Nominous
Trådstartare
Sv: Ojämn vid lättridning.
Hmm.. Men alltså jag låter han inte hänga i bettet. Det får han aldrig göra. bara ta ett milt stöd. Det är i början han är sådär när han är spänd. Fortfarande ute i skogen är vi nu. Sen efter ca 5-10 min när han slutat ''dumma'' sig och börjar ta saker på allvar och börjar jobba i form så blir han fin. Jag rider fortfarande lätt. Men jag håller med om att det du skriver om att när ryttaren hittar balanspunkten så hästen kan hitta takten och släppa loss i ryggen att den blir ren i gången. Det stämmer så väl överrens med hur min känns.
Men jag är helt med på att det kan mycket väl vara hos mig en stor del ligger. Har aldrig tänkt i de banorna innan! Ska bli intressant att ta upp det med tränaren när vi sätter igång till våren!
Förrutom att du säger att du har den känslan på nästan ALLA hästar du rider - vilket isåfall för mig glasklart påtalar att det är du som är sned och oliksidig, så om vi bortser från detta och bara funderar på det du undrar över runt just DIN häst:
såvida hästen inte är ofräsh dvs det finns ett underliggande fel, så tycker jag det låter som ett ryttarproblem här också, när du rider lätt får du inte ihop hästen och den kommer inte upp med ryggen eller har bakdelen med sig, och då blir den ojämn. Kallas ibland också för tygelhälta, dvs hästen är inte framme på bettet för den är inte igenom kroppen. Inte helt ovanligt,men man måste verkligen vara hundra på att det inte är ngt underliggande fel på hästen, annars är det farligt att snurra in sig på "ursäkten" att det handlar om detta.
Om man kan utesluta att det finns ett underliggande fel på hästen, så tycker jag det är ett problem som inte är helt ovanligt, per ovan beskrivning. När väl ryttaren hittar balanspunkt och hästen takten och släpper loss i ryggen, blir den ren i gången. När man utreder problemet måste man också vara hundra på att man inte hand rider hästen, du kan dölja rätt mycket ofräshheter genom att låta hästen hänga mot handen och stötta sig där, vilket till stor del kan dölja en orenhet.
KL
Jag håller med Breccia_!
Hmm.. Men alltså jag låter han inte hänga i bettet. Det får han aldrig göra. bara ta ett milt stöd. Det är i början han är sådär när han är spänd. Fortfarande ute i skogen är vi nu. Sen efter ca 5-10 min när han slutat ''dumma'' sig och börjar ta saker på allvar och börjar jobba i form så blir han fin. Jag rider fortfarande lätt. Men jag håller med om att det du skriver om att när ryttaren hittar balanspunkten så hästen kan hitta takten och släppa loss i ryggen att den blir ren i gången. Det stämmer så väl överrens med hur min känns.
Men jag är helt med på att det kan mycket väl vara hos mig en stor del ligger. Har aldrig tänkt i de banorna innan! Ska bli intressant att ta upp det med tränaren när vi sätter igång till våren!