Ojämn bak efter vila....

F

Fladde

Jag kom idag hem från min semester som varade i 14dagar.
Hästen har fått vila men har tömkörds lite också.
När jag kom ut till stallet idag så sa stallägaren att hon var lite ojämn bak och jag såg det också när hästen kom springande till mig i hagen.
Men jag tror att det kan vara progrund av vilan som hon blivit lite mer svag/stel och att det blir bättre vid arbete.
Hästen har sen September 2004 varit skadad i rygg, hb bak kota, länd och hb knä.
Blev friskförklarad i mitten av Maj.
Innan jag åkte hade jag börjat travat och hon kändes ren och fin i gången då.
Innan hon fick börja arbeta lite mer var hon också såhär lite stel och ojämn men det blev bättre när jag öka mengden arbete.
Jag tror att jag kommer prova börja rida henne och blir hon inte bättre eller om hon blir sämre får jag ta kontakt med Djursjukhuset.
Låter det bra eller är det rent upp åt väggarna?

Jag har 2 tider till Djursjukhuset inbokat i början av Augusti för återkoll.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ojämn bak efter vila....

Prova att rida henne, som du skriver så har hon blivit bättre av det. Kvarstår ojämnheten så är det väl bara att ringa Djursjukhuset.

Har följt dina trådar, och hoppas verkligen att det går bra för er.

Kanske kan bero på att du inte hållt efter muskulaturen i det "svaga" benet, troligtvis är h*n svagare i hb..?, eftersom h*n varit "skadad" där.
Så har jag en häst som blev i början när h*n kom, ej mkt tränad innan. Då jag ej tränade h*n på någon vecka, kände man tydligt en stark och en svag sida, då även i benmuskulaturen. Men med regelbunden träning blev det mycket bättre, dock är detta ej lika allvarligt som din, eftersom h*n ej varit skadad och snedheten syns ej med blotta ögat. Vet ej om det är till så stor hjälp, men kanske? :banana:

Tack:)

Jo jag tror mäst på mer svaghet/stelhet efter vilan än att hon skulle gått och blivit dålig igen..

Kan säkert vara så som redan är skrivit. Hästar avlastar oxå sina "krämpor" olika beroende på om de är i arbete eller i vila...

En liten bild på fina Missy-tjejen kanske :angel:

Okej då;)

Här kommer 2 bilder:

Från idag:

{d5ec9a40-483f-4adc-8748-ae3264d281bf}.jpg

Från tömkörningen den 11 Juni:

{2b7e4503-7eb0-4f5a-907e-21ebeee51b8e}.jpg

En sådan häst skulle behöva jobba under kontrollerade former.
Hästar som du beskriver ,har haft problem, och börjat belasta kroppen fel behöver vår hjälp för att kunna belastas rätt igen.
Så när hästen har varit på vila så har den gått "tillbaka" till sin urpsrungliga belastning då den hade ont, just för att ingen har sagt "åt" henne hur hon ska använda sin kropp rätt.

Har själv en häst som haft problem och det satt tillslut i huvudet, så det var att börja om och kontrollera hennes kropp och försöka stärka den så att hästen började att använda den på rätt sätt.

Så jag skulle tro att hästen behöver din hjälp nu och lära sig att belasta/ tränas för att kunna fungera...så fort du lämna hästen i hagen finns det inga krav och en häst vet vi är lata av naturen och kommer då att gå som det tycker känns bra, inte vad som är bra :)

Senast ändrad av en moderator:

Så söt hon är på första bilden! Hon är nog glad att matte är hemma va? :D

Jo jag förstod också att vilan inte skulle vara så bra för henne men tyvärr hade jag inga andra alternativ då jag hälst inte lånar ut henne till vem som hälst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst opererades i måndags för att plocka bort lösa benbitar. En i vä has och en i hö bak kota. Operationen gick bra men när han...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: Sirap
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 607
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama