Ökning/steglängd

T

Tjalfe

Jag är ganska ny när det gäller dressyr och ska försöka mej på att tävla ett LC program. På ett ställe ska man vända snett igenom, och där ska man enligt vissa öka hästens steglängd och enligt vissa ska jag bara få hästen att öka farten i trav?:crazy: Eller ska man göra både och? Fick höra av en att jag bara skulle öka steglängden men farten fick inte öka.:confused:

Sv: Ökning/steglängd

Takten ska bibehållas men steglängden ska öka. Det viktigaste är att du visar en skillnad! En häst som tävlar Lc är oftast inte stark nog att kunna länga utan att öka takten lite men det är ju inte en mellantrav utan just en ökning av steglängden och i lätt klass så gör det inte jätte mycket. Kanske lite krångligt förklarat:angel:

Nej då, jag fattade:) Hur brukar du göra när du ska få hästen att länga på stegen?

Det konstiga är att jag har faktiskt sett två olika varianter av samma program, på det ena stog det just "öka steglängden" och på det andra stog det "mellantrav". Någon som vet vilket som är rätt?

Titta på vilken som har det senaste årtalet, men är ganska säker på att LC gjordes om 2005, så att det är den senaste versionen. Men det står även på propositionen till tävlingen vilken version det är som du ska rida.

/Camilla

Jo men jag har inte bestämmt mej för någon tävling än. Men vill börja träna på ett program och se hur det går:D

Den ena är nog gammal skulle jag tro, det stod nog så förrut. Träna på det där det står öka steglängden för det är nog nyare,tror jag.

För att hästen inte bara ska springa iväg så är det viktigt att fånga upp hästen också med halvhalter och så.
När du tränar så kan du ju tänka på det men ¨sitter man på en tävling och hästen inte orkar länga så är det bättre att släppa iväg den lite så att man visar skillnad. Det är i alla fall min uppfattning av det hela!
Längningen kommer ju starkare hästen blir, jag testade en mellantrav idag och blev glad när jag insåg att det hade blivit mycket bättre nu över vintern utan att jag tränat på just det! :)

KL*
Det programet jag hade var LC:2 från 2003. Och där står det
Vänd snett igenom med förlängd steglängd (lättridning tillåten)
Att observera: Temposkillnaden, jämnheten.

Då ska alltså tempot öka också?
Så jag som har en dåligt tränad häst kan försöka få honom att öka traven endast? Så kanske det räcker?

När jag var inne på stallbacken kunde jag inte hitta något nyare program än 2003:(

2003 är väl det nyaste? Har lite dålig koll på just det men stallbacken borde ha tagit bort det annars!

Det är bättre att äka tempot än ingen skillnad alls,det ger i alla fall något poäng mer! Men träna på att få hästen att länga sig också och inte bara springa, men när man sitter där och ska tävla så är det liksom bara att tuta och köra:angel: Lite sent att ändra på något då i alla fall!

Såhär funkar det:

*Du ska rida fortare - dvs. öka tempot.

*Du ska ha samma jämnhet som innan - dvs. samma takt, dvs samma antal steg per minut kan man säga bara att de är längre vart och ett.

Man kan lite förenklat jämföra hästen med en radio. Volymen = tempot, takten = hur "snabb" (jämför finsk tango med röj-metal ;)) en låt är. Mottagningen = lösgjordhet/form

I ett dressyrprogram vill du ju givetvis ha bra mottagning (bra form och lösgjordhet) men i de lägre klasserna godtar man lite brus ibland ;) I en ökning (eller "ökad steglängd") gäller det vrida upp volymen på radion (öka tempot på hästen) men det gör ju inte att musiken spelar fortare (samma takt) bara för att du höjer volymen. Vet inte om någon förstod... men tanken är iaf att tempot höjs medan takten är kvar.

Farten ökar om steglängden ökar, om takten är samma. Men det är takten som inte får öka. I LC är det inte höga kvar, det räcker att du ökar steglängden så det syns.

Det är ändå inte helt lätt. Du måste förbereda hästen med halvhalter
och bestämma exakt när den ska länga, så det blir en tydlig skillnad, och hästen måste svara framåt så du inte måste driva allt du kan.

Tempoväxlingar kan du träna mycket på, att få hästen att svara snabbt. Man ska inte träna riktiga ökningar alltför mycket men det handlar det inte om här utan bara tempoväxling egentligen och det kan du träna mycket.

Du ska också vara noga med att hästen är rak innan du länger, annars kan den bli obalanserad och slå över i galopp istället och det ska den ju inte. Sama om du släpper iväg för mycekt så den tappar balansen - galopp.

Prova att växla tempo så känner du nog när det fungerar så att steglängden ökar utan att du tappar takten.

Ett bra knep som jag fick lära mig av min ridskolechef för hundra år sedan var: Först samlar du upp lite i hörnet för att ha något att länga ur, när du sedan rider upp på diagonalen, lättar du LÄTT i tyglarna (viktigt att inte släppa stödet helt - då blir det obalanserat) och sedan... andas ut djupt och tänk LÅÅÅÅÅNGA STEG. Eller förresten, du lättar samtidigt som du andas ut och tänker LÅÅÅNGA STEG så att hästen bjuder fram ur ditt stöd. Det brukar funka bra för mig. Faktiskt ett av de få knep från den mannen som håller än idag, militärisk som han var. :D

Längning tycker jag är bland det svårast som finns!

Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka