OK för ponny att vara istadig

saila

Trådstartare
Det stod på Ridsports hemsida nu att köparen till en ponny som börjat visa istadighet på hoppbanan, inte fick rätt i rätten när det försökte häva köpet av en ponny som slutat hoppa.
Jag blir bara så glad att det blev det utslaget. Det visar på att dom fattar att ponnyn är en individ och ingen maskin. Jag tror att det finns många tävlingshästar och ponnyer som inte har det så kul.
Är det någon som har nån annan uppfattning?

Sv: OK för ponny att vara istadig

Nej, folk måste fatta att en häst kan ändra sig från dag till dag. Och en häst som helt plötsligt slutar vilja hoppa, den har antingen tränats fel eller fått någon skada/sjukdom.
Och det kan ju knappast säljaren hjälpa... (om det inte kan bevisas att skadan fanns vid köpet och säljaren visste om det)

Nej, det behöver ju inte vara något som helst fel på hästen utan det kan ju vara så enkelt som att vägringarna beror på den nya ryttaren. :smirk: Skönt att domen var till säljarens fördel, som köpare måste de ju provridit hästen och den hade ju startat tidigare utan att vägra ut sig om jag förstått saken rätt. Är ju inte helt ovanligt att hästar och ponnyer börjar vägra ett tag efter att de fått ny ryttare när något inte stämmer. :cool:

Nej, det behöver ju inte vara något som helst fel på hästen utan det kan ju vara så enkelt som att vägringarna beror på den nya ryttaren. :smirk: Skönt att domen var till säljarens fördel, som köpare måste de ju provridit hästen och den hade ju startat tidigare utan att vägra ut sig om jag förstått saken rätt. Är ju inte helt ovanligt att hästar och ponnyer börjar vägra ett tag efter att de fått ny ryttare när något inte stämmer. :cool:
Så sant, men det är ju alltid mycket lättare att skylla på hästen!;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 458
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag sitter med så jäkla jobbiga tankar just nu om mav hjärtat säger angående försäljningen och vad jag egentligen vill. Köpte min...
Svar
6
· Visningar
1 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar