Ointresse för maten!?

EmelieK

Trådstartare
Har ett litet "problem" med min staffe-tik. Hon "pillar" bara i maten. Problemet döck upp när vi haft henne i en vecka. Det har nu gått en månad. Hon är intresserad när man ställer fram skålen med mat, hon tar några tuggor sedan går hon därifrån för att sedan gå tillbaka och "pilla" lite.. Allt blir uppätet tillslut, men ändå? Till saken hör också att i samband med att hon blev ointresserad av maten märkte vi att hon började visa tecken på att löpa. (För första gången.) Tog sedan tre veckor innan hon kom igång ordentlig. Löper alltså nu. Kanske kan detta ha med saken att göra?
Märkte att hon är väldigt förtjust i tonfisk så jag blandade en tesked i hennes mat och då gluffsade hon i sig sin portion direkt men nu har det ingen effekt längre!:( Pratade med våran veterinär när vi var där och fick ett friskhetsaintyg men han fiftade bara bort det.
Hon får Royal Canin Junior medium. Häller kokande vatten över, får sedan stå och svalna inan det serveras. Ger henne mat på regelbundna tider. Någon som har någrsa ideer eller funderingar kring detta "problem"?
 
Sv: Ointresse för maten!?

varför krångla? hon äter ju ändå upp sin mat. fast sluta med det kokande vattnet, en del vitaminer förstörs av värme.
 
Sv: Ointresse för maten!?

Det har nog med löpet att göra. En del tikar äter dåligt vid löptiden.
Skäm inte bort henne med godsaker i maten, då finns det en risk att du måste ha godsaker hela tiden för att hon ska äta överhuvudtaget.
 
Sv: Ointresse för maten!?

Hm.. Har hört så mycket olika åsikter om kokande vatten elller inte.. Tycker maten blir lite äcklig också eftersom den blir ståendes ett tag.. Kanske ska sluta med det då! :idea:
 
Sv: Ointresse för maten!?

Kan hon inte äta det torrt?
Då behöver du ju inte kasta bort det om hon inte äter allt;)
 
Sv: Ointresse för maten!?

leta upp en kemibok och läs vad som händer med vissa ämnen när de hettas upp. blöta upp eller ej är en smaksak, men det ska vara kallet eller ljummet vatten i så fall.
 
Sv: Ointresse för maten!?

Det ska jag göra! Tack för visat intresse..;) Lite nyfiken bara.. Vad ger ni era hundar och vilka rutiner har ni? Beroende på ålder och sånt.. Köper ni helfoder eller lagar ni mat ibland?
 
Sv: Ointresse för maten!?

mina får torrfoder, oftast torrt. någon gång ibland lagar jag egen mat om jag hittar billigt kött, eller byter ut maten mot köttiga ben. hundarna är 7 och 9 år gamla.
 
Sv: Ointresse för maten!?

Min hund får torrfoder som står framme dygnet runt, då får han i sig mest. Han får även laxolja på torrfodret då jag märkte att han åt mer då.
 
Sv: Ointresse för maten!?

Hej,

Det är bra att ge torrfodret utan vatten för de måste få tugga. Jag har tagit över om en vovve som bara har fått uppblöt mat, nu har han bara 4 tänder kvar. De förra ägarna trodde inte att han skulle kunna äta maten torr men nu när han bor hos mig äter han bara torr mat och älskar det! Han hade nämligen tappat apptiten den senaste tiden. Han äter också royal canin.

Det beror nog på att hon löper att hon inte äter just nu. Men testa och ge maten torr! :)
 
Sv: Ointresse för maten!?

Hej,

Det är bra att ge torrfodret utan vatten för de måste få tugga. Jag har tagit över om en vovve som bara har fått uppblöt mat, nu har han bara 4 tänder kvar. De förra ägarna trodde inte att han skulle kunna äta maten torr men nu när han bor hos mig äter han bara torr mat och älskar det! Han hade nämligen tappat apptiten den senaste tiden. Han äter också royal canin.

Det beror nog på att hon löper att hon inte äter just nu. Men testa och ge maten torr! :)

Ojdå! Stackars vovve! Min lilla häxa har många tänder.. :devil: Som hon gärna använder på våra händer när hon blir exalterad..:angel: Mmm.. Ska börja ge henne torrt och se vad hon säger om det!
 
Sv: Ointresse för maten!?

Kul med fler staffägare! :) Varifrån kommer hon?
 
Sv: Ointresse för maten!?

Jag har adopterat henne ifrån Irland. Finns en organisation här i Sverige som hjälper hundar som sitter i "dogpounds". Såg henne på deras hemsida, tre veckor senare åkte vi och hämtade henne i Knutby! :)
 
Sv: Ointresse för maten!?

Jag ger min 1åriga whippet torrfoder. Jag har gett Purina ända tills nu för ett tag sen då jag vart less på att han bara petade i maten och bytte till ORIJEN och jag är mycket nöjd. Jag ger även Salmopet till maten.

ORIJEN innehåller mycket protein, lite kolhydrater och inget spannmål eller majs. Det innehåller 70-75 % animaliska proteinråvaror, 25-30 % grönsaker och frukt, 0 spannmål eller majs. 70/30/0 som är det biologiskt riktiga blandningen för hundar.
 
Sv: Ointresse för maten!?

Min uppfödare gav alltid hundarna uppblött foder, men när jag haft hunden nån vecka började han äta dåligt. "Petade" i maten som du beskrev. Tills en dag när jag glömt att blöta på maten i tid och bara spolade upp vatten tillsammans med torrfodret och gav honom det. Då åt han igen! Sedan dess gör jag alltid så. Han är 1,5 år nu. Jag ger Royal Canin.
 
Sv: Ointresse för maten!?

Ja, det är vad jag har förstått väldigt varierande beroende på vars i landet man bor men i Umeå kostar det 600:- för 13,5 kg.
 
Sv: Ointresse för maten!?

Nu har jag provat och ge henne torrt ett par dagar och hon verkar gilla det betydligt bättre! Hoppas bara att det inte är nyhetens behag! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp