Ohalt varje morgon men halt på kvällen

Equimom

Trådstartare
Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På kvällen linkade den igen. Kontaktade veterinär. Metacam i en vecka och på box och sen ut succesivt. Visar inga tecken på hälta på morgnarna. Är ute ett par timmar på em och visar då hälta. Ej svullen och springer mer än gärna om tillfälle ges. La ett vårvarmt omslag på den hoven där hältan visats. Kom lite svart från, vad jag tolkar, fåran vid strålen. Kontaktade veterinär igen som bad mig kontakta hovslagare. Hovslagare samma dag som skar upp och såg en liten ficka där jag misstänkte men kunde inte se mer. Dagen efter uppvisar fortfarande samma symptom som tidigare. Ohalt och väldigt pigg på morgonen men halt på kvällen. Digitalpuls som kommer och går mer eller mindre från första symptomen.
Någon som har erfarenhet av liknande symptom? Allt att reflektera över tas tacksamt emot.
 
Hade lite diffus hälta (försvann aldrig som på din men mer eller mindre hela tiden) på min shetlandsponny.

Tänkte fång och agerade efter det direkt. Veterinär ut direkt första dagen för hälta, egentligen var inte symtomen riktigt för fång men vi ville inte chansa.
Varken hovslagare eller veterinär fick någon rektion på visitertång öht, inte ens sen på kliniken,
Endast halt på ett ben. Ingen hovböld heller.
Ingen förbättring av metacam som sattes in direkt så då åkte vi till klinik och där röntgades hoven. Ingen fång men en hålvägg.
Fick ta bort mjukt horn, ganska mycket så det blev Gips i tre veckor. Bra efter det.


Jag tänker att om din häst nu gått på metacam redan, utan förbättring, så åk till klinik och kolla.
Dels har de fler möjligheter och dels röntgen och där finns antagligen även klinikhovslagare.
 
Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På kvällen linkade den igen. Kontaktade veterinär. Metacam i en vecka och på box och sen ut succesivt. Visar inga tecken på hälta på morgnarna. Är ute ett par timmar på em och visar då hälta. Ej svullen och springer mer än gärna om tillfälle ges. La ett vårvarmt omslag på den hoven där hältan visats. Kom lite svart från, vad jag tolkar, fåran vid strålen. Kontaktade veterinär igen som bad mig kontakta hovslagare. Hovslagare samma dag som skar upp och såg en liten ficka där jag misstänkte men kunde inte se mer. Dagen efter uppvisar fortfarande samma symptom som tidigare. Ohalt och väldigt pigg på morgonen men halt på kvällen. Digitalpuls som kommer och går mer eller mindre från första symptomen.
Någon som har erfarenhet av liknande symptom? Allt att reflektera över tas tacksamt emot.
Jag skulle eliminera fångrisken och låta den stå inne och ute i hage utan gräs.
 
Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På kvällen linkade den igen. Kontaktade veterinär. Metacam i en vecka och på box och sen ut succesivt. Visar inga tecken på hälta på morgnarna. Är ute ett par timmar på em och visar då hälta. Ej svullen och springer mer än gärna om tillfälle ges. La ett vårvarmt omslag på den hoven där hältan visats. Kom lite svart från, vad jag tolkar, fåran vid strålen. Kontaktade veterinär igen som bad mig kontakta hovslagare. Hovslagare samma dag som skar upp och såg en liten ficka där jag misstänkte men kunde inte se mer. Dagen efter uppvisar fortfarande samma symptom som tidigare. Ohalt och väldigt pigg på morgonen men halt på kvällen. Digitalpuls som kommer och går mer eller mindre från första symptomen.
Någon som har erfarenhet av liknande symptom? Allt att reflektera över tas tacksamt emot.
Nu har du kollat vad du kan typ hemma. Åk till klinik😊
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 762
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 567
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 332
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp