Min travare har några olater som jag gärna skulle få bort, om det går...
* Han skrapar och dunkar med hoven i boxväggen för att få uppmärksamhet och mat. Jag skyndar inte utan han får vänta, men han håller på ändå....
Hej! Jag säger inte att det är det rätta, bara tips ifrån mig för jag har haft hästar med liknande olater. Först en fråga: Dunkandet och skrapandet när du utfodrar- Har ni flera hästar i stallet och du ger travaren mat sist för att den skall lära sig att " det tjänar inget till att stöka, för då får man mat sist"? Om det är så du tänker, så bör du tänka om. Jag anser att hästar inte resonerar på det viset. Ge travaren mat först så att den hinner stöka så lite som möjligt. Då slipper du eventuell oro i stallet och slipper bli irritirad på travaren.
Bankar hästen även när det inte vankas mat och alla hästar är inne ?
Om inte-så tycker jag att det är en enkel lösning på problemet att ge travaren mat först. jag ser ingen anledning att bråka med den för det. Bankar den annars oxå, så är det ett annat problem, anser jag.
Angående backandet vid uteritt- Om du helt säkert vet att hästen gör det pga. olydnad och inte pga. att den har ont någonstans så kan du prova med att vända hästen och försöka backa förbi det stället den vägrar gå förbi. Vänd sedan hästen rätt åt färdriktningen och prova att rida fram. Går ej detta så upprepa backningen tills du får den att gå fråmat dit du vill. Detta fungerar mkt bra på en häst som jag rider, han blir istadig och backar vid varje ute-ritt på våren. Vet ej om det är hans vårkänslor som spelar in men det fungerar ej att börja bråka på honom, då blir han upprörd och kan lätt backa rätt ner i diken/stängsel o dylikt. det enda som fungerar är alltså att backa åt andra hållet så han bar bakdelen mot det "farliga" eller vad det nu var som fick honom att vägra gå fram.
Rider du med sällskap eller ensam? Backar den vid sällskap om sällskapet går före?
Är travaren en unghäst så kan den vara osäker och behöva sällskap ute för att få rutin och bli modig.
Alla hästar är olika och dessa tips kanske inte alls passar din häst men du kan ju prova!