Halifaxen

Trådstartare
Ni som är duktiga dressyr ryttare. :)
Ska tävla i dressyr nu hela våren och vet inte redigt hur mycket jag ska länga på traven tillexempel i Lc:2 eller Lb:1.

Kan ni inte förklara=)

Åååå just det. Är det någon som har film när ni rider något dressyr program...?? Lägg in dom i så fall=)

// Tack på för hand - Malin

Sv: Ökning?

Du ska länga så mycket som hästen/ponnyn kan utan att den tappar takten. Det är lätt att det blir springigt och då har du tagit i för mycket. Ett bra knep är att du kortar upp den (med ökad energi) i hörnan innan lägningen och sedan ser till att den sänker nacken något i längningen för att få upp ryggen. Om hästen inte har så mycket till längning kan man "lura" domaren lite genom att korta steglängden mer än arbetstrav innan längning så ser det ut som om den länger mer än vad den gör. :) lycka till!

Även om det känns som att hästen ökar mycket, så kan åskådaren knappt se ngn skillnad.

Halifaxen skrev:
vad menar du med det? Fattar inte redigt :crazy:

Jag tror att hon menar att ibland känns det som hästen ökar, men att det inte syns.... !! Det är inte alltid domaren tycker att man ökar tillräckligt, även om det känns så för ryttaren!

Kan bara hålla med dig, då jag råkar ut för detta fenomen titt som tätt! ;) Min delfoderponny har kort steg i traven och svår att länga på, och ibland känns det verkligen som om man äntligen fått till en längning. Sedan ser man protokollet och då står det att ingen längning visades. Tråkigt, men sant!

MVH/Smallgot

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024