Ojämn vid lättridning.

Nominous

Trådstartare
Har länge funderat över oliksidighet när det gäller lättridning. Ofta tycker jag hästar känns väldigt olika att rida lätt på vänster och höger sittben. Alltså när man byter sittben så känns lättridningen på ena sittbenet mer stötigt och mer otaktiskt första ca 10 stegen kanske. Ofta blir den bättre när hästen ''travat in sig'' i det nya sittbenet. Men den ''sämre'' sidan känns ofta lite stötigare hela tiden.

Jag tycker detta överlag känns på alla hästar mer eller mindre. Självklart är hästar oliksidaga. Men hur pass stor skillnad ska det vara på lättridningen och hur stötig ska de vara på de olika sittbenen för att man ska ana oro för att det egentligen är en hälta som avlastas och de därför känns knepiga att rida på ena sittbenet???

Som tex min egen häst. Han är väldigt olik sig på de olika sittbenen när han är spänd och ej arbetar i form. Då skulle han nästan kunna kännas halt när man sitter på höger fram i lättridningen. Men så fort han slappnar av och arbetar i en bra form så blir han mycket mer liksidig och det känns knappt någon skillnad när man sitter om i lättridningen.
Hur vanlig är detta och hur mycket ska man analysera? Hur vanligt ärdet att det beror på oliksidighet som ska finnas där och styrkan, eller på tex hälta?:)

Sv: Ojämn vid lättridning.

Jag tror nog att det mer beror på oss, ryttarna. Hur bra balans vi har, hur stark/svag vi är i de olika sidorna avspeglar sig i hästen direkt. Hur mycket vi tar resp. släpper i munnen i de olika varven och tyglarna.
Sen är väl hästar som vilka idrottare som helst - alla behöver värmas ordentligt, känns hästen stötig/motvillig i trav skulle jag hellre värma den i galopp.
Sen är jag pessimistisk, jag tror det är måååånga hästar som går runt med kotledsinflammationer men ägarna tycker att "h*n har alltid kännts så, det är ingenting".

Kl

Om jag har känt en olikhet i lättridningen som du beskriver och inte i nedsitningen har det alltid varit jag som är sned och behöver knäckas till.

Oftas känner vi det bara några steg sedan har oftast hästen men ibland ryttaren ändrat sig och anpassat sig till det nya sittbenet och är det hästen som anpassar sig efter syttarens snedhet kommer vi föra över våran snedhet till hästen villket i långa loppet kan bli en hälta.

Så gott som alltid är vi snabba med att göra en genomkoll på hästarna men är väldigt långsama med att kolla oss själva.

i en hältutredning borde även ingå en koll om ryttaren har en snedhet.

Kram

Senast ändrad:

Det är bra tänkvärda ord ni kommer med. :)

Men lek med tanken att det är personen som är sned, borde inte det avspeglas på bägge sittben?? Varför visas det bara på ena i sådanafall?? Eller tänkte du mer på att det känns lite stötigt och orytmiskt när man precis byter och att det gör det oavsett på vilket ben man byter?

Jag är ju så överkänslig och rädd och analyserar sönder mina hästar så fort jag känner eller ser nåt som jag inte tycker ska vara där. Och jag är livrädd för ledinflammationer. Men just detta fenomen har som alltid funnits så länge jag kan komma ihåg hästlivet. Så därför blev jag nyfiken på hur andra känner av detta och hur man tänker angående det. Jag blir ju direkt skräckslagen och tror att det är hälta. Men jag tycker det är lite märkligt att det ''försvinner'' när hästen gå i form oftast.

Jag ska absolut tänka på hur jag rider och hur jag påverkar hästen i de olika varven sen. Om jag gör nåt annorlunda.
Men jag upplever det som att speciellt min häst kan bli såhär när som helst under ett pass. Det är ju som sagt mest uppenbart när han blir spänd och springer med huvudet i vädret :cool:

Det är klart det kan bero på problem hos hästen. T.ex. att hästen avlastat ett område såpass mycket att den musklat sig snett och därför känns ojämn i ena varvet/ena lättridningen.
Hästen kan ha en låsning i SI-leden och därför vara ojämn.
Hästen kan ha en hälta/rörelsestörning.
Hästen kan ha ryggproblem.
Ryttaren kan vara sned och göra annorlunda rörelse åt ena hållet.

mm.

Det bästa är väl att tömköra sin häst i båda varv och se om den rör sig ojämnt utan ryttare, sedan sätta upp någon och se skillnaden.

Det där brukar bero på MIG när jag upplevt det, att JAG är sned och vind. Inte hästarna.

Visst har det i enskilda fall berott på hästen, men när 'alla' hästar känns så är det dags för matte att gå till kiropraktorn för länge sen.

Det är klart det kan bero på problem hos hästen. T.ex. att hästen avlastat ett område såpass mycket att den musklat sig snett och därför känns ojämn i ena varvet/ena lättridningen.
Hästen kan ha en låsning i SI-leden och därför vara ojämn.
Hästen kan ha en hälta/rörelsestörning.
Hästen kan ha ryggproblem.
Ryttaren kan vara sned och göra annorlunda rörelse åt ena hållet.

mm.

Det bästa är väl att tömköra sin häst i båda varv och se om den rör sig ojämnt utan ryttare, sedan sätta upp någon och se skillnaden.

Det är klart jag vet att det kan bero på hästen. Och vilka fel det kan finnas på hästen är jag mycket väl medveten om. Det jag undrar över är om det KAN bero på saknad styrka hos hästen som orsakar detta (alltså den kända svagare sidan) och om det kan vara ryttarens kropp elller sätt att rida som orsakar det. Och till slut hur upplever NI det.. Att rabbla alla fel en häst kan ha känns inte nödvändigt över huvud taget. Om du upplever att hästen rör sig ojämt pga smärta så räcker det. Fel kan man ju rabbla i evigheter. :)

Det jag undrar över är hur VANLIGT detta är? Hur tänker ni när ni sitter på en häst som är lite oliksidig i lättridningen? Är eran häst 100% lika att rida lätt på vänster vs höger sittben? Om inte, vad är det som ni tror orsakar det? Ursäkta om jag varit otydlig i vad det är jag funderar över.:)

Det där brukar bero på MIG när jag upplevt det, att JAG är sned och vind. Inte hästarna.

Visst har det i enskilda fall berott på hästen, men när 'alla' hästar känns så är det dags för matte att gå till kiropraktorn för länge sen.

Hmm intressant. Man kanske ska kolla upp sig själv en gång och se hur det är fatt.
Men alla hästar är väl att ta i. Men överlag tycker jag ändå att de flesta hästarna är olika att rida lätt på de olika sidorna. Ska de vara olika på de olika sittbenen eller är det som du säger mig det är fel på?? :p Känns ju ändå inte helt omöjligt att de är lite olika i sidorna eftersom man alltid talar om starka vs svaga sidan hos hästen. Kan inte detta visa sig även i trav på rakt spår genom lättridningen???

Senast ändrad:

Hmm intressant. Man kanske ska kolla upp sig själv en gång och se hur det är fatt.
Men alla hästar är väl att ta i. Men överlag tycker jag ändå att de flesta hästarna är olika att rida lätt på de olika sidorna. Ska de vara olika på de olika sittbenen eller är det som du säger mig det är fel på?? :p Känns ju ändå inte helt omöjligt att de är lite olika i sidorna eftersom man alltid talar om starka vs svaga sidan hos hästen. Kan inte detta visa sig även i trav på rakt spår genom lättridningen???

Kan det säkerligen. Men personligen har jag ytterst sällan upplevt det. Inte ens på hästar som varit sneda, och som på volt varit extrem varvskillnad. Men på rakt spår har det - om jag varit rak - inte varit nämnvärd skillnad på sittben. Mest troligt för att de inte gått helt spikrakt osv, dvs de har kompenserat lite 'omärkligt' för sin snedhet. På böjt spår däremot går inte det lika bra.

Sen är väl hästar som vilka idrottare som helst - alla behöver värmas ordentligt, känns hästen stötig/motvillig i trav skulle jag hellre värma den i galopp.
Sen är jag pessimistisk, jag tror det är måååånga hästar som går runt med kotledsinflammationer men ägarna tycker att "h*n har alltid kännts så, det är ingenting".

Efter att ha varit inne i klinikrundan så måste även jag säga att jag tror många hästar går runt med ledinflammationer utan att ryttare/ägare någonsin funderar över om oliksidigheten/stelheten kan bero på något sådant.

Kan det säkerligen. Men personligen har jag ytterst sällan upplevt det. Inte ens på hästar som varit sneda, och som på volt varit extrem varvskillnad. Men på rakt spår har det - om jag varit rak - inte varit nämnvärd skillnad på sittben. Mest troligt för att de inte gått helt spikrakt osv, dvs de har kompenserat lite 'omärkligt' för sin snedhet. På böjt spår däremot går inte det lika bra.

Intressant. Och jag som tycker jag upplever detta på nästan alla hästar jag sitter på. Måste verkligen börja undersöka om jag tycker att det är samma sida hos hästarna som är mjukare/rundare och stötigare. Undra om det är nåt galet med mig ändå! Nu måste jag verkligen kolla upp det här :D Det låter ju inte bra alls om det är mig det är fel på :o

Efter att ha varit inne i klinikrundan så måste även jag säga att jag tror många hästar går runt med ledinflammationer utan att ryttare/ägare någonsin funderar över om oliksidigheten/stelheten kan bero på något sådant.

Så är det helt säkerligen! Men som i mitt fall, hästen blir helt ren och helt liksidig på rakt spår bara han kommer upp med ryggen och börjar bära sig och slappnar av. Kan det vara tecken på ledinflammationer att han avlastar när han spänner sig och när han börjar jobba så skärper han till sig lite och känns bättre (alt kan flytta vikten från det onda så det känns bättre) eller att han ex inte kan trava ''rent'' med huvudet i vädret? Han slår ihop och knackar skor när han spänner sig. I form blir traven fin och avslappnad utan ihopslag och därför blir liksidig?

*funderar funderar*

Ingen häst är ju 100% liksidig när den lattjar runt i hagen. Precis som ingen människa är det.
Och när hästen får välja själv, så väljer den det som är enklast/bekvämast.

Så ser det inte som konstigt eller oroväckande att den känns 'kantig' när den är oengagerad, men ren och fin när den jobbar ordentligt. Sålänge den gärna och villigt kommer till jobb skulle jag inte bekymra mig alls.

Okej :) Kan ju vara jag som är sned med som sagt. Och att jag rider ''bättre'' när hästen bär sig och får mjukare steg och blir lättare att rida.

Det jag undrar över är hur VANLIGT detta är? Hur tänker ni när ni sitter på en häst som är lite oliksidig i lättridningen? Är eran häst 100% lika att rida lätt på vänster vs höger sittben? Om inte, vad är det som ni tror orsakar det? Ursäkta om jag varit otydlig i vad det är jag funderar över.:)

Jag har mest erfarenhet av mina egna hästar. Den som jag fick ta bort efter en skada var rysligt olik i sin trav när man bytte sittben. Hela hästen vaggade som en anka. Tyvärr var jag inte så kunnig då att jag förstod att det borde vara något fel, utan trodde att hästen kanske var sån. Tillslut insåg man ju att det fanns en skada i grunden som låg till grund för en hel del problem och symtom hästen haft. Men tyvärr kunde vi inte veta det då det inte hänt hos oss och inte syntes förrän det blev ultraljudat där.

Mina nuvarande hästar är faktiskt väldigt lika, man tänker inte på någon skillnad vad gäller lättridningen. Klart de har ett svårare varv att jobba i men det är inget som känns som någon skillnad när man på rakt spår byter sittben t.ex. vid ridning på en grusväg.
De är även rätt så jämna i sin muskulatur.

Okej :) Kan ju vara jag som är sned med som sagt. Och att jag rider ''bättre'' när hästen bär sig och får mjukare steg och blir lättare att rida.

Ja, sen kan det ju givetvis vara hästen med. Är väl det som är lite problemet, det kan vara så många olika saker - och de kan ju samspela med.

Under de senare åren kan jag bara minnas en enda häst som det var extrem skillnad på i de olika varven. Och den hästen var helt galet sned! Den hade dessutom gammal spatt och hade en rörelsestörning i sitt ojämna varv. Jag tror inte att vanlig enkel oliksidighet ska ge en så pass kännbar skillnad att hästen känns ojämn för att man byter varv. Min egen häst som har haft diverse bekymmer här och var i kroppen och trots det aldrig varit olika i travvarven på det viset.

Hade kollat hästen, för jag tror som Breccia att det någon ligger någon inflammation och trycker.

Jag tror inte det är lättridningen i sig, jag tror att det 1) värmer ur 2) är vanligt snedhet/svaghet/skevhet men eftersom man rider lätt så kan det kännas/se annorlunda ut. Man kanske tar mer (omedvetet) i en tygel, släpper ut mer på en yttertygel o.s.v.

Jag tycker det är svårare att rida lätt på ett "bra" sätt med bra sits i höger varv än i vänster t.ex. för att det är där min svaghet/snedhet visar sig tydligast, men det är genomgående så att säga i hela ridningen och något jag jobbar stenhårt på för att hästen inte ska ta skada av det.

Det är näsan alltid ryttaren, även om det vore så att hästen har en fysisk reaktion.
Det är nästan mer en ridfråga än en hästvårdsfråga, om du frågar mig. Sen kan det ju bli en aktuell vårdfråga om hästen visar reaktioner.

Så är det helt säkerligen! Men som i mitt fall, hästen blir helt ren och helt liksidig på rakt spår bara han kommer upp med ryggen och börjar bära sig och slappnar av. Kan det vara tecken på ledinflammationer att han avlastar när han spänner sig och när han börjar jobba så skärper han till sig lite och känns bättre (alt kan flytta vikten från det onda så det känns bättre) eller att han ex inte kan trava ''rent'' med huvudet i vädret? Han slår ihop och knackar skor när han spänner sig. I form blir traven fin och avslappnad utan ihopslag och därför blir liksidig?

*funderar funderar*

Förrutom att du säger att du har den känslan på nästan ALLA hästar du rider - vilket isåfall för mig glasklart påtalar att det är du som är sned och oliksidig, så om vi bortser från detta och bara funderar på det du undrar över runt just DIN häst:

såvida hästen inte är ofräsh dvs det finns ett underliggande fel, så tycker jag det låter som ett ryttarproblem här också, när du rider lätt får du inte ihop hästen och den kommer inte upp med ryggen eller har bakdelen med sig, och då blir den ojämn. Kallas ibland också för tygelhälta, dvs hästen är inte framme på bettet för den är inte igenom kroppen. Inte helt ovanligt,men man måste verkligen vara hundra på att det inte är ngt underliggande fel på hästen, annars är det farligt att snurra in sig på "ursäkten" att det handlar om detta.
Om man kan utesluta att det finns ett underliggande fel på hästen, så tycker jag det är ett problem som inte är helt ovanligt, per ovan beskrivning. När väl ryttaren hittar balanspunkt och hästen takten och släpper loss i ryggen, blir den ren i gången. När man utreder problemet måste man också vara hundra på att man inte hand rider hästen, du kan dölja rätt mycket ofräshheter genom att låta hästen hänga mot handen och stötta sig där, vilket till stor del kan dölja en orenhet.

KL
Jag håller med Breccia_!

Under de senare åren kan jag bara minnas en enda häst som det var extrem skillnad på i de olika varven. Och den hästen var helt galet sned! Den hade dessutom gammal spatt och hade en rörelsestörning i sitt ojämna varv. Jag tror inte att vanlig enkel oliksidighet ska ge en så pass kännbar skillnad att hästen känns ojämn för att man byter varv. Min egen häst som har haft diverse bekymmer här och var i kroppen och trots det aldrig varit olika i travvarven på det viset.

Hade kollat hästen, för jag tror som Breccia att det någon ligger någon inflammation och trycker.

Jag pratar inte om att byta varv!!!! Jag pratar om att byta sittben på rakt spår ute i skogen! :) Så det inte blir oklarheter. Hästen och jag har inga som helst problem eller kännbara olikheter i ridhuset i varvbyten eller liknande. Utan det är i skogen som jag kan känna denna skillnad om vi är ute och joggar och bara sådär byter sittben. Men jag kan tänka mig att det kan vara en stor anledning att hästen måste lägga om balansen?? Eftersom han blir bra efter typ 10 steg. Då känns det normalt. Byter jag till andra sittbenet så blir han ojämn igen men bra efter kanske 5 sten. Ena sidan tar längre tid att bli bra och är lite ojämnare än andra sidan..:)

Du kanske inte rider på samma sätt ute i skogen och inne i ridhuset? Jag vet med mig själv att jag lätt låter hästen gå iväg lite mer ute oavsett gångart, det är inte något överdrivet och överilat men han får gå på mer. Underlag, kurvor etc kan ju också påverka.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
385
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast...
2
Svar
21
· Visningar
856
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
945
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI