Ojoj pälsen faller av...

Centaur

Trådstartare
Jag har aldrig haft en så långhårig häst som jag har nu. :D Brukar ju klippa...
Men nu i vinter har han fått ha sin långa tjocka yllepäls ifred. Nu börjar den dock lossna.. Och den lossnar i tussar!! :eek: Den lossnar inte jämnt över hela kroppen, lossnar mest där den är tjockast. Och på halsen/bringa, där han kliat sig, är det nu ingen vinterpäls kvar på vissa fläckar.. Borstade ordentligt i dag och jag kan rycka loss pälsen i tussar vissa ställen. Blev som en vit matta på stallgången efteråt... :angel:

Är det normalt att det är såhär? Lilla hästen ser ju ut som han fått skabb eller nåt. :p

Sv: Ojoj pälsen faller av...

Jag hade en islandshäst som alltid började fälla i slutet av januari, början av februari fast vi bodde i Kiruna på den tiden, där är det KALLT ända in i april många gånger.Nu vet jag inte var du bor men det är normalt att det börjas tidigare söderut & detta år har dessutom varit väldigt konstigt med alla temperaturväxlingar & i södra sverige har det väl varit varmt hela tiden, så jag skulle inte oroa mej, det är ändå mars snart.

hårfällningen styrs ju av ljuset ute har jag fått lära mig....

Jag antar att du inte frågar om det är normalt att den fäller nu, utan om det är normalt att den fäller "ojämnt".
Det är inte ovanligt, så du behöver inte oroa dig för det. Min ena häst fäller jämnt över hela kroppen just nu, medan den andra fäller massor på bakdelen o i virveln, men knappt alls på resten av kroppen.

No need to worry alltså! :)

Precis, det var det ojämna jag funderade på. Märks ju så tydligt nu som pälsen är så tjock, har inte tänkt på det tidigare.

Mina, speciellt shettisen, brukar se ruskigt skabbiga ut kring fällningen :crazy:
Så jag antar att det är ganska normalt.

Missuppfattade kanske frågan, men ja de kan fälla ojämnt, se riktigt skabbiga ut faktiskt:angel:

Nej oroa dig inte, det är nog rätt vanligt.

Min ena pålle har oxå börjat fälla nu och det är mest på halsen å rumpan. Som tur är att jag spårklippte lite iår så det blir lite mindre iallafall, men annars är han en riktig isbjörn!!! :angel:
Den andra lila ponnyn börjar sin fällning sent och hinner knappt fäla hela vinterpälseninnan han börjar sätta ny.... :smirk:

Men som sagt så behöver du inte oroa dig!

När min häst fällde på det viset frågade jag veterinären (han var ändå i stallet) o hans teori var att om de har brist på b-vitaminet Pantotensyra så kan dom fälla fläckvist. När jag tillförde Pantotensyra så började hon fälla normalt efter ca en vecka. Nu för tiden får hon alltid extra b-vitaminer vid fällning o det har aldrig upprepats

Han får redan.. Men kan ge lite mer kanske. Min teori är att han fäller mest just där pga han kliat sig, skubbat sig mot väggen. Och det gör han bara på bringan, sidan av halsen och rumpan, resten av kroppen är svårare att skubba mot nåt.

Jag har aldrig haft en så långhårig häst som jag har nu. :D Brukar ju klippa...
Men nu i vinter har han fått ha sin långa tjocka yllepäls ifred. Nu börjar den dock lossna.. Och den lossnar i tussar!! :eek: Den lossnar inte jämnt över hela kroppen, lossnar mest där den är tjockast. Och på halsen/bringa, där han kliat sig, är det nu ingen vinterpäls kvar på vissa fläckar.. Borstade ordentligt i dag och jag kan rycka loss pälsen i tussar vissa ställen. Blev som en vit matta på stallgången efteråt... :angel:

Är det normalt att det är såhär? Lilla hästen ser ju ut som han fått skabb eller nåt. :p

Det är hlet normalt. Mitt gamla fblsto fällde så, det började framifrån. I takt med att somarpälsen kom fram blev hon finare i hullet, hon var annars svår i samband med pälssättning och fällning och såg skabbig ut ett tag där på våren. Vitaminer hjälpte till men inte helt.

Liknande trådar

Hästvård Min unghäst har nu fått diagnosen av vet igår att han har drabbats av pälsätare. Han blir 4 nu till årsskiftet och ser allmänt skabbig...
2
Svar
20
· Visningar
7 248
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 455
Senast: Boj
·
Hästvård HJÄLP - "Sårskorpor" under pälsen över stor del av kroppen (på kortisonbeh. häst) Jag har sökt för att hitta liknande trådar men hittar...
Svar
13
· Visningar
6 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka