Öka aptiten?

A

Amora

Det är så här att min d-ponny har haft ganska så allvarligt kolikanfall igår.
Veterinären kom och hon fick kramplösande, paraffinolja i näsan genom slang osv..
Han sa att inom närmaste 12 timmarna ska hon få små tussar med hö några ggr om dagen men inge gräs + att vi ska hälla i henne vatten med flaska om hon inte dricker själv.

Idag har vi varit och kollat till henne nästan varannan timme och hon är mycket piggare men vill inte äta spec. mycket..

Hon äter höet hon får, men hon petar i de, äter lite och går därifrån.. Sen efter ett tag kommer hon tillbaka o tuggar lite, sen går hon därifrån igen osv..
Och vattnet får vi hälla i henne, hon vill inte dricka själv.

Fick ett tips att ge henne druvsocker för att öka aptiten, så de har hon fått nu på kvällen.

Är det någon som har nå annat tips?

:bow::bow:

Sv: Öka aptiten?

Det är ingen fara om hästen inte äter med god aptit dagen efter ett allvarligt kolikanfall. Det är snarare viktigt att hästen inte äter för mycket. Om h*n inte får i sig tillräckligt med vätska bör h*n däremot få dropp av veterinären.

Försök inte med en massa knep för att få hästen att äta än. Vid kolik fås ofta en störd tarmflora och den blir inte precis mer normal av att hästen får druvsocker mm.

Ge hästen lite tid. Ring veterinären om du är orolig.

Veterinären var som sagt här, han gav henne dropp då.

Hon som gav mig tipset om drovsocker hade fått de tipset av en veterinär, hon sa att hästen ofta får sockerbrist vid allvarliga kolikanfall och då kan sluta äta..

I så fall ge betforvatten, en häst dör inte av att vara utan mat någon eller några få dagar eller att äta dåligt. Men den blir väldigt sjuk med risk för bl a nya koliker, i de fall hästen får vätskebrist. Tänk själv, inte kastar du dig över maten efter en rejäl maginfluensa? Men betforvattnet är mer till för att öka intresset för vattnet, och få hästen att dricka det.

Okej, kan testa de. :)

Inte själva betforn utan bara vattnet? Eller hur menar du?

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 024
Senast: Bison
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: svea
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 792
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31