Okej använda 'salicylsyreolja 3%' på (eksem)häst?

Alexandra_W

Trådstartare
Städade lite i skåpen idag, och hittade en flaska 'salicylsyreolja 3%', 300 ml kutan lösning. Det är utskrivet till undertecknad för psoriasis i hårbotten, men jag står inte ut med att gegga med eländet. Tog ut två flaskor, använde lite ur den ena och kastade den sen, kvar är den här - oöppnad. Var påväg att kasta (eller ja lämna in då) när det slog mig att den borde gå exakt lika bra som Horsol att använda i man och svans på eksemponnyn?

I horsol är det ju salicylsyra och fettoljor (inte specificerat).

I det här är det 'acidum salisylicum 3 g, ricini oleum virginale 20 g, arachidis oleum raffinatum 77 g'. Sen står det 'Innehåller jordnötsolja'.

(Sjukt mkt billigare än Horsol är det btw)

Men, är det bara kasta/lämna in, eller kan jag använda den till ponnyn måntro?

Sv: Okej använda 'salicylsyreolja 3%' på (eksem)häst?

Horsol innehåller väl inte ricinolja??? Skulle inte rekommendera ricinoljehaltiga medel till eksem hud, kan tänkas öka inflammationen. HH

Hmm har ingen aning om salvan.
Men jag ubdrar om du inte använder exemtäcke på ponnyn?? Mycket billigare i längden, sen har jag mer tips men jag vet ju inte vad du har testaat innan.

Horsol innehåller väl inte ricinolja??? Skulle inte rekommendera ricinoljehaltiga medel till eksem hud, kan tänkas öka inflammationen. HH

Ingen aning vad Horsol innehåller i oljeväg, det som står är "salicylsyra och fettoljor", och sen står det komposition: Innehåller propylenglykol och salicylsyra.

Ponnyn tycker av ngn anledning Horsol känns lite otäckt, som om det svider ungefär (kanske det gör?), och den där salicylsyraoljan svider inte ens om man har sår. Men just då det är ett humanpreparat, och utblandat med annat så ville jag veta om det fanns anledning att INTE använda det på ponnyn. Och då är ju ricinolja en sådan anledning då?

Hmm har ingen aning om salvan.
Men jag ubdrar om du inte använder exemtäcke på ponnyn?? Mycket billigare i längden, sen har jag mer tips men jag vet ju inte vad du har testaat innan.

Jodå, han har täcke, eksemtäcke. Och luva. Och badas var 14:e dag. Switch eller ultrashield, daglig applicering av mygg/knottmedel på utsatta ställen etc.

Det jag provat (inte nödvändigtvis samtidigt dock ;))

Horsol
Nylanders
Prob (deo + shampoo)
En oändlig rad olika insektsmedel
AVS 14
Insektsreppellerande shampoo (som luktar apa men)
ÄCV och de andra 'vanliga' husmorstipsen
Hydrokortisonsalva
Etc

Han har jämförelsevis lindrig eksem, mot de stackars sönderkliade såriga jag sett, men jag LIDER med hans kliiiiiiiiande.

knotten kom nyss, hyperkänsliag fullblodet har några få 'blemmor' efter bett, men är inte speciellt berörd. Ponnyn har inga blemmor, däremot ett skap som ser ut som en handboll och om jag inte med typ voodoo lyckas få det gå tillbaka innan måndag kommer generera ett veterinärbesök (och risken är vi får spruta kortison, då går jag och gräver ner mig..). Och kliar sig redan.

Ja han har täcke, och jag rakade av manen vid första kliet för att lättare kunna behandla (gjorde det förra året när det bara var svintotussar kvar, och det lindrade lite). Och är behandlad med Ultrashield, horsol och insektsmedel (näckens broms broms), och skapet är sprayat med tar plaster när han går ut.

Och likförbannat stod han och kliade så det knakade i boxkonstruktionen när han kom in, stackars liten..

Jag har två tuber av den i stallet. Det är på rek. av veterinär som jag köpte det.
Vill minnas att jag har haft det i karlederna på min häst.

Det går utmärkt bra, min kompis har använt det på sin eksemis i flera år, mycket effektivt och klart billigare än Horsol som sagt. :bow:

Ah kanon, fast då är det en för och en emot då.. suck..

Jag körde horsol enligt anvisningarna ett tag. Det funkade väll bra och pollen slutade klia. Men ja, det svider. Har man som jag lyckats få det i ögat så vet man. Jag fick en droppa när hon ruskade på sig, smärtan var väldigt total och jag kanstade mig bakåt, rakt in i en vägg och slog i huvudet. Slaget var inte så farligt men jag trodde jag skulle dö... åtminstone bli blind. Fick ligga ner i spolspiltan i 20 minuter och skölja ögat. Ingen var gladare än jag när jag upptäckte att jag hade kvar synen. :D

Salicylsyreolja tror jag kan funka super och jag hade testat det om jag hade vetat om det under "horsoltiden". Nu har jag dock eksemtäcke som är oslagbart så jag avstår från andra kostnader tillsvidare :)

Sen vet jag något som smetade på zinkpasta. Men det var bara till svansskrubb.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka