öka bjudning vid tömkörning

F

Fullblod

Min lilla pålla blev buköppnad 1 december å får således travas på töm sen ett par veckor tillbaka. Nu har dock bjudningen försvunnit helt sen ett par dagar. Funderar på vad man kan göra för att få lite energi i henne igen, orkar ju inte jaga runt henne. Å det blir ju inte direkt någon bra träning heller för den delen. Måste ju bygga upp henne å det är nästan fyra veckor tills jag får sitta på henne igen. Hon brukar alltid vara pigg å glad i vanliga fall å glad och positiv är hon fortfarande bara väldigt seg och trög. Hon får ju inte så mycket kraftfoder nu eftersom hon egentligen inte ska behöva det men ska man prova att öka på med lite havre eller något för att få igång trycket igen? Finns det något annat jag kan göra?

Sv: öka bjudning vid tömkörning

Har hästen enbart tömkörts i flera veckor? Då är den troligen ganska less på det vid det här laget, och inget foder i världen kan fixa det... ;)

Jag förstår att det är svårt att variera träningen när man inte kan rida, och med snön kan det ju vara svårt att ta sig ut i skogen. Så är det åtminstone här just nu, helt hopplöst.

Men jag tror ändå att du måste hitta på något annat att göra. Lös i ridhus, löshoppning, kravlösa promenader vid hand etc.

Vad gör du när du tömkör? Cavalettiövningar? Ute i naturen? "Banor" med bommar att gå mellan, över och under, broar, grindar etc kan ju även vara variation.

Jag tycker du ska vara extremt uppmärksam på din hästs beteende om det uppkommit senaste dagarna och dessutom i samband med en konvalecens efter buköppning med så lång återhämtnings period.

ett igångsättnings program är ju bara ett utgångs direktiv. Om hästen inte uppför sig som den ska får man hitta på ngt annat, alternativt lägga om hela upplägget. du kanske har för bråttom och vill för mycket för snabbt? tömkör var 3:e dag och ta långa promendader däremellan tex. en buköppning är en mkt stort ingrepp, det finns en anledning att konvalecensen är så lång, och igångsättningen måste man ta utifrån hur hästen reagerar som individ som sagt.

ett annat alternativ är ju att ringa vet, förklara läget och be om tips på upplägg den vägen? om arbetet inte är uppbyggande för hästen utifrån hur den reagerar, så finns det ju många andra vägar att gå som sagt.

hur tömkör du, och hur lägger du upp passen?

Pinky: man varken löshoppar eller släpper en buköppnad häst lös i ett ridhus.

Jag hade nog också kollat med vet, och är det som det ska så jag hade låtit bjudningen få vara ett tag, hon är förmodligen trött efter en sådan prestation och om hon heller inte får så mkt foder just nu så hämtar hon inte så mkt extra? Så hade jag varit du så hade jag nog låtit lilla älskling få ta det lugnt, ridningen kommer ju senare och då kan ni ju rida ut och grejer, så ni kommer att hitta bjudningen igen =)

jättetack för tipsen =)

Jag har oxå haft rätt så mycket sjukdomstillfällen det sista så det har inte blivit varje dag jag tömkört heller men tycker ändå hon känns tröttare nu än innan. Funderar på om det kan ha med fällning att göra oxå?

Upplägget just nu är övergångar å mest övergångar samt lite sidförande övningar på töm. försöker att hitta på nya grejer hela tiden så det inte blir så enformigt för det blir ju lätt det. Har skrittat lite över cavaletti men vill ännu inte trava för jag tycker inte det känns bra ännu. Vill ge henne mer tid innan helt enkelt. Nä bråttom har jag inte, det viktigaste för mig är att hon kommer tillbaka någon gång, när spelar kvitta :). Har skjutit på hela convalecensen två veckor redan för att jag inte tyckte hon var tillräckligt fin å hade gått upp tillräckligt. Hon tycker i vanliga fall att allt e roligt att göra men just nu verkar hon faktiskt ganska less... å hon har trots allt bara gått ett par gånger sen hon vilade några dagar pga feber hos mig.

Funderar på att lägga in lite trickträning mellan passen tror ni det kan funka som omväxling??

Prata med veterinären. Jag hade precis som Mackan blivit väldigt frågande till beteendeförändring efter ett så stort ingrepp.

Sällar mig till skaran. En häst ändrar inte plötsligt sitt vanliga beteende utan orsak.

/V

Varierar du så att du tömkör ute på vägarna etc också? då går det ju att variera mkt mera än om man bara håller till på volten/ridhus.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: Acto
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar