Ojämt steg/sne?!

Sipuli

Trådstartare
Min häst tar några cm kortare steg med v.b, vad kan detta bero på? Hälta är uteslutet, och hon är (till synes) inte sne i korset. Hon har inte ont, men det är klart störande rent estetiskt. Traven är taktfast och jämn, det är skritten som påverkas mest, men även galoppen där hon blir fyrtaktig. Hon vill inte riktigt sätta bakbenen under sig, vilket jag tror beror på denna mystiska "snehet".

Något svamligt inlägg, men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Kan ev. sätta in en film på henne så ser ni vad jag menar. Vill alltså höra om ni har några egna erfarenheter, vad det kan bero på etc...

Sv: Ojämt steg/sne?!

Är hon liksidigt riden? Sitter du jämnt i sadeln? Är du sned?
Det kan påverka mer än man tror. En tanke bara....

Säger som föregående talare. Är hon liksidig,är du sned/sadeln ligger illa, Sitter du mitt över hästen?
Det kan vara mkt som det beror på. Ta ut ngn för att kolla igenom hästen, efter snedhet/ojämn muskulatur. Efter det, till sadelmakaren och kolla sadeln, och sen fråga ngn instruktör om hjälp, att se hur du sitter. Jag har en kompis som var sned i sitt bäcken. Hon kunde inte rida ngn häst i hö varv. Efter att varit hos kotknackaren, och massören gick det hur bra som helst. Det var hon som hämmat hästen hela tiden, och den hade då blivit ojämnt musklad, för den var tvungen att bära upp henne.
Jag har ingen aning om vad det kan bero på i erat fall, men tycker du ska kolla upp det iaf, fast det inte handlar om hälta/smärta. Det kan komma en dag då det helt plötsligt handlar om det, och det från början varit fråga om ngn simpel sak.

Jag har haft precis samma problem. Min kille tog kortare steg vä bak. Kände det inte själv, det var otroligt lite, men min tränare såg det i vissa rörelser, och spec när vi skrittade, och han inte var riktigt uppvärmd. Han var olika musklad i vä och hö sida. Det visste jag sen innan, men alldrig känt det där mkt lite, kortare steget han tog. Han var precis som din, mkt taktmässig i traven, och väldigt "knackig" i galoppen. Jag har tränat mkt på att få han liksidig, och bytt sadel, och idag är det nästan helt borta.

LYCKA TILL! Hoppas att det löser sig, och att ni får en fin, härlig sommar!

Hur är hon att tömköra? Ibland kan det visa hältor som känns som ojämnhet när man rider... Bara en tanke..
U

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 035
Senast: Boj
·
A
Träning Har bekymmer med en häst och har grubblat fast i mina egna tankar och spekulationer nu. Har en häst som alltid varit pigg,fräsch och...
Svar
13
· Visningar
2 646
Senast: Alfons Å
·
Hästvård Orkar inte dra storyn så ni som inte hängt med innan får söka gamla trådar och läsa. Men Senaste besöket var 30/10, då var damen...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka