Olämpligt foder till häst?

Sv: Olämpligt foder till häst?

Jösses!

vilken fullständig gallimatias!!

Hoppas vid alla makter att folk inte TROR på det som skrivs....

Med hand å panna,
Tanten

Blir lite fundersam för det finns ju helt klart vissa fakta som stämmer och i grunden finns ju viss kunskap även om den sedan helt går över i felaktigheter. Som t ex det här med jäst i ensilaget, där finns i början helt korrekta uppgifter. Men sedan rasar allt på att skribenten inte kan skilja på det som kallas för jäst som kan finnas i fodret och mögel som inte får finnas i fodret om man använder det.

Värst är nog bilden på fullblodet där det påstås att den har dåliga njurar för att den svettas så den blir vit. När det i texten påstås att de inte svettas tillräckligt:confused:

:rofl: Vi ska alltså inte ge silage eller något protein till våra hästar?
Nej dom kan väl få gå i sin lilla hage och "leta efter örter så att den själv kan täcka sitt näringsbehov"

det verkar inte som att skribenten vet riktigt vad h*n pratar om..

Det är ju just i sådanna här sammanhang man önskar att människor uppger sina källor.

jag har så svårt med sånna här påstående speciellt detta om proteiner till hästar.
Alla levande djur inklusive människor som ska bygga muskler behöver ju mycke protein varför skulle en häst vara undantaget.

Jag vet homeopat som anser att en häst endast behöver 4 gram smbrp per dygn... :angel:

Alltså jublade h*n det året då höet innehöll 10g smbrp/kg foder, och ännu mer jublade h*n året efter då det bara var 4g/kg foder. (Jo, det är sant! Analysen gjorde t.o.m om en gång, med samma resultat.)

Hästen i fråga ser ut som... Tja, det syns att den fodras enligt dessa åsikter. :crazy: Men den lever och bråkar med sina hagkompisar, rids sporadiskt och verkar klara av det iaf.

Det är bara det att åtminstone i min värld så är det stor -för att inte säga enorm- skillnad på att överleva och att må bra...:idea:

kl

det enda av innehållet i den länken jag tror på, är det med hönät och för högt uppsatta vattenhinkar :P

Håller med om att det var mest kvalificerat svammel, som det tyvärr finns människor som går på.
Jag klickade sedan vidare till sidan om avmaskning som de har länkat till och där står det att hästarna är resistenta mot avmaskningsmedel. Eh, ja det hoppas jag att de är, annars hade avmaskningsmedlet dödat dem...
Det är ju maskarna som utvecklar resistens mot avmaskningsmedel för att inte utrotas av det...

*dubbelsuck*

Jag är kluven ang texten. Föstår deras resonemang, men samtidigt så använder vi ju hästarna. Skulle jag ha mina på lösdrift med mkt naturbete, och inte använa dom så, ok.
Blir ju lite överdrivet, och kanske väl "sammanfattat".
Men jag "tror" på bra mkt av det som skrivs oxå, så jag är inte alls helt emot det heller.

Marlene

det finns faktisk en hel del bra poäng där om man inte hänger upp sig på vissa felaktiga påståenden.

det är sant att i princip all majs är gm-majs och visst kokar inte hästar sin mat. att ge större mängder kraftfoder är inte heller naturligt och det är klart att det har en del negativa följder för hästens kropp! samma gäller hönät och upphängda vattenkar/koppar.

man får försöka att göra hästens foderstat så naturnära som möjligt. dvs i huvudsak baserat på hö utfodrat från marken!

Ja det är ju lite svårt att återskapa samma levnadsvillkår för våra tamhästar som deras förfäder hade och åt i "vilt tillstånd i/och för 1000-tals år sedan"... Självklart ska grunden i hästens foder bestå av GRÄS (= hö / hösilage/ ensilage). De har väl de flesta hästägare koll på (undantag och rötägg finns så klart överallt)
Har man ett kanon bra grovfoder behöver man ju inte ge något annat, men som människan själv säger så är ju våra marker urlakade på näring och arter. Då är det väl perfekt att vi kan ersätta de bristerna på "konstgjord" väg när höt visar sig ha brist av något.
Jag fick inte reda på vad denna människa tyckte att man ska ge sin häst för fantastiskt foder, framgår det på sidan? jag kanske missade?? Vill veta.

Fast.. Det mesta som skrivs är ju faktiskt sant och hon har vissa poänger i det hon skriver MEN man måste nog har lite mer kunskap själv för att veta vad man ska sålla ut och inte.
Det finns även saker i texten som skulle behöva utvecklas lite bättre och kanske inte vinklas så mkt utan att hon isåfall hade skrivit att det var Hennes åsikt..

Exempel som den meningen; "Det är också ett välkänt faktum att industriellt tillverkade kraftfoder understödjer den ökade trenden av magkatarr och magsår hos hästen. "

Magkatarr/magsår beror ofta på att man överutfodrar kraft och ger för lite grovfoder, inte att man GER kraft (Inte så vitt jag vet iaf..)
Det är ju knappast något undantag att man ger 7 kg hö och 3-4 kg kraft/dag till en stor häst i träning.. :cool:

Det bästa för hästen ÄR det naturliga fodret- därmed inte sagt att den inte behöver annat än hö!

Jag har också lärt mig att för mkt protein är skadligt för hästen om det är FEL protein, dvs protein från "konstgjort" foder (Eller är det jag som totalt blandat ihop det med ngt annat? :o ) medan protein från grovfodret kissas ut.
Dock är ju även det en viss belastning för hästen så en viss poäng har hon ju i sitt påstående, om än något överdrivet..

Ger man stora mängder hårt foder varje dag, så kan tänderna skadas.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: screen
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
611
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat