Okoncentrerad ponny.

F

Franko_81

Hallå! Jag har en D-ponny, 7 år, som jag vill tävla med.
Problemet är ( det kanske inte ens är ett problem) att han ska se på allt som händer runt honom! Kommer det någon häst i skogen vill han hälsa på den o.s.v. Därför känns det inte bra att åka i väg till något nytt ställe med massa hästar och dessutom tävla eftersom han "kopplar bort" mig och man får verkligen säga åt honom för att han ska "komma tillbaka" :cool:

Men jag blir lite kluven, ska jag åka ut med han ändå och få rutin eller fortsätta träna här hemma tills han lyssnar totalt på mig?

Sv: Okoncentrerad ponny.

Min ponny är precis samma men de är olika från dag till dag, ibland ska hon kolla på ALLT, medans andra dagar bryr hon sig inte om nå nästan, Men jag tycker du ska göra som du känner, om du känner dig säker och litar på hästen så far o tävla! Första gångerna kanske inte går nått vidare om han inte har tävlat förr, men han vänjer sig. Eller så kanske du kan fara på någon träning någon annanstans där de är många hästar o full fart, så ser du hur han är. men som sagt tror jag de handlar om rutin

Hallå! Jag har en D-ponny, 7 år, som jag vill tävla med.
Problemet är ( det kanske inte ens är ett problem) att han ska se på allt som händer runt honom! Kommer det någon häst i skogen vill han hälsa på den o.s.v. Därför känns det inte bra att åka i väg till något nytt ställe med massa hästar och dessutom tävla eftersom han "kopplar bort" mig och man får verkligen säga åt honom för att han ska "komma tillbaka" :cool:

Men jag blir lite kluven, ska jag åka ut med han ändå och få rutin eller fortsätta träna här hemma tills han lyssnar totalt på mig?
Enda sättet att lära honom är att utsätta honom för det, inte undvika det. Han ska kunna lyssna även om det rör sig runt omkring.;)

Okej men kommer han vänja sig och lyssna efter ett tag tror du? :o Känner mig som en nybörjare:angel:

Okej men kommer han vänja sig och lyssna efter ett tag tror du? :o Känner mig som en nybörjare:angel:
Jag är övertygad om att du kommer få honom att lyssna: Träna hemma och överbeskydda honom inte mot att bli distraherad. Första steget är ju naturligtvis att få honom att lyssna och lyda hemma men åk och tävla och se det som träning också. Ju mer han utsätts för ju mer kommer han att få en högre toleransnivå. Jag är nog inte som andra som jag sagt i tidigare inlägg eftersom jag provocerar mina hästar lite nu och då för att se att de verkligen är uppmärksamma på mina önskemål men man ska inte glömma att hästen är ett flyktdjur och det handlar inte bara om träning utan också om att du ska vara både chefen och tryggheten.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar