Sv: Okänslig häst
Jahapp, då var det dags att skriva en bok då
Jag håller på med western, men det spelar ju egentligen ingen roll. En grundtanke i western är att det ska vara bekvämt att göra rätt och jobbigt att göra fel. Om hästen inte gör som jag vill så gör jag det jobbigt för den tills den gör rätt.
För några år sedan var jag med på en clinic för den westerntränare jag gillar bäst, tränaren i fråga har flera medaljer från öppna w-SM, i olika klasser. Vi skulle i alla fall träna neckreining, vilket innebär att hästen ska flytta sig bort från en tygel som läggs mot halsen. Vi skulle börja med att från stillastående lägga en tygel mot halsen (=be om en reaktion). Reagerade den inte så skulle vi ta en sporre i den sidan rätt rejält (=kräva reaktion), spelade ingen roll vart hästen tog vägen så länge den reagerade bort från sporren, inte hålla in den direkt den gav sig iväg. Sedan stannade man och gjorde samma sak igen. Det gick rätt snabbt upp för hästarna att det var bra att flytta sig direkt för tygeln.
Så med att släppa en bomb så menar jag att du ska göra något som ger en reaktion i samma riktning som den lilla hjälpen. Är det skänkeln, använd sporrar eller ett spö, jag skulle nog helst använda ett dressyrspö. Är nog enklast att jobba med en skänkel i taget. Lägg till en skänkel för att be den att flytta sig åt sidan, reagerar den inte så ge en kraftig skänkel med sporre eller ett ordentligt rapp med ett spö. ETT rapp, vi är inte ute efter att plåga hästen i onödan. Se bara till att få en reaktion åt rätt håll, det ska vara såpass obehagligt att stå kvar där den är att den väljer att flytta på sig. Reagerar den, ge full eftergift med både händer och ben och låt den röra sig en bit. Gör sedan om samma sak, och hoppas att den börjar fatta att du kan sätta kraft bakom dina ord. Förhoppningsvis ska du inte behöva göra det här mer än några gånger innan han börjar begripa, fast du kan bli tvungen att påminna någon gång emellanåt.
Var rättvis mot hästen. Om den gör vad den ska så ska den även få sin eftergift. Du får lov att bli fly förbannad, men det får sitta i två sekunder ungefär, sedan är allt nollställt igen för ett nytt försök.
Efter hand, om nu det här fungerar, så behöver du inte ha fram samma våldsamma reaktion, det kan räcka att bara lägga till skänkeln lite kraftigare än normalt om han inte reagerar direkt. Du behöver inte heller ge fullt så mycket eftergift som i början, men glöm inte helt bort att belöna när den gör rätt.
Slutligen en liten upprepning, jag anser att det i längden är bäst för hästen att respektera hjälperna, livet blir så mycket enklare då. Det jag har skrivit här ovan är inte något man ska göra varje dag trettio gånger om dagen. Det är ett sätt att väcka en häst som brister i sin respekt, när den är vaken finns det ingen anledning att låta väckarklockan fortsätta att ringa.
Hoppas det blir bättre.
/Ida