Oidentifierbar hälta

hjarterdam

Trådstartare
Håller på att bli tokig..
Var inne med min häst till vet i somras.. Han var då halt i vänster kota bak.
Jag personligen tyckte de såg ut att sitta högre upp. Vi böjde igenom alla ben och bara där fick vi reaktion. Bedövade bort kotan och då var han bättre men inte helt ren. Vet tyckte dock att vi inte skulle göra något annat utan behandla.

Jag fick vet att röntga båda kotorna bak samt has och knä v.b. (var inte nöjd med att inte mer gjordes då han fortfarande inte var ok) Helt tomma så vet behandlade med cortison samt att han fick butta i 14dgr.

Var tillbaka efter 4v och då böjde vi honom och han var haltfri..
Jag kände dock att hältan skulle komma tillbaka. Mkt riktigt..
Nu har han ridits i 3månader.. 4dgr/vecka och nu är han halt i samma bakben..

Var in med honom och han visade ingenting på böjprov.
Dem ville att jag åker hem, rider fram mer och kommer tillbaka. Röntgade både rygg och nacke hittade inget där heller..

Vad tror ni?? Jag har slut på idéer.. Han är inte fräsch i bakkärran å vi hittar inget på plåtarna å inget på böjprov.. Har haft ut ET och hon hittar inte heller något. Han springer även med svansen väldigt mkt åt höger.

Ska boka tid nästa vecka då dem ville att jag ska ta med sadel så dom kan göra ridprov och ev. lägga bedövningar..

Som sagt, idéer mottages - vet verkar inte ha någon. :confused:

Sv: Oidentifierbar hälta

Tyvärr kan jag ej komma med några vettiga tankar, för jag sitter i samma sits som du.

Min har varit halt i höger fram sedan i mars, blivit behandlad i två omgångar och röntgad men hittar absolut ingenting. Vi ska dock in på MR på måndag så vi får väl se hur det går...

Ledsen att jag inte tillför något till din frågeställning, och hoppas någon annan kommer med något vettigt som man själv kanske kan dra nytta av :)

Hur halt är hästen, är det en halv grad eller snackar vi 2-gradigt? Antar att det inte är så mycket eftersom veterinären vill att du ska "rida fram mer".

Ibland undrar jag om det inte vore lika bra att scinta hela hästen på en gång så fort den blir halt... skämt åsido.. men det blir nästan billigare och man får fortare ett svar!

Hästen var tidigare lätt 1-2gradigt halt efter 2v vila. Men fick åka in å jobba extra så hade ingen möjlighet att hålla igång honom 1v innan vi åkte in. Dem ser att han rör sig orent men visar som sagt inget på böjprov :confused:
Har fått ny tid den 25e så nu rider/tk/longeras han 1g om dan. Suck, så jobbigt.

Bara en liten passus: man kan inte se om en hälta sitter högt eller lågt enbart med ögat. Det kan inte ens veterinärer, det har man konstaterat genom studier berättar mina veterinärer.

i ditt fall låter det ju dock som det kan finnas orsak att misstänka att grundorsaken sitter ngn annanstans än i benet. Har din veterinär tagit ställning till scint? Har någon equiterapeut knuten till kliniken tittat på hästen?

jag slås av möjligheten av tex. en inflammation i höftleden. detta kan dock hittas med ultraljud.

Hur har du upplevt honom ridmässigt?

1-2 grader halt rakt ut då? Kan föreslå en klinik där du kan göra ridprov (i manegen) om det behövs, och få din häst genomgången av veterinär och kiropraktor (de samarbetar), samt få den grundligt ultraljudad. Det låter som en eventuell ryggskada, typ ländryggen och på det här stället är de väldigt duktiga på just den biten. Och är det ingen ryggskada så hittar de nog problemet ändå. Om din häst inte går rent så räcker det väl med att den är i hagen tills man vet vad det är för fel på den? Jag begriper mig inte på veterinärer som säger att halta hästar skall gå. Det är en sak om man vet vad felet är och det är enda sättet att få den frisk igen, men det har jag aldrig varit med om - och då har jag ändå haft hästar som har haft rätt många olika sorters problem. Kan nämna en häst som ex, den visades i ett akut skede för distriktaren som ansåg att den kunde longeras varje dag (i skritt och trav) tills den kom in på klinik för en ordentlig utredning. Just denna klinik, som är samma som jag tänker på i ditt fall, har rätt lång väntetid och det är allmänt känt. När jag kommer in med hästen så ordineras den boxvila och ledning varje dag och har en skada som kommer att ta minst 6 månader att läka! Nu linade jag aldrig denna hästen för det kändes inte rätt, men hade jag gjort som vetten sa så hade jag förvärrat skadan avsevärt. Jag tror att man måste lita på sin egen känsla och man känner sin häst bäst själv. Är den inte fräsch så blir det sällan bättre för att man longerar eller rider, då är det bättre att leda hästen om det behövs. I a f tills man vet vad det är för fel på den.

Mackan: ET har inte varit knuten till kliniken. scint har dom inte nämnt.
När jag kände att han var dålig så märktes det dels att han är ojämn men sen ville han inte heller balansera upp sig på bakbenen. Han drog istället in näsan, la sig i handen och sprang vilket han ALDRIG gjort innan.. :confused:

straumur: Japp.. Dessutom har han "samma" hälta som han hade i somras.

kryddan: När vi åker in på fredag så ska dom göra ridprov på honom. Röntgen på nacke och rygg visar iaf ingenting men nånting är uppenbarligen skumt. Efter 3v vila så blir han ju bättre men så fort han börjar ridas blir han halt igen. Nu vill jag bara att dom hittar felet så dem kan behandla honom så han kan säljas. Tänkte ta ett uppehåll med hästar åså blev han halt när jag la ut honom till försäljning.

Det jobbigaste är att hästen är 5år och VÄLDIGT sparsamt tagen. Känns konstigt att han inte ska hålla för att gå 4-5dagar i veckan och då är de inte bara ridning utan även tömkörning och bara 30-45min. :cry:

om det tex.skulle vara en inflammation i höften så räcker det jumed att han tex vurpat i hagen.... behöver inte vara ridrelaterat alls.

om vettarna inte har några som helst ideer, och inte ens föreslagit ET koll eller ultraljud/scint så hade jag ärligt bytt klinik.....

men håller en inflammation i höftleden i sig i mer 120dar trots butta?
Dom vet väl inte var dem ska kolla eftersom dem inte hittar var dem gör ont :crazy:

har inte så många andra kliniker att välja på, har dock bytt veterinär igen.

kan en kotledsinflammation kvarstå trots en butta kur?

där har du svaret :cool:

en butta kur är ju som att äta antiinflamatoriskt utskrivet på recept för en människa. Om grundorsaken finns kvar så återkommer ju problemet.

Hör med den nya vet. om han har ngn ET eller massör att rekommendera. Är ju annars bra att alla plåtarna är rena hade den haft pålagringar och ont hade den haft sämre prognos...

Har den brytit svansen eller är det muskulärt att den håller den åt ena hållet?

Har ni ultraljudat benet?
Det känns ju som att fokus mest har legat uppåt på hästen, är den kollad längre ner? Typ hovled hovben osv.

Det kan inte vara sadeln/ryttaren som snedbelastar hästen? Med tanke på åldern ffa, de är ju rätt känsliga för vikt när de är yngre.

Om ni inte hittar något skulle jag rekommendera en längre vila. ~4 veckors vila (?) är ju ingenting.

Mackan: Jadu, får se vad dem säger på fredag. Ska föreslå det du sa när jag är där..

Ridtravare: Han är lite snemusklad men just nu sätter han svansen extremt åt sidan vilket vet. sa kan vara ett tecken på kommande hälta..

Vita_N_6520: Tog bilder som täcker från hoven upp till kotan båda bak så det har vi redan gjort. Nu vet vi inte vart vi ska ultraljuda eftersom han inte reagerar på böjprov. Sen i regel är ju oftast en kotledsinflammation i ett bakben sekundärt därför jag ville röntga rygg och nacke. De enda som inte är röntgat på hästen är has, knä h.b. Kotorna fram samt vänster framknä. Alla plåtar som är gjorda på hästen är U.A.
4v vila är för mig rätt mkt då hästen som sagt inte ens går 4-5dagar i veckan. Har haft honom nu i 1½år och hästen har väl blivit riden totalt 5-6månader då han har känts knacklig. Innan jag for in med första hältan fick han 2mån vila samt DK utan resultat. Nu visar han samma hälta så något är ju fel. Jag har behandlat denna killen som en porslinshäst men det är inte hållbart för mig att ha en häst som blir halt så fort den används.

4 veckor kanske är mkt för dig, men det är ju ingenting för en skadad häst. Det är ju vad man ger friska hästar i den åldern liksom.
Min förra häst som hade en odiagnostiserad hälta vilade ett halvår innan det syntes en förbättring.

Hur fort satte du igång hästen då?

Bakknän? De är svåra att böja fram nån reaktion på.

Bara spekulerar..

Ang bakknän, det kan ju vara ligamenten eller menisken så då syns inget på röntgen.

har veterinären prövat att bedöva bakknäet? Har två hästar som behandlats just i bakknä pga hälta som inte synts på böjprov. Just bakknäinflamationer kan vara svåra att få fram med böjprov...

Min 3-åring har ju också en oidentifierbar hälta (eller hälta och hälta, han har dålig aktion i traven på böjt språr) efter en vurpa i hagen. Där har det konstaterats att det i alla fall inte sitter i extremiteterna vilket gör att vetrinären (och mig själv) lokaliserat det till "högt upp, långt in".

Jag ska på återbesök efter en buttakur om drygt en vecka och jag antar att de kommer att prova spruta runt SI-led "på chans" (om de nu inte vill ge en ny kur först, jag tycker faktiskt att han blivit bättre). Anledningen till detta är att jag har så oerhört långt till klinik med scint men jag kommer att skicka ner honom om "chansningen" inte går hem. Annars hade jag naturligtvis scintat direkt.

Har din häst liknande problematik så skulle jag tro att bakkärran är roten till det onda och kotan symptomen.

Efter första eller andra vilan? Efter andra vilan satte jag inte igång honom alls eftersom jag bara tog honom på lina för att se om de syntes - vilket det gjorde. Sen fick han stå ytterligare en vecka till vet. och då såg det mer ut som en rörelsestörning. Nu följer jag vet. ordination.

Missan och maria_b; Jag var själv lite inne på bakknäet men vet. sa att vid hälta i bakknä brukar dem visa tendenser till att släpa tån i marken. Alltså att dem inte vill lyfta. Han är lite kortare i vb och knäpper till i hasen eller vad man ska säga. Inte spattaktigt. Därför dem tycker de ser ut som ett rörelsefel.

Sar: Jag har faktiskt ingen aning vad det kan vara då han har fått "samma" hälta två gånger. Funderar om de är någon nerv?

Denna tråden ö.h. är till för att jag vill ha tips på vad ni tror det kan vara som jag kan ta med mig i bakfickan till vet. på återbesöket då han ska gå ridprov.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 527
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 091
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka