Öhh, Argentinsk Kamphund?

lady_vip

Trådstartare
Vad skulle det kunna vara för ras? Jag är helt nollad och är inte så inne på Argentinska raser:o :angel:

En träningskompis hade nämligen mött en tjej med en valp som förklarade att det var Rottis och denna Argentinska Kamphund i valpen (som inte var 8 veckor eftersom uppfödaren hade tröttnat på valparna :crazy: ).

Han frågade mig vad en Argentinsk Kamphund var och jag såg ut ungefär så här:confused:

Så, vet ni?

//E
 
Sv: Öhh, Argentinsk Kamphund?

Ahh, det är klart att hon gjorde! *hjärnsläpp*

Fattar inte varför jag hakade upp mig på det men har letat i hjärnan efter något som börjar på argen....

Nu får jag ringa och berätta att vi listade ut det ;)

//E
 
Sv: Öhh, Argentinsk Kamphund?

Dogo Argentino är ingen kamphund.
 
Sv: Öhh, Argentinsk Kamphund?

men ser snarlika ut som dessa hundar folk kallar för "kamphundar" och för en okunnig person är det nog det lättaste att ta till just ordet kamphund för att förklara.
 
Sv: Öhh, Argentinsk Kamphund?

Vad är det för likheter? Jag kan inte se några..

Mja, förresten.. de har ju det där doggiga utseendet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Öhh, Argentinsk Kamphund?

Dogo Argentino är ingen kamphund.

Må så vara, men utseendemässigt så är de nog rätt lik pb och pb-korsningar eller hur?

dogo-argentino.jpg


americanpitbullterrier_townsend.jpg
 
Sv: Öhh, Argentinsk Kamphund?

Varje gång jag läser en rasstandard så slås jag över hur mycket man beskriver dess exteriör och hur lite man beskriver dess inre exteriör... Lade man ned lika mycket tid på mentaliteten så skulle man få lika homogena hundar mentalt som utseendemässigt homogena...
 
Sv: Öhh, Argentinsk Kamphund?

Jopp, jag kan hålla med dig. Man borde komplettera med mer info om vad det är man kan förvänta sig att få i kopplet också.
 
Sv: Öhh, Argentinsk Kamphund?

Dogo Argentino är ingen kamphund.

Jag vet det, men tjejen som hade köpt denna blandningen var nog inte särskilt medveten om vad hon hade köpt...

Sen att jag tycker att det verkar otroligt korkat att blanda Dogo Argentino med Rottis med tanke på deras HD-status är ju också en grej att fundera över.

//E
 
Sv: Öhh, Argentinsk Kamphund?

Egentligen, om man forskar lite, så är ju de flesta hundar i denna kategori såna hundar som nog i min indelning skulle kunna falla i under hundar som använts i kamp, även om de inte räknas dit idag.

Man kan ju ex. räkna i Fila, Dogo Canario och såna hundar också...

//E
 
Sv: Öhh, Argentinsk Kamphund?

Egentligen jag också. Eller jag räknar iaf vissa hundraser till såna jag inte vill att vem som helst ska ha... Typ Tosa, Akita, Bullmastiff (lindrigare, men dock en sån hund) tycker jag egentligen är sju resor värre än APBT :crazy:

//E
 
Sv: Öhh, Argentinsk Kamphund?

Vad som tyvärr inte framgår i rasstandarden är att rasen avlades fram för jakt på storvilt. Där låter det ju som att den togs fram för kamp, men det var något man snabbt avlade bort.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
3 051
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 202
Senast: cambodia
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 898
Senast: Armani__
·
Övr. Hund Jag har letat lite men inte riktigt funnit mitt svar i andra trådar... Det är nämligen så att vi i helgen fick hem världens goaste...
Svar
3
· Visningar
1 299
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp