tunga och hästen behöver tid för att vänja sig. Både vid tyngden och vid att ha gympadojor överhuvudtaget.

Jag köpte ett par Old Mac skor för något år sen. Enligt måtttabell så var även största storleken för liten. Gjorde en chansning och tänkte "det funkar nog", men det gjorde det inte :crazy: Varför finns det aldrig saker som passar riktigt stora hästar?? :confused:

Köpte ett par Old Macs för att använda bak på min häst. Han har ganska långa och smala bakhovar 15*12,5 cm. Trots inlägg och rätt storlek fick jag det inte att funka. De snurrade hela tiden runt. Hästen blev vansinnig på dem.

Kan bara ha dem problemlöst fram men där är hans hovar helt runda 14,5*14,5.

Det är faktiskt rätt vanligt att hästar har smalare bakhovar, kanske inte lika smala som din hästs men...

Vet du vad det beror på? Belastningen!
Om hästen börjar belasta bakhovarna ungefär som den belastar framhovarna så kommer även bakhovarna att bli rundare.

Det räcker dock inte med bara ridningen, utan den måste röra sig och stå på ett annat sätt hela tiden.

lite kuriosa bara :)

Var iväg i onsdag & inhandlade ett par Old mac´s. velade så bara, ang storlek. Köpte den mindre, av de jag valde emellan. Egentligen så är hennes hov lite för lång till den, efter det jag mätt. Men jag raspade ner den lite till, så testade vi. Fick inte på den med båda skumgummiinläggen i läderfickorna, men plockade bort ett inlägg fr varje läderficka, så gick det bra. Möjligt att dom är ngt, ngt för korta, men hon verkar inte hindras av de. Tycker dock att dom är VÄLDIGT klumpiga. Hon trampar på dom hela tiden med bakhovarna oxå, så hur länge de håller får vi väl se. Men där är ju garanti. Så än så länge är jag nöjd, men de kunde varit smidigare.

Linda

Han är skodd sedan 2 års ålder och mestadels med sidotåkappor så var hovformen kommer ifrån behöver man inte undra...

Dessutom är tillväxten usel. Tar ca 2 år att växa ner en hovlängd, så det var därför det hade varit undebart om han hade kunnat gå med Old Macsen så det pumpade runt ordentligt och hoven kom igång igen.

Ska ägna helgen åt att se om jag kan tillverka egna inlägg som funkar bättre.

jag har haft mina old macs i tre månader nu och är nöjd, de funkar bra på bakhovarna när jag ska rida. tog ett tag innan hästen vande sig. Nu är d inga problem.
Men de är kass när det är halt ute, det räcker att d är lite frost eller om man rider i skogen där marken är lite fuktig, då kasar ifa min häst iväg.
Men överlag har d fungerat väl, och d är skönt att slippa ha skor på hästens bakfötter.
Lycka till.

klumpigheten vänjer dom sig vid, men det tar ju nån vecka nästan innan de har gått in skorna och vant sig vid tyngden.
Det var kanske inte så bra att välja för små skor, men kan du korta av hovarna så kanske det fungerar. Se upp bara så att hon inte blir hovöm pga att du filar ner för mycket...

hjälp!
jo, vid så dålig tillväxt skulle det nog rekommenderas barfotagång! :eek:

Man får dock inte bli för beroende av gympadojorna, de är mest till för att underlätta för hästen vid övergången, samt skydda mot för mycket slitage vid svåra förhållanden.
De flesta hästarna kan ju faktiskt klara sig helt barfota efter övergångsperioden!

Jag gjorde egna tofflor åt bakfötterna på min när det var som knöligast, och det fungerade alldeles utmärkt. Men de blev väldigt skitiga och höll inte ens två veckor.

Liknande trådar

B
Utrustning Jag har ett litet problem. Min hovslagare kallade min kära travares framhovar för "konstigt formade" och sa att han helst ville se att...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka