Ojämn vid lättridning.

Sv: Ojämn vid lättridning.

Förrutom att du säger att du har den känslan på nästan ALLA hästar du rider - vilket isåfall för mig glasklart påtalar att det är du som är sned och oliksidig, så om vi bortser från detta och bara funderar på det du undrar över runt just DIN häst:

såvida hästen inte är ofräsh dvs det finns ett underliggande fel, så tycker jag det låter som ett ryttarproblem här också, när du rider lätt får du inte ihop hästen och den kommer inte upp med ryggen eller har bakdelen med sig, och då blir den ojämn. Kallas ibland också för tygelhälta, dvs hästen är inte framme på bettet för den är inte igenom kroppen. Inte helt ovanligt,men man måste verkligen vara hundra på att det inte är ngt underliggande fel på hästen, annars är det farligt att snurra in sig på "ursäkten" att det handlar om detta.
Om man kan utesluta att det finns ett underliggande fel på hästen, så tycker jag det är ett problem som inte är helt ovanligt, per ovan beskrivning. När väl ryttaren hittar balanspunkt och hästen takten och släpper loss i ryggen, blir den ren i gången. När man utreder problemet måste man också vara hundra på att man inte hand rider hästen, du kan dölja rätt mycket ofräshheter genom att låta hästen hänga mot handen och stötta sig där, vilket till stor del kan dölja en orenhet.

KL
Jag håller med Breccia_!

Hmm.. Men alltså jag låter han inte hänga i bettet. Det får han aldrig göra. bara ta ett milt stöd. Det är i början han är sådär när han är spänd. Fortfarande ute i skogen är vi nu. :D Sen efter ca 5-10 min när han slutat ''dumma'' sig och börjar ta saker på allvar och börjar jobba i form så blir han fin. Jag rider fortfarande lätt. Men jag håller med om att det du skriver om att när ryttaren hittar balanspunkten så hästen kan hitta takten och släppa loss i ryggen att den blir ren i gången. Det stämmer så väl överrens med hur min känns.
Men jag är helt med på att det kan mycket väl vara hos mig en stor del ligger. Har aldrig tänkt i de banorna innan! Ska bli intressant att ta upp det med tränaren när vi sätter igång till våren! :)

Du kanske inte rider på samma sätt ute i skogen och inne i ridhuset? Jag vet med mig själv att jag lätt låter hästen gå iväg lite mer ute oavsett gångart, det är inte något överdrivet och överilat men han får gå på mer. Underlag, kurvor etc kan ju också påverka.

Kan nog kanske stämma. Måste börja analysera mer när jag rider. Som om jag inte hade nog med saker i huvet :D

Jag tror inte det är lättridningen i sig, jag tror att det 1) värmer ur 2) är vanligt snedhet/svaghet/skevhet men eftersom man rider lätt så kan det kännas/se annorlunda ut. Man kanske tar mer (omedvetet) i en tygel, släpper ut mer på en yttertygel o.s.v.

Jag tycker det är svårare att rida lätt på ett "bra" sätt med bra sits i höger varv än i vänster t.ex. för att det är där min svaghet/snedhet visar sig tydligast, men det är genomgående så att säga i hela ridningen och något jag jobbar stenhårt på för att hästen inte ska ta skada av det.

Det är näsan alltid ryttaren, även om det vore så att hästen har en fysisk reaktion.
Det är nästan mer en ridfråga än en hästvårdsfråga, om du frågar mig. Sen kan det ju bli en aktuell vårdfråga om hästen visar reaktioner.

Det var tänkvärda ord. Ska bli intressant att se vad tränarna säger när vi börjar träna nu strax. Vi har inte kommit igång fullt ännu efter operationer i sommmar. :) Har aldrig ridit för tränare med denna häst då han är ny för mig. Skaffade honom i våras och fick börja med att operera 2 gånger.. :( Men nu är vi på g :)

Nej jag har absolut inte föreslagit att du låter han hänga i bettet : ) det var bara en allmän reflektion till flertalet som säkert läser tråden för att de har liknande problem och som flera varit inne på så har tyvärr såna problem inte alltför sällan sin grund i att det faktiskt ÄR ngt fysiskt fel underliggande på hästen, och är det det så är det DÖDEN att dölja det via tygelridning. Var bara det jag kommenterade runt.... Och mer än att hänga i tygeln menade jag nog egentligen ett stort tygelstöd, som hästen kan luta sig mot, eller ryttaren lutar den mot..... det är lätt att dölja orenheter om man sparkar ihop den lite bakifrån in i handen och hästen är schysst, vilket de oftast är....

i övrigt har jag missat att det var ute i skogen enbart som du upplever det här, och eftersom det då bara handlar om några steg så tror jag mer på min egen teori att hästen helt enkelt faller isär och blir ojämn pga detta. om du själv då inte heller är liksidig kanske det blir ännu tydligare.

vilken form jobbar du hästen i ute i skogen, beroende på underlag? vilka underlag pratar vi om, och vilken form, när hästen uppvisar detta?
Hur mycket rider du rent dressyrarbete i paddock/ridhus?

vad är det för operationer den genomgått?

Senast ändrad:

Under de senare åren kan jag bara minnas en enda häst som det var extrem skillnad på i de olika varven. Och den hästen var helt galet sned! Den hade dessutom gammal spatt och hade en rörelsestörning i sitt ojämna varv. Jag tror inte att vanlig enkel oliksidighet ska ge en så pass kännbar skillnad att hästen känns ojämn för att man byter varv. Min egen häst som har haft diverse bekymmer här och var i kroppen och trots det aldrig varit olika i travvarven på det viset.

Hade kollat hästen, för jag tror som Breccia att det någon ligger någon inflammation och trycker.

Men alltså är alla hästar du riden (förutom en) helt lika dana i gången/mjukheten i steget/takten alltid när du sitter om sittben på rakt spår ute?? Shit jag måste ha ridit världens ök hela mitt liv eller så är jag snedare än snadeast.. :D

Grejjen med min häst är att han har ett lite annorlunda rörelsemönster. I fri gång ser han halt ut för ett otränat öga. Men för ett veterinäröga så ser han inte halt ut, han rör sig annorlunda pga hans exteriör och att han för sig väldigt speciellt. Men det finns ingen tendens till avlastning. Han rör sin överlinje och huvud i otakt med benen lite lätt förklarat :rofl:Men benen rör sig helt i takt med varandra och det är inget ben som avlastas. Han är utredd i ett halvår under operationer och hit och dit. Ingen hittar nåt fel på han. Har anlitat riktigt bra veterinärer och har 3 utlåtande. Alla säger samma sak - han är inte halt.
Jag var helt förstörd för jag tömkörde hästen och han såg halt ut. Men veterinärerna sa bara att han springer med handbromsen i och att det blir bättre med kondition och muskler. Samt att han alltid kommer röra sig underligt när han springer med huvet i vädret just på volt. Han har för långa ben för sin korta kropp, svankryggig så ryggen trycks ihop (kanske smärtar lite) lite när han kör upp huvet och han har extremt högt ansatt hals och lyfter det nåt enormt högt. Så ja, han ser annorlunda när han rör sig fritt på volt.

Om man jobbar ihop honom så han går i form och verkligen lyfter ryggen, slappnar av, får med sig bakbenen och jobbar lugnt framåt - då blir han hur fin som helst! Så veterinärerna har dragit sina slutsatser att han rör sig såhär utan att det är nåt fel på han. Han behöver hjälp för att röra sig korrekt när han går på volt tex. I hagen går det bättre för han.

Så på grund av denna bakgrund så är jag inte ett dugg förvånad att han är oliksidig att rida lätt på när han spänner sig.
Grejen varför jag tar upp ämnet är inte att få veta varför just min häst känns såhär, för det vet jag, utan för att jag känner detta på alla andra hästar med!! Och det långt innan jag började rida min. Så det är inte specifikt för min häst jag undrar. För han är inte normal :angel::p

Haha eller så kanske du måste sluta analysera så mycket? Jag är likadan, jag kan analysera sönder saker till tusen men ibland måste man helt enkelt bara "erkänna" för sig själv att det är så här det är med mig och min häst här och nu, han kanske känns lite si eller så till en början men det kan vara innan han är tillräckligt/nog varm men det är oftast en saknad av styrka som gör att hästen faller isär eller protesterar eller att man öht märker sådant.

Jag har en "lång" historia med hästar med ovanliga problem, en av dom åkte jag till Ultuna med var fjärde vecka i nästan ett år innan vi tog bort honom - utan diagnos. Då hade han stått och hade så ont i hela kroppen att jag inte kunde borsta på honom. Efter honom blev jag extremt nojjig, speciellt när jag köpte en riktigt fin ny unghäst, jag kunde helt ärligt be min tränare kolla om han var halt/ojämn varje vecka för jag blev så osäker. Tilläggas bör att den jag då tog bort ALDRIG var halt eller liknande.

Jag har fått lära mig själv att inte analysera sönder mig själv, min ridning och min häst för då kan jag inte hålla på med det längre. Jag har ändå ganska schysst bakgrund och har aldrig haft en häst med ledinflammationer. Till slut blir man kanske "en sån där" som bara skrittar eller ens det på sin häst, har den ute för lite och överdriver allt annat till perfektion. Jag tror man måste låta det vara lite "hafsi slafsi" och inte superpedant med precis allt hela tiden. Om du förstår hur jag menar!

Nej jag har absolut inte föreslagit att du låter han hänga i bettet : ) det var bara en allmän reflektion till flertalet som säkert läser tråden för att de har liknande problem och som flera varit inne på så har tyvärr såna problem inte alltför sällan sin grund i att det faktiskt ÄR ngt fysiskt fel underliggande på hästen, och är det det så är det DÖDEN att dölja det via tygelridning. Var bara det jag kommenterade runt.... Och mer än att hänga i tygeln menade jag nog egentligen ett stort tygelstöd, som hästen kan luta sig mot, eller ryttaren lutar den mot..... det är lätt att dölja orenheter om man sparkar ihop den lite bakifrån in i handen och hästen är schysst, vilket de oftast är....

i övrigt har jag missat att det var ute i skogen enbart som du upplever det här, och eftersom det då bara handlar om några steg så tror jag mer på min egen teori att hästen helt enkelt faller isär och blir ojämn pga detta. om du själv då inte heller är liksidig kanske det blir ännu tydligare.

vilken form jobbar du hästen i ute i skogen, beroende på underlag? vilka underlag pratar vi om, och vilken form, när hästen uppvisar detta?
Hur mycket rider du rent dressyrarbete i paddock/ridhus?

vad är det för operationer den genomgått?

Ahh okej då är jag med. :) Hur rent praktiskt rider man en häst tygelhalt?? Har aldrig vart med om det irl så jag kanske bör veta avd man ska passa sig för :p

Jo jag har med era teorier också börjat fundera på om det är för att han som du beskriver det faller isär och kanske tappar balansen som han gör så. och även alla de andra hästarna som jag upplever detta på. Jag kanske stör dem i mitt sittbensbyte???

I skogen jobbar han ofta i en form som han känns behaglig att jogga i. Ganska låg och rund när det går sakta och är plant, lite högre och kanske friare form om det är knöligt eller går fortare. Det avgör han så bra själv. Bara han slappnar av så lägger han sig i en ganska bra balanserad form själv. Men jag försöker variera formen. Rider på praktiskt taget alla underlag.

jag rider dressyr i ridhus/padock ca var 7-10 dag ungefär. Rider mycket ute nu när han är så pass omusklad och inte igång. Vi bygger grund fortf efter lång vila.

Han opererades för ett griffelbensbrott som han haft i månader hos förre ägaren som de inte upptäckt. Han var 3 gradigt initialt halt när jag tog över honom. Operationen misslyckades och de fick göra om den då de lämnade kvar benbitar som låg och tröck på gaffelband. I samband med detta fick han mycket låsningar osv då han gått länge med smärta i bakbenet. Han är helt frisk i bakbenet nu och låsningarna är så gott som borta. :) Jobbar hårt på dem.

Men alltså med den bakgrunden är det ju inte alls konstigt att den känns ojämn när du byter sittben. Då är det troligen att du som ryttare tappar lite takt och bjudning precis när du byter sittben och så tar en tio steg innan ni är tillbaka i samma takt igen.

Nej, jag kan faktiskt bara komma på den enda hästen att det fanns en så extrem oliksidighet. Min medryttarhäst i våras fanns det visserligen en yttepytteliten skillnad på, men den hade också utläkt spatt och en liten i princip omärkbar rörelsestörning i det varvet. det konstiga med den hästen var att det blev tydligare i hoppsadeln än i dressyrsadeln.

Jo det var ju därför jag skrev att det inte är min nuvarande häst jag utgår ifrån, utan alla andra :D Men det lär stämma som ni säger att jag som ryttare kan orsaka att han hamnar ur balans under bytet.

Men har ni tips på vad jag ska tänka på när jag gör bytet för att försöka minimera strulet vid bytet?? :)

Min gamla Lipizzanare kändes också extremt oliksidig när man red lätt och bytte sittben i ridturens första trav.

Efter ett taglärde vi oss, med hjälp av vet och hovslagaren, atthon hade så mycket låsningar och oliksidiga spänningar sen sitt tidigare "tråkiga" liv.

Det vi då gjorde var att vi var extremt noga med att ALLTID göra flera halvhalter och "plocka ihop" henne lite INNAN vi bytte sittben.
Det gällde både i skogen, där vi är till 90 %, och på bana.

Dessutom behövde hon jättelång uppvärmning, MINST 30-40 minuter, innan hon började jobba på rätt sätt och då blev hon som en dröm att sitta på.
Hon kunde t.o.m. göra piaff och passage under sommaren 2010, trots att hon då var 27 år ! ! !

Fenomenet med byte av sittben upplevde ALLA ryttare i första traven så det berodde på henne.

Självklart kompenserar hästarna våra snedheter och stelheter, det märker jag själv nu när jag blivit mer och mer trasig i kroppen, kan inte rida lätt längre än ca 5 minuter så för min del är numera sittbensbyte inget problem. Mitt problem är snarare att jag genom min sits "plockar ihop" hästarna lite för snabbt innan dom är helt genomvarma. Kan också aldrig ha en häst som "hänger" i handen för den lilla styrka jag har i kroppen är bara ca 10-15% så någon tygelhälta fixar jag inte längre.....

Fast det känns för mej som om hästarna allmänt slappnar av bättre och blir mjukare i sej själva sen jag slutade rida lätt utan bara sitter i en något framåtlutad sits i backar och mycket ojämn terräng.
Jag lutar mej inte framåt så det syns utan bara så att sittbenen släpper från sadeln.
Så är vägen "plan" sitter jag ner med bägge sittbenen och när vägen lutar på något sätt vinklar jag bäckenet så sittbenen släpper.

Fick sitta i timmar under tidiga mornar på 80-talet och rida lätt med så lite "höjd" som möjligt. Vilket var att jag hade ett papper mellan sadeln och sittbenen. Det las dit när jag började ridpasset och skulle vara kvar där när jag slutade ridpasset.... UTAN STIGBYGLAR ! ! !
Det tog ett tag men jag fick in snitsen efter ett tag...
Speciellt efter att herr Lette viskade till mej hur jag skulle göra :D

Så jag tycker du ska ta och tänka efter HUR du gör när du rider lätt, lyfter du rumpan mycket eller släpper du bara på trycket på sittbenen ?

Som en aspekt till allt som tidigare har sagts i tråden....

Mycket intressant!!

Jag har nog inte tänkt på hur jag rider lätt. Men jag vet att jag har lite lätt att böja kroppen alltså i sidled åt vänster. Men om det beror på att hästen går konstigt eller att hästen går konstigt pga detta vette fasen :p Men det kan nog bero på mig själv. Ska bli väldigt intressant att diskutera detta med tränaren sen.
Jag försöker att rida lätt ''så litet som möjligt'', men det blir olika beroende på hur mycket jag jobbar med det. Men om jag bara rider utan att tänka på vad jag gör så blir det att jag reser mig ganska mycket. Men med denna häst funkar inte det så han blir springig av det, så jag håller på försöker lära mig att resa mig mindre och långsammare.

Min tro ( och jag fattar precis vad du menar, jag har känt samma sak på många olika hästar! ) är att hästen är ojämn- inte rakriktad. Den "belastar" ena diagonalen mer, skjuter på ojämt med benen etc. Och det känner du tydligast just när du byter sittben. Ibland kan det kännas så precis när man byter varv på ridbanan.

Det kan ju bero på smärta, styrka, allmän obalans, vana/muskelminne etc. Jag brukar rida en häst som i början av passet alltid lyfter vänster fram högre och känns allmänt ojämn. Han är oxå ok enligt vet- men han får problem och blir halt om man inte lyckas "rida bort det". Han blir halt för att han han snedbelastar... Och det kan ju kanske komma av en gammal skada. Tack vare bra tränare har den varit frisk länge nu:laugh:

När du känner att problemet försvinner senare i passet har du väl lyckats få hästen och dig rakare?

Nu har jag inte läst varenda mening i den här tråden men jag har upplevt exakt samma sak. Inte med alla hästar, utan har bara tänkt på det med den hästen jag rider nu. Jag vet att hästen inte är sned och tror inte det är jag men jag ska nog låta det vara osagt. Det är som när man byter sittben (rakt spår i skogen) så säger hästen "wow, vad hände nu?" tappar balansen lite, tre steg kanske, och sedan travar han på som vanligt. Jag tror inte att det är något med hästen, när jag rider på bana och har honom mer ihop har jag aldrig upplevt detta. Ändå intressant.

Jag känner igen det du skriver om att hästen faller isär när man byter sittben på rakt spår, för att några steg senare hitta balansen igen. Avhjälps lätt ,på min häst iaf, med en noggrann halvhalt innan sittbensbytet.

För mig är det ett tydligt kvitto på hur mkt jag påverkar min häst enbart med sätet, hur överrumplad han blir om jag bara byter utan att varna.

Kul att fler känner detta.. Kände mig lite ensam ett tag :D Hur kunde jag vara den enda som känt det här?? :p

Jag känner igen det du skriver om att hästen faller isär när man byter sittben på rakt spår, för att några steg senare hitta balansen igen. Avhjälps lätt ,på min häst iaf, med en noggrann halvhalt innan sittbensbytet.

För mig är det ett tydligt kvitto på hur mkt jag påverkar min häst enbart med sätet, hur överrumplad han blir om jag bara byter utan att varna.

Kan säkert stämma mycket det du säger!! För när jag byter inne i ridhuset sär är han ju i en stadigare form och arbetar bättre. Varje gång man byter sittben då så är det ju för att man byter varv - och det görs ju med en halvhalt.

Tycker dock att jag brukar vara rätt duktig på att göra halvhalter ute med. Men kanske fuskar en del när jag byter sittben iofs. Rider väääldigt mycket halvhalter och övergånger ute för att han ska jobba överhuvudtaget. Annars blir det bara trams av allt. :D Men ska verkligen försöka tänka på att rida ihop honom mer och göra tydliga halvhalter innan bytet nästa gång för å se om det blir nån skillnad.

Nu har jag inte läst varenda mening i den här tråden men jag har upplevt exakt samma sak. Inte med alla hästar, utan har bara tänkt på det med den hästen jag rider nu. Jag vet att hästen inte är sned och tror inte det är jag men jag ska nog låta det vara osagt. Det är som när man byter sittben (rakt spår i skogen) så säger hästen "wow, vad hände nu?" tappar balansen lite, tre steg kanske, och sedan travar han på som vanligt. Jag tror inte att det är något med hästen, när jag rider på bana och har honom mer ihop har jag aldrig upplevt detta. Ändå intressant.

Ja visst är det intressant! Och ännu intressantare blir det när så många aldrig känt detta. Jag blev helt förbluffad. Trodde detta var normalt. :D Men du har nog en poäng där när du skriver att de blir lite överrumplade och hamnar ur balans.

Min tro ( och jag fattar precis vad du menar, jag har känt samma sak på många olika hästar! ) är att hästen är ojämn- inte rakriktad. Den "belastar" ena diagonalen mer, skjuter på ojämt med benen etc. Och det känner du tydligast just när du byter sittben. Ibland kan det kännas så precis när man byter varv på ridbanan.

Det kan ju bero på smärta, styrka, allmän obalans, vana/muskelminne etc. Jag brukar rida en häst som i början av passet alltid lyfter vänster fram högre och känns allmänt ojämn. Han är oxå ok enligt vet- men han får problem och blir halt om man inte lyckas "rida bort det". Han blir halt för att han han snedbelastar... Och det kan ju kanske komma av en gammal skada. Tack vare bra tränare har den varit frisk länge nu:laugh:

När du känner att problemet försvinner senare i passet har du väl lyckats få hästen och dig rakare?

jag blir bara så rädd att det ska bero på hälta eller liknande. Har så svårt att koppla bort all analyserande och känna efter i minsta detalj. Så fort hästen känns lite kantig eller är varm i ett ben, ja då är den halt och jag måste slakta den.. Hatar min sjuka inställning till hästar. Om jag bara kunde slappna av och njuta av att vara hästägare. Men jag är så skadad efter att bara ha haft halta hästar...:(

Intressant att hästen du skrev om blev bra med rätt träning. Det visar ju verkligen hur viktigt det är.

Om man ska vidareutveckla denna diskussion. Är det sällan en häst kan kännas väldigt olik i traven konstant i vänster och höger varv?? Om man bortser från böjning och liknande i skillnad på de svaga och starka sidorn. Utan ser till traven att den kan kännas lite som två olika hästar i olika varv? Skulle en sådan sak bero på enbart smärta eller kan de ha olika rörelsemönster för höger respektive vänster varv utan att vara sjuk eller onormal??

Nu börjar jag med 1000 frågor snart.. :D

Lustigt att du frågar om just det, sista stycket menar jag...

Vi har en häst i stallet som verkligen är som du beskriver.

Men hos honom beror det på att han har snett bäcken.
Inte genom skada utan han är född så helt enkelt. Fast JAG tror det beror på att dom inte visste att stoet var dräktig och inte gav den rätt mat under dräktigheten......

Enligt vet så har han inga smärtor eller så utan han bara ÄR skapt så.....

Träffade på ett halvblodssto på en ridksola på 80-talet som också var som 2 olika hästar beroende på vilket varv man red i.
Men hon hade genom en skada fått ena lårmuskeln avsliten och när den syddes ihop fick dom det inte helt rätt.

Det är dom jag omedelbart kommer att tänka på....

Jag har haft kontakt med många hästar i mitt liv och jag har sett två stycken som varit som två olika hästar i olika varv. Den ena som jag berättade om försvinner det hos när den är rak. Men nåt fel är det ju eftersom fötterna är olika stora oxå, vilket ju tyder på att de belastats olika.

Den andra var ganska likadan- och den kände man verkligen skillnad på när man bytte sittben. Helt sjukt var det. Den hade oxå väldigt olika stora hovar! Skillde en hel storlek mellan höger och vänster framhov. Jättefin häst som hade ett temprament som inte passade i den verksamhet det skulle gå i. Svårt att sälja eftersom den inte rörde sig rent. Den utreddes på klinik och vet hittade inget, den rörde sig likadant oavsett var man bedövade. Den blev utdömd...

Skillnade mellan dessa två är att den som fortfarande lever aldrig visat något tecken på att ha smärta medans den andra uppvisade mycket "tjurtendenser" som ju tydde på nåt fysiskt besvär. Det gick inte att rida bort heller.

En häst ser inte ojämn ut om det inte finns något problem. Men om hästar kan ju leva och jobba med rörelsestörningar utan att det verkar bekymra dem. Är hästen glad och vill jobba tror jag inte den har ont. Men nåt är det ju... Hade förresten en häst för många år sedan som såg halt ut bak när den inte var igång. Min tränare sa varje vecka att hm, ja den är kanske inte halt men den ser inte ren ut. Men den blev bättre och bättre ju mer man red och efter ett halvår såg den klockren ut. Ingen aning om vad det var.
Ibland önskar man att de kunde prata!

Haha vilket sammanträffande!! Tycker nämligen att detta är väldigt intressant! :) undrar bara hur stor skillnad det är mellan olika hästar och hur mycket olika ryttare lägger märke till. Vad man som ryttare tycker känns normalt eller ej.

Kan ju även vara så att jag känner miiiinsta lilla förändring mellan olika varv medan en annan lika duktig ryttare inte känner den. Man lär ju vara olika och rider olika. Så det lär ju påverka hur hästen känns.

Men som du säger så måste det ju finnas en anledning om en häst är som två olika i de olika varven. Nåt måste det bero på. Men frågan är ju sedan hur mycket som man ska låta vara innan man börjar pilla? Jag menar alla hästar kanske inte kan vara 100% rena men funkar mycket bra som hobbyhäst iafl. Men jag har väldigt svårt att blunda om det blir något. Ibland kanske man borde göra det? :crazy:

Ray: På vilket sätt rör sig den hästen som lever idag som gör att man ser att den är oliksidig? Du skriver att den inte uppvisar smärta. Men ser den ut att avlasta eller känns det bara att den rör sig annorlunda i de olika varven?? Har ägaren accepterat detta och rider på som vanligt och det funkar eller är den promenadhäst eller liknande?? :)

Asså- det är ju skitsvårt att förklara... Men när den går som den ska ser man inget alls och nu för tiden är det för det mesta:) Annars är det just vid varvbyte man tänker på det. Och är det en sämre ryttare så ser han efter ett tag nästan knackig ut och går inte fram.

Sen när man byter sittben känner man det nog lite som att det blir punka i ena rygghalvan...
Man kan väl säga att han går som prommenadhäst- tävlar upp till 1m 1,10 hoppning och LB dressyr. Ingen domare som reagerat på att den skulle gå ojämt. Ingen tränare som tycker den ser halt ut. Och den är klockren på böjprov och man ser inget på longering. Inte ont i ryggen heller.

Som Mackan skrev innan så ser den tygelhalt ut... Om den får tappa bjudningen och lalla runt men nacken i böj ser den knackig ut. Och när den går ärligt fram försvinner det.
Om man känner att nåt är fel ska man pilla i det tycker jag. Annars blir man ju knäpp. För det är lättare att acceptera att hästen inte är fläckfri om man vet VAD som felar. Så man vet att den inte lider liksom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
385
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast...
2
Svar
21
· Visningar
856
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
945
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI