ojämn unghäst

tjoffsan

Trådstartare
Jag har en unghäst som blir fyra år i sommar. Hon reds in förra våren (april-juni) och skrittades mest i skogen då. I slutet av juni märkte jag att hon gick lite ojämt i traven. Hon skulle ju ändå få sommarvila då så jag kollade inte upp det, utan lät henne gå på bete.

Satte sedan igång henne i september igen och skrittade då mycket i början. När jag började trava henne märkte jag att hon fortfarande gick ojämt, dessutom skrapade hon bakhovarna i marken i nästan varje steg. Åkte i oktober till klinik för att kolla upp det. Hon visade ingenting på böjprov, förutom att hon protesterade extremt mycket när de skulle böja bak. De sa att hennes problem berodde på hålväggarna som hon hade haft lite till och från under hela sommaren. Dock ömmade hon vare sig när hon sprang på gången eller för visitertång. Eftersom jag visste att hon inte hade haft några hålväggar första gången hon visade symptomen trodde jag inte på den diagnosen, men blev i stort sett idotförklarad. Det var hålväggarna som orsakade detta och ABSOLUT inget annat. Så jag fick missnöjd åka hem.

Nu är ju hålväggarna nästan helt borta och hon går fortfarande lika dant. Jag funderar nu på om jag ska ta henne till en annan klinik eller om det kan vara något som en tränare kan hjälpa oss med? Jag vill inte åka tillbaka till samma klinik och bli idiotförklarad igen.

Har ni några idéer på vad det kan vara som orsakar detta?

Sv: ojämn unghäst

Jag är ingen expert på området men jag har också en unghäst som var väldigt sned. Inriden för ca ett år sedan och jag köpte henne i sommras. På vet. bes sa vet att hon var snett musklad över korset och att han inte kunde säga vad det berodde på eller om det skulle ha någon inverkan. När jag började sätta igång henne lite mer efter ngåon månad var hon ganska ovillig, släpade bakbenen något och ville gärna lyfta ena bakhoven när man skulle kratsa hovarna. När jag longerade henne för att se om jag kunde se något så nickade hon med rumpan i ena varvet, såg nästan halt ut men inte riktigt. Ringde vet och han rekomenderade en kiropraktor. Hon kunde konstatera att min häst hade roterat bäcken, ganska vanligt och inte alltför svårt att korrigera. Vanligt att det händer unghästar och kan bero på att de gått omkull i hagen eller liknande. efter detta har min häst blivit en helt annan häst! Framförallt att rida, och ingen nickning när hon går på volt. Är fortfarande stel och musklerna kommer det att ta uppemot ett år innan de är jämna men det är ändå världens skillnad!

Kan ju vara värt att fundera på iaf :-) Hoppas att det ordnar sig.

ofta kan ju problem med benen bero på problem i ryggen eller liknande. Vet flera hästar som blivit hjälpta av kiropraktor eller equiterapeft efter att vet gått bet på vad som är fel. Detta eftersom de ofta koncenterar sig på benen och glömmer bort att det kan finnas andra orsaker.

Tack för ditt svar. Jag har haft en equiterapeut ute, som konstaterade att hon hade ont på höger sida av ryggen. Hon sa även att hon var mindre musklad på höger sida. Hon knackade till två kotor och trodde inte att hon skulle behöva fler behandlingar. Tyvärr gjorde det ingen skillnad.

Det kan vara en massa olika saker. Varför fick hon sina hålväggar? Har hon haft hålväggar på flera hovar, och hur djupt? Vilka åtgärder krävdes för att få bukt med dem? Hålvägg kan ge upphov till lägesförändring av hovbenet och det kan göra mer eller mindre ont.

Är problemet kvar så skulle jag ringa samma vet. igen och prata om hur man kan gå vidare, och fråga om tex vilken undersökning som föreslås om hålväggarna läker ut och hästen fortfarande är halt. Risken med att byta klinik innan hästen är färdigutredd är att många dubbelkoller görs, och att nästa också hakar upp sig på samma problem (omöjligt att säga utan att ha sett hästen, men hålväggar kan ge upphov till hältor, och även om hästen har ett problem till, så kan det vara svårt att utreda om man inte läker ut dessa först).

Lycka till, det är aldrig roligt med ofräsch häst, särskilt inte en ung.. :crazy:

Hej !
Jag har en kusen som i år blir 5 år och han var oxå lite knepig förra hösten. Tog ut vet som tyckte att det bara var "unghäst ojämnnhet" som nog skulle försvinna. Men jag åkte till klinik för att kolla, då visade det sig att hästen var halt på 3 ben!!!! När jag kommer tillbaka till kliniken 3dje gången så säger de att "såhär bra är nog vad det går att få, hem o skritta några månader så löser det sig nog".
Satte igång hästen efter månader av skritt och han kändes väl ok men fortfarande snubblig o så bak.
Åkte till en annan klinik i Halmstad som gick på djupet med problemet o behandlade inte bara benen. Då visade det sig att hästen har en spräckt minisk och därför får knäledsinflammtion av den!!!!
Jag bor oxå i Blekinge o vi kanske var hos samma klinik första gången ? Jag var inte alls nöjd med de rätt att jag vet många som är det. Han jag var hos nu böjer inte hästarna utan de får springa på rullband för att kostatera rörelsestörningar. Jag var mycket nöjd med denna veterinärs insats. Det låter ju mycket konstigt att hästen skulle protestera mot att bli böjd när den har hålväggar :confused:

Hoppas det löser sig för dig!

Lycka till!

På bakhovarna var hålväggarna kanske 2 cm. Ungefär halvägs till kronranden. De satt på utsidan av hoven. Vi skodde henne med vanliga skor. De röntgande den ena bakhoven, den de tyckte att de kände lite puls i, och de sa inget om någon lägesförändring av hovbenet.

Usch ja, det är det jag är rädd för, att det är någon minisk, ledbrosk eller något annat i bakknät som tagit skada. Jag var på kliniken i Stenestad.

Funny/ Fanns det några yttre avvikelser på knät? Hur undersökte de för att hitta miniskskadan? Röntgade de eller gick de in i leden?

Var det hålväggar pga belastningsseparationer eller röta?

Det verkar ju bra att de inte sade nå´t om förändring av hovbenets läge - då är det nog ok på den fronten. Ont kan det göra ändå - så det är en fördel för vidare utredning om det är utläkt först.

I övrigt så är det utifrån din berättelse inte möjligt att spekulera i diagnoser, det kan vara väldigt många olika saker. Regionen bakben/rygg är ju trolig med tanke på reaktionen vid böjning och att hon släpar hovarna. Utred henne igen, mitt tips är att prata med dem igen på kliniken i alla fall, och om du inte gillar det de säger på telefon så kan du ju byta klinik. Låter det vettigt i telefonen så har de redan kollat hästen en gång och kan gå vidare i utredningen.

Lycka till :) .

Det vet jag inte, men jag tror att det var röta. Det kom när jag i början av sommaren släppte henne på bete med en annan häst som också hade hålväggar. Men borde hon inte ha reagerat för visitertången om nu hade så ont av hålväggarna? Min hovslagaren bedömde fyra veckor efter klinik-besöket att hon inte borde ha ont av det...

Ja, jag får väl ringa till kliniken igen och höra hur de vill gå vidare med det. Ska nog ringa till ett par andra kliniker också och fråga hur de skulle göra.

Hur man bedömer om hältan kommer av hålväggana beror nog på vad man har för erfarenhet av hålväggar. De allra allra flesta hästarna blir inte speciellt påverkade och och prognosen är god i ett fall som ditt om inte kvarstående infektion has, som kan vara svår att få bukt med.

De flesta som har ont av det reagerar för visitertången, men det kan göra ont högre upp pga de små slitningar som hålväggen ger. Jag har tex sett en häst med hålvägg och (och iofs mindre hovbenssänkning som följd) som var jättehalt, men endast reagerade lite lite för visitertången.

Det låter bra tycker jag att ringa runt och fråga! Då kan du åka dit det känns bäst.

Tack för ditt svar. Kan man inte bedöva hoven så att man kan utesluta det?

En låg bedövning brukar minska hältan vid ett sånt fall, svar ja. Det beror på hur halt hästen är, är den bara lite halt kan det vara svårt att se eftersom smärtan ofta inte släcks helt och hållet. På en häst som har mer ont ses alltså skillnaden tydligare.

Jag har varit på klinik idag. En annan klinik än förra gången. Knäledsinflammation på båda bakbenen blev diagnosen. Det fanns inga andra kontigheter på varken röngen eller ultraljud så hon blir nog snart bra igen.

Den enda yttre avvikelse är en galla i knät som bara veterinären känner. Han var röntag innan men det syns inte på röntgen, men med ultraljud.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix