W

Wildthing

Min travare har några olater som jag gärna skulle få bort, om det går...

* Han skrapar och dunkar med hoven i boxväggen för att få uppmärksamhet och mat. Jag skyndar inte utan han får vänta, men han håller på ändå....

* När vi ska ut och rida och det inte passar honom så börjar han backa! Och han bara fortsätter backa. Detta händer ENDAST vid uterit, inte på bana. Enda sättet är att försöka få stopp på honom, vi har varit nära in i elstängsel och ner i diken ett par gånger... Obehagligt.

Kan man göra nåt? Någon som har några tips?

Sv: Olater

Wildthing skrev:

* Han skrapar och dunkar med hoven i boxväggen för att få uppmärksamhet och mat. Jag skyndar inte utan han får vänta, men han håller på ändå....

Hej! Jag säger inte att det är det rätta, bara tips ifrån mig för jag har haft hästar med liknande olater. Först en fråga: Dunkandet och skrapandet när du utfodrar- Har ni flera hästar i stallet och du ger travaren mat sist för att den skall lära sig att " det tjänar inget till att stöka, för då får man mat sist"? Om det är så du tänker, så bör du tänka om. Jag anser att hästar inte resonerar på det viset. Ge travaren mat först så att den hinner stöka så lite som möjligt. Då slipper du eventuell oro i stallet och slipper bli irritirad på travaren.

Bankar hästen även när det inte vankas mat och alla hästar är inne ?
Om inte-så tycker jag att det är en enkel lösning på problemet att ge travaren mat först. jag ser ingen anledning att bråka med den för det. Bankar den annars oxå, så är det ett annat problem, anser jag.

Angående backandet vid uteritt- Om du helt säkert vet att hästen gör det pga. olydnad och inte pga. att den har ont någonstans så kan du prova med att vända hästen och försöka backa förbi det stället den vägrar gå förbi. Vänd sedan hästen rätt åt färdriktningen och prova att rida fram. Går ej detta så upprepa backningen tills du får den att gå fråmat dit du vill. Detta fungerar mkt bra på en häst som jag rider, han blir istadig och backar vid varje ute-ritt på våren. Vet ej om det är hans vårkänslor som spelar in men det fungerar ej att börja bråka på honom, då blir han upprörd och kan lätt backa rätt ner i diken/stängsel o dylikt. det enda som fungerar är alltså att backa åt andra hållet så han bar bakdelen mot det "farliga" eller vad det nu var som fick honom att vägra gå fram.

Rider du med sällskap eller ensam? Backar den vid sällskap om sällskapet går före?

Är travaren en unghäst så kan den vara osäker och behöva sällskap ute för att få rutin och bli modig.

Alla hästar är olika och dessa tips kanske inte alls passar din häst men du kan ju prova!

Ignorera tycker jag funkar bra, sen kan du ge först det är ok, men ingen reaktion på beteendet, då befäster man det

*
När vi ska ut och rida och det inte passar honom så börjar han backa! Och han bara fortsätter backa. Detta händer ENDAST vid uterit, inte på bana. Enda sättet är att försöka få stopp på honom, vi har varit nära in i elstängsel och ner i diken ett par gånger... Obehagligt.

Håller med föregående talare, prova backa i "rätt riktning", ett annat sätt är att vänta ut.. driv inte på utan bara släpp tyglarna och vänta ut, försöker han vända, så vänd åt rätt håll igen, men driv inte framåt, stanna så länge det behövs, men ge dig inte..

Det angående att han backar kan vara att han tycker att det är tråkigt att komma ut (ganska ovanligt), han kan vara räd och osäker. Hande jag varit du hade jag börjat med att leda ut honom, i träns och inget annat, en lite kort lagom runda i skogen så att han ser att det inte finns något farligt, om han förtfarande backar (och inte har ont) så tycker jag att du ska göra ledarskapsövningar eftersom det förmodligen är istadighet vilket också är att han ifrågasätter ditt ledarskap och testar hur mycket du vågar gå på honom.

Håller med föregående inlägg...Pröva med att fodra travaren först om han är otålig, man kan också sätta en gummimatta på boxdörren, då låter det inte lika mycké när han sparkar. Vad gäller ridningen så pröva att rygga åt det håll du ska, jag fick rygga överallt med min häst för att få fram honom, nu är det väldigt sällsynt att han ens försöker vända hemåt...

Jag tycker, angående backningen, att om det finns rum för det, så låt honom backa, när han sen tillslut vill gå framåt igen, så backar du honom en bit till. Det ska alltid vara ditt sätt som är det lättaste. Backar han så han är på väg att gå in i ett elstängsel tycker jag faktiskt att du ska låta honom backa in i det. Diken är värre, risken är rätt stor att man vurpar ner.

men som sagt. Finns det utrymme, så backa ännumer.

Wildthing skrev:

* När vi ska ut och rida och det inte passar honom så börjar han backa! Och han bara fortsätter backa. Detta händer ENDAST vid uterit, inte på bana. Enda sättet är att försöka få stopp på honom, vi har varit nära in i elstängsel och ner i diken ett par gånger... Obehagligt.

Kan man göra nåt? Någon som har några tips?

Jag fick hem en tillridningshäst (varmblod det med) som hade den ovanan att banka i väggen. Hennes ägare berättade att ibland fick hon springa ut mitt i natten när hästen satte igång. Men hos mig fick bankandet resultatet att hästen åkte ut i en grushage medan jag gav de andra hästarna. Sen fick hon gå in och äta. Hon var inte dummare än att hon begrep vad som pågick och slutade banka på 1 vecka för ut var det sista hon ville i mattider.

Sen vad det gäller backandet. Är det en aktiv travare? som går mycket på bana så kan det handla om att hästen är osäker på marken. Den vågar helt enkelt inte gå framåt. Börja med att gå ut i markerna med hästen, gärna sadlad så du kan sitta upp då och då. Se till att hästen litar på dig. Jag utgår från att du har en sadel som passar och att hästen i övrigt är frisk. :cool:

har i stort sett samma problem med min nya häst!
(han var likadan hos förra ägaren)
fast han står "bara" och skrapar med ena fram hoven här han vill ha uppmärksamhet t.ex när man rycktar och sedan går för att hämta en annan borste!
när han står i transporten mellan klasserna på en tävling mm..
detta är väl inte nått större problem så men det är ju otroligt störande eftersom hästen väger runt 700kg så låter det låter ju en del.
(på tävlingar kollar alla på våran transport+bil eftersom hela alltet gungar som bara den..) :crazy: :crazy:

har ni ngt bra tips om vad man kan göra når han håller på sån??
//Sandra

Hej och tack för alla svar

När jag hämtade hem honom var han mager. Satte igång honom genom att gå, gå och gå. Gick massor i skogen, med grimma eller träns. Inga problem. Hållt på med massa markarbete eftersom han var mager och omusklad. Problemet kvarstod.

Nu kommer jag antagligen inte kunna göra något åt det, eftersom han har brutit ärtbenet och det inte verkar läka som det ska. Så snart har jeg ev ingen häst alls....
Men tack för alla tipps, vissa saker har jag redan gjort och det har inte hjälpt, andra kommer jag garanterat att prova OM han blir frisk och ridbar igen.
Jag bara hoppas.

I vårt förra stall hade vi en ponny som slog runt omkring sig när det var matdags. Vi vet (numera) att hon har stått i ett stall utan mat ett bra tag i sitt "tidigare liv" och det är orsaken till att hon härjar vid mattiden. Min valack slår och skrapar med framhovarna när man öppnade foderdörren. Så vi började med mat i krubban när dom kom in. Likadant oroligt ändå. Nu har vi bytt stall och i början så fick dom mat sedan dom kommit in och det var lika oroligt ändå. Så nu är det nya rutiner (och det är LUGNT) vi ger lite hö i boxen innan dom kommer in, tar in hästarna, så efter ca ½-timme så får dom kraftfodret, och några timmar senare får dom natthö (ca kl. 22) Det är jättelugnt nu. Alla står och mumsar på hö när fodervagnen kommer.

Problemet är ju nu att han har boxvila och inte får gå ut, annars brukar vi också göra så...

med sparkandet är det bara att fortsätta med rutiner, hö först och sedan kraftfoder.. samma ordning på hästarna vem som får foder först hela tiden..
sparkar han mycket ändå så ta en gammal(hel) trasmatta och spika fast dubbelvikt på insidan av boxdörren (eller där han sparkar) då låter det inte lika mycket och han tröttnar nog ganska fort..

Jag tycker också du ska fodra travaren först. Han är otålig och naturligtvis hungrig.
Att sätta nåt dämpande på hans boxvägg jämställer jag med att sätta på sig hörselskydd när en baby gråter.
Det är enklare att bara ge den först istället för att försöka lära honom att vara tyst.
Troligtvis kommer sådana "lektioner" bara att stressa upp honom, han kan inte förstå varför man struntar i att ge honom mat.

Jag tycker inte du ska fodra travaren först eftersom jag sett hästar som lär sig beteendet på ett väldigt obehagligt sätt då. Jag har sett en familj som hade flera hästar i ett stall och dom fodrade alltid sina hästar först. Dessa hästar sparkade alltid i väggen och en av dom klättrade med frambenen uppepå boxgallret så fort det andades mat. Visst dom kan ha haft otur men om 30 % av hästarna i stallet är sådana och det bara är den familjens hästar så tror jag inte på slumpen längre.
I ett stall jag stod i hade vi en sådan häst denna hade dock inte lidit av undernäring någongång mig veterligen och stod inte heller på boxvila vilket komplicerar situationen. Alla fodrade denna häst först och han var verkligen hopplös så fort maten kom. Min häst hade mugg och skulle tvättas torkas och smörjas på kvällarna så jag torkade så gott det gick och lät sedan hästen stå på stallgången ett tag för att få det hela ännu torrare. Under den tiden så passade jag på att lägga in hennes mat (den enda häst som gick att fodra med häst på gången) sedan ställde jag in henne och fodrade övriga. Jag fodrade sedan de andra hästarna i helt slumpmässig ordning och efter bara några dagar så hade den hästen slutat sparka i väggen iallafall när jag fodrade. Ibland fick han mat först och ibland sist så det handlade inte om att han alltid fick vänta.
Jag vet inte varför det fungerade men det funkade på honom och han var verkligen hemsk innan eftersom han kastade sig med full kraft in i väggen och sparkade så väggarna bågnade.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 974
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar