Okänslig häst

S

smiling_sun

Rider en 5 åring som inte är så mycket riden. Problemet är att han är så okänslig för hjälperna. Har noll respekt för pisken med, så den kan man lämna i stallet. Man vill liksom inte sitta o banka på en 5-åring.. :crazy: Någon gav mig tipset att sätta en bit av en vit plastpåse (som prasslar mycket) och varje gång jag lägger till skänkeln läggerjag även till spöet, vid skänkeln. Är detta rätt? Han e så okänslig för allt.. Kan ju säga att han precis blivit friskförklarad av equiterapeuten. Sadeln är inte kollad av utprovare, men flera personer har kollat den, så den kan inte ligga helt illa. Rider på sidepuss så bettet kan det inte vara. Han e frisk helt enkelt!

Sv: Okänslig häst

Jahapp, standardfråga nummer ett, förstår han vad hjälperna betyder? Om han inte vet att ben betyder framåt, så är det ju lite svårt att lyda. Om du longerar, förstår han ljudhjälperna då? Kan du använda samma ljud när du rider kombinerat med den fysiska hjälpen? Du kanske bhöver överdriva på ett helt annat sätt än med en häst som vet vad som förväntas av den.

Om det bara är att han är respektlös för hjälperna så föredrar jag personligen att använda en skarp hjälp för att få en ordentlig reaktion. Att sitta och småklämma och dra litegrand gör bara att hästen reagerar segare och segare, eftersom det aldrig blir några konsekvenser av att sega sig. I den dagliga ridningen så använder man först den lilla hjälpen, utebliven reaktion så släpper man en bomb (samma hjälp fast rejält ökad), sedan ber man om saken igen. Det ska alltid finnas en chans att reagera på den lilla hjälpen först, men väljer hästen att inte göra det så får det väl bli jobbigt för den då. Det är upp till hästen att välja.

Tro nu bara inte jag är djurplågare eller något sådant, jag anser bara att det i längden är bäst för hästen att respektera hjälperna.

/Ida

Jo hästen förstår hjälperna. Så pass mycket riden är han. Och i skogen lyssnar han bra, men där är det ju roligare. Försöker därför rida ut så ofta som möjligt, men ibland måste man rida inne pga olika anledningar. Han tycker det är lite tråkigt och meningslös att rida inne. Och blir då respektlös för hjälperna. Han förstår trav och galopp som ord.

Hur släpper man den där bomben då, om hästen inte reagerar på så mycket? Kan säga att denna häst inte är rädd för så mycket, man kan ibland ryta till och putta bort honom om han gör något dumt, då tittar han bara på en med ett "flin" och suckar sen. Det är en mycket smart häst, lite för smart för sitt eget bästa om man säger så..

Det kanske är så att han inte bryr sig om ryttarna/en som rider honom! Eftersom han inte har blivit riden så mycket så kanske han tycker att "jaha, ska du rida mig nu eller? gör det då, men jag tänker inte jobba!"
Skynda långsamt med honom och bygg upp ett förtroende mellan er, så kommer det av sig självt sedan. Gör sånt som du vet att han tycker är roligt att göra, så kanske han börjar lyssna mer!

HeJ!

Jag har också en ganska okänslig häst, men vi har jobbbat mycket på känsligheten och nu blir det bara bättre och bättre..

Vad jag gjort är ffa att rida ute, bara, min är inte så ung, men om dom ska tycka ridningen är kul får man ibland ge sej lite.. Unga hästar kan också behöva gå mer ute än vad ryttaren vill, tyvärr, så de får in en naturlig framåtbjudning och "lydnad".

Öva mycket övergångar från och till olika gångarter, hela tiden, låt inte pålle komma till ro med en gångart och gå där och "somna" utan massa övergångar, tempoväxlingar, volter, blanda in allt pålle kan. Jag red volt i hörnen, öka tempo på hörnlinjen och skänkelvikning med nosen mot väggen på min när hon var 4, för att få henne att lyssna, funkade super! (tyvärr tappade vi den tränaren sen och hamnade hon en sån dra i munnen och sparka där bak...) Var också ekxtremt noggrann med att häst gör det du vill där DU vill.. Min är också en sån där okänslig rackare som man skulle kunna slå med spöt upprepade gånger och hon skulle bara titta på en och sucka..

Tänk också på din egen sits och balans, så du inte omedvetet hindrar pålle, eller stör onödigt mycket..

Hoppas du får lite känslighet i den!/ Lavinia, som kämpat länge med detta

Jo jag rider ut så mycket jag kan på honom. Rider endast 3 ggr i veckan sen tömkör jag resten. Problemet är bara att jag inte kan rida ut själv på denna hästen. Och det är inte alltid någo kan rida ut med en. Vilket är synd. Och paddocken är ju stenhård än så länge. Han är lite som en bebis fortfarande. Tar inte mycket på allvar och tror att allt är en lek. Rider man inne och där är fler hästar, speciellt om där är ett sto och en valack, då ska han attackera valacken bara den tittar på stoet. Noll koncentration på denna häst.

Nu vet jag ju inte hur exakt din häst beter sig. Men när jag red in min ponke så protesterade han genom att stå still. Man kunde sparka Ota he***te utan reaktion. Jag tog ett grimskaft och svepte det som cowboysen gör, i en båge framför mig (höll så klart i spännet så att han inte fick en smäll av det) samtidigt som jag gav ett knyck med höften. Det funkade! Behövde bara ha detta de första dagarna, sedan förstod han att det inte var nån mening med att frysa fast.

Det viktiga i en sån situation är, att om hästen går framåt, även om det blir en rivstart i galopp - håll inte in den! Låt honom förstå att han gör rätt. Beröm, och nästa gång ta inte i så hårt så blir inte reaktionen lika kraftig heller.

Ok, kanske skulle testas.. Så du snurrade grimskaftet framför dig samtidigt som du la till skänkeln och gjorde ett knyck med höften?

Nej det är en valack.

Jahapp, då var det dags att skriva en bok då :angel:

Jag håller på med western, men det spelar ju egentligen ingen roll. En grundtanke i western är att det ska vara bekvämt att göra rätt och jobbigt att göra fel. Om hästen inte gör som jag vill så gör jag det jobbigt för den tills den gör rätt.

För några år sedan var jag med på en clinic för den westerntränare jag gillar bäst, tränaren i fråga har flera medaljer från öppna w-SM, i olika klasser. Vi skulle i alla fall träna neckreining, vilket innebär att hästen ska flytta sig bort från en tygel som läggs mot halsen. Vi skulle börja med att från stillastående lägga en tygel mot halsen (=be om en reaktion). Reagerade den inte så skulle vi ta en sporre i den sidan rätt rejält (=kräva reaktion), spelade ingen roll vart hästen tog vägen så länge den reagerade bort från sporren, inte hålla in den direkt den gav sig iväg. Sedan stannade man och gjorde samma sak igen. Det gick rätt snabbt upp för hästarna att det var bra att flytta sig direkt för tygeln.

Så med att släppa en bomb så menar jag att du ska göra något som ger en reaktion i samma riktning som den lilla hjälpen. Är det skänkeln, använd sporrar eller ett spö, jag skulle nog helst använda ett dressyrspö. Är nog enklast att jobba med en skänkel i taget. Lägg till en skänkel för att be den att flytta sig åt sidan, reagerar den inte så ge en kraftig skänkel med sporre eller ett ordentligt rapp med ett spö. ETT rapp, vi är inte ute efter att plåga hästen i onödan. Se bara till att få en reaktion åt rätt håll, det ska vara såpass obehagligt att stå kvar där den är att den väljer att flytta på sig. Reagerar den, ge full eftergift med både händer och ben och låt den röra sig en bit. Gör sedan om samma sak, och hoppas att den börjar fatta att du kan sätta kraft bakom dina ord. Förhoppningsvis ska du inte behöva göra det här mer än några gånger innan han börjar begripa, fast du kan bli tvungen att påminna någon gång emellanåt.

Var rättvis mot hästen. Om den gör vad den ska så ska den även få sin eftergift. Du får lov att bli fly förbannad, men det får sitta i två sekunder ungefär, sedan är allt nollställt igen för ett nytt försök.

Efter hand, om nu det här fungerar, så behöver du inte ha fram samma våldsamma reaktion, det kan räcka att bara lägga till skänkeln lite kraftigare än normalt om han inte reagerar direkt. Du behöver inte heller ge fullt så mycket eftergift som i början, men glöm inte helt bort att belöna när den gör rätt.

Slutligen en liten upprepning, jag anser att det i längden är bäst för hästen att respektera hjälperna, livet blir så mycket enklare då. Det jag har skrivit här ovan är inte något man ska göra varje dag trettio gånger om dagen. Det är ett sätt att väcka en häst som brister i sin respekt, när den är vaken finns det ingen anledning att låta väckarklockan fortsätta att ringa.

Hoppas det blir bättre.

/Ida

Rätta mig om jag har fel men är det du som skrivit om din häst tidigare ang att du kommit på att du ridit mkt med "handbromsen" i?

Oavsett detta, så skulle jag absolut försöka komma ut i skogen oftare. Lite seghet är inte ovanligt hos unga hästar som inte är ridna så mycket - särskilt inomhus tycker jag. Ute löses allt mycket naturligare, hästen får gå fram på ett sätt som inte kräver samma sak som i en paddock/ridhus och dessutom tycker de att det är kul.

insistera INTE på att rida omkring i ridhus/volt så länge han är så seg mot hjälperna är mitt råd. det föder bara mer motstånd och att du själv lär in att du sitter och gnetar med hjälperna på ett eller annat sätt. en unghäst har du chansen med från början att lära in att vara känslig för hjälperna. jag har alltid tränat mina så att ett snabbt och mkt lätt tryck, ska få dem att svara, sen upphör trycket och de går kvar i det tempo man bad dem om, tills man ber om ny gångart, dvs endera saktar av eller gör en övergång till nästa gångart. det är ovärderligt att befästa dessa principer direkt på hästen, dvs den ska svara för lätt tryck, sen eftergift, samma princip med skänkel som med handen.

är hästen särskilt seg inomhus/på ridbana kommer du oundvikligen att nöta fram den med hjälperna, och som sagt: föder bara ytterligare motstånd och du lär in en ful ovana hos dig själv.

försök komma ut mer och ta GÄRNA draghjälp av nån annan när du rider. viktigt då att tänka på att variera positionen så unghästen lär sig gå både först, sist och jämsides med bibehållen bjudning.

Nej det är inte jag.

Red honom idag och det gick ganska bra.

Som sagt så rider jag ut så mycket jag kan. Han går helst först ute, lite svår att hålla bakom andra, speciellt om det är mer än 2 som är ute. Då måste han gå först. Men vi tränar detta hela tiden när vi e ute. Han får gå bak en stund, tills han lugnat sig, då får han gå fram igen. Bredvid är det som går bäst. Men vi ska ut så mycke de bara går!!

Då låter det ju helt klart som han hittar bjudningen när han rids utomhus.
fortsätt steget längre och rid honom även själv ute, rid dressyr övningar, som han sen kommer känna igen när du tar honom in i ridhus/på ridbana igen. Lär de sig att tycka om att "träna" utomhus så kopplar de snart sambandet även om det sen är inomhus.

lycka till!

Håller på att träna honom att gå själv. Vilket inte går så bra.. Han hatar att gå själv och vi brukar inte komma längre än 200 m från stallet så ska han vända o gå hem. Håller man på länge blir han tokig. Har lagt detta på hyllan ett tag nu pga all is. Det är synd för jag älskar att rida ut och skulle jag välja skulle jag aldrig rida inne. Så jag kan bara rida ut om där är fler som ska..

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka