Okastrerade Hankatter, Hjälp

C

Coronas_Marsvin

Hej!

Har 2 okastrerade hankatter, de är ca 5 mån och jag känner att jag inte vill låta dom kastrera dom riktigt ännu då jag inte tycker de utvecklats väl.

Börjar dock blir lite trött på all lukt och dessutom märker de revir överralt i lägenheten, pissar utanför lådan, trots att den är ren och är i samma rum.

Funderar på att sälja dessa killar och köpa en honkatt istället, då jag egentligen ville ha honkatt från början, vilket vi trodde dessa var, ,en efter som tiden gått har vi märkt att båda är hankatter, och det var inte riktigt det vi ville.

Är det fel att göra så här? eller har ni några andra tips? förutom kastrering?

Sv: Okastrerade Hankatter, Hjälp

Varför vill ni hellre ha en honkatt?
Hur kom det sig att ni inte visste könet på katterna när ni skaffade dem?

Jag måste säga att du säger emot dig själv lite. Du vill inte kastrera dem ännu men säger också att deras kiss börjat lukta starkt och att de börjat revirskissa. Det om något säger ju att de är redo att kastrera, de är könsmogna.

Är du säker på att det inte är kissandet på fel ställen ni tröttnat på, och inte könet på katterna? Jag vet hur jobbigt det kan vara, en av mina honor hade en otrygghetsperiod när hon kissade fel många gånger, vi mådde skit! Men man är skyldig sina djur att försöka lösa problemen innan man byter ut dem. Kastrera du dina killar och ge dem en chans till. Det är de väl värda? Det är ju inte så dyrt att kastrera hankatter heller, så passa du på och ta båda två till veterinären redan, det gör ingenting om de inte har vuxit klart, det gör de även om de är kastrerade. Det brukar ju göra katterna mer harmoniska i sig själva och du slipper revirskissande.

En katt är ju mer än sitt kön och dina är ju så unga fortfarande, verkar hemskt att döma ut dem så fort...

Lycka till!!

När vi fick katterna, sa de som hade dom att de var honkatter, och vi litade på det, har dock kollat lite emellanåt.

Jag dömer inte ut dom, det är bara det att både jag och min man är rätt trötta på det, då vi har barn också, dessutom har vi andra djur också.

Katterna får den vård och omsorg och kel de vill ha, men jag har pratat med vetten, och de tyckte att vi skulle vänta, då de iallafall ska absolut minst vara 6 mån gammla, och helst 12 mån,

De var mycket små när vi fick dom, och jag kan väl tycka att det är väl främst nu de börjat växa. och jag har pratat med vet om det, och han tyckte som sagt att det bästa hade varit om man hade väntat lite till, pga att de växer fortfarande.

1. Honkatter revirkissar också inomhus om de är okastrerade.

2. Byt till en bättre vet. Enda resultatet av att vänta med kastrering av revirkissande katter är att de befäster beteendet och aldrig slutar efter kastring.

Honkatter luktar mindre, och det hade ju underlättat också om katterna hade varit rumsrena från början, vilket de inte heller var.

Våran vet är riktigt bra så byter gör jag inte..

Anlednigen att jag skrev och frågade var att jag undrade om det är fel.

Både min man och jag gillar dessutom honkatter mer och de luktar inte alls på samma sett, men visst, vi kanske kan överväga att kastrera tidigare ändå om ni nu säger att katterna mår bra av det.

Du kan ju alltid ringa runt till några fler veterinärer och rådfråga på telefon. Berätta om revirskissandet, små till växten och fråga om de anser det vara ok att kastrera nu?

Vad tycker du är skillnaden på att ha en honkatt eller hankatt? Bortsett från ev kisslukt då. Jag tycker alla katter är så olika som individer och tycker personligen inte egenskaperna hör så mkt till könet, så det är intressant att höra hur du menar. Sen kan jag också tillägga att när vår kastrerade (!) honkatt kissade fel en massa luktade det tillräckligt starkt för att det skulle vara mycket problematiskt. Nu har hon funnit sitt lugn, jag har satt ut ännu fler kattlådor, hon får mkt uppmärksamhet och kattflocken är äntligen harmonisk, det är så mycket som spelar in, och vår hona har helt slutat kissa fel.

Min kompis är veterinär och kastrerade sin hankatt tidigt trots att han var liten till växten, hade en tuff uppväxt då hans mamma och syskon dog när han var 7 veckor, men han kastrerades ändå tidigt utan problem. Minns inte exakt när men jag tror att han är 7-8 månader gammal nu och det var nog iaf 2-3 månader sedan hon kastrerade honom, om inte mer. Så rådfråga du fler! Nya rön har kommit på senaste åren.

Jag tycker inte du ska ge upp än.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ingen riktigt bra vet. om han/hon säger att dom måste vara minst 6, helst 12 månader för att kastreras, så byt. Hur hade den veterinären gjort om det var en hona och en hane ni hade? Hade h*n fortfarande tyckt att det var en smart idé att vänta tills dom var 12 månader? Inte så smart...

5 månader är alldeles lagom för att kastrera en hankatt, och kastrerade hankatter luktar inte det minsta mer än en honkatt

Är det fel att göra så här? Skämtar du? Det är klart det är FEL att sälja två unghanar för att de är helt normala. Försök hitta en annan veterinär som kan kastrera dem. Det ska inte vara några problem att hitta en veterinär som kastrerar vid 5 månaders ålder, även om de i regel har 6 månader som nedre gräns. Om du inte hittar någon, bit ihop en månad.
eller har ni några andra tips? Nej, kastrering löser problemet.
Honkatter luktar mindre. :):D:rofl: Jag antar att din veterinär inte kommer vilja kastrera en unghona heller om h*n inte vill kastrera ungahanar och du, fertila honor kan lukta. Deras urin kan banne mig lukta 10 ggr värre än hankattpiss. Även honkatter kan börja revirmarkera så de behöver inte vara ett dugg bättre ur den synvinkeln.

Bonnkatter är oftast mkt tidigar ei utvecklingen än raskatter. Ring till en annan vet o säg att dom är 6 månader så löser det sig. Det finns många vet. som kastrerar innan men då slipper man o bli nekad. För om dom får gå o markera inne kan det bli ett befäst beteende och dom kan fortsätta o markera även efter.

Hej!

Har 2 okastrerade hankatter, de är ca 5 mån och jag känner att jag inte vill låta dom kastrera dom riktigt ännu då jag inte tycker de utvecklats väl.

Börjar dock blir lite trött på all lukt och dessutom märker de revir överralt i lägenheten, pissar utanför lådan, trots att den är ren och är i samma rum.

Funderar på att sälja dessa killar och köpa en honkatt istället, då jag egentligen ville ha honkatt från början, vilket vi trodde dessa var, ,en efter som tiden gått har vi märkt att båda är hankatter, och det var inte riktigt det vi ville.

Är det fel att göra så här? eller har ni några andra tips? förutom kastrering?

Jag skulle säga kastrera. Honkatter har också en tendens att kissa på fel ställen när de löper, så du slipper inte undan problemet genom att skaffa katter av annat kön. Du måste kastrera i vilket fall.

Katter kan kastreras redan vid 12 veckor - det är t o m vanligt vad jag har förstått i länder utanför Sverige. Vi är efter i utvecklingen men det sker även här ibland.
Det finns många gammalmodiga veterinärer - vissa vet allt om hundar och inte ett skvatt om katter - och tvärtom.
Din kan nog vara duktig i andra sammanhang men den här saken kan h*n inte ...

Svaret på din fråga om det är fel att göra sig av med dem är JA.
Kastrera och försöka åtgärda problemen på annat sätt efter det om det mot förmodan skulle fortsätta.

Lycka till!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 388
Senast: Kaching
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar