ögonskadad häst i stallet

I

Icebabe_1

usj,en häst i stallet har skadat öga,
en annan i stallet sa han har gått så ett tag med ögat och ägaren verkar inte se det.

jag tittade snabbt på det i går och han har samma täcken som min förra häst som hållt på bli blind av hornhinneskada.
samma svullnad,samma tårvätska och även grå på ett punkt i ögat.

och han har ont.

ägaren ser man knappt aldrig i stallet då hon är der så udda tider,
borde jag sätta upp lapp på hennes box?
om det är skada på hornhinnan är det så viktigt att han får hjälp.
det är en dyr,lång och dryg behandling och jag vet inte om ägaren är så interisserad av det.

nu får man lite dårligt samvete av att fråga här hur man borde ta fatt i det,då det är ju inte min sak egentlig,men jag lider med hästen,då jag vet hur min häst hadde det,han levde i mörker i en vecka innan han fick gå ut i ljuset.

Sv: ögonskadad häst i stallet

Vid en hornhinneskada är det alltid viktigt med snabb behandling. Vid tidigt insatt behandling behöver det inte bli särskilt dyrt eller krångligt, väntar man för länge kan ögat i värsta fall behöva opereras bort o det blir verkligen dyrt.
Låter som ett fall där ägaren är skyldig att ta ut veterinären.
PL

Senast ändrad:

Självklart ska du prata med ägaren av hästen! Alternativt be din stallägare att tala med ägaren så att hästen snabbast möjligt får hjälp!

Nu blir jag orolig....Vår lilla ponny har gått ett par dagar med ett irriterat öga.Det rinner lite, är inte varigt men hon småblundar lite när man närmar sej ögat.Idag lyste vi med en lampa och vek upp ögonlocket och kollade in ,såg inget speciellt.Har tvättat med fys.koksalt lösning steril två gånger dagligen.Hur ser det ut om det är en hornhinneskada?

skjona skrev:
Nu blir jag orolig....Vår lilla ponny har gått ett par dagar med ett irriterat öga.Det rinner lite, är inte varigt men hon småblundar lite när man närmar sej ögat.Idag lyste vi med en lampa och vek upp ögonlocket och kollade in ,såg inget speciellt.Har tvättat med fys.koksalt lösning steril två gånger dagligen.Hur ser det ut om det är en hornhinneskada?
Om det är en hornhinneskada så blir det en vit hinna på den skadade delen,ser ut som starr typ.Din häst har troligen en ögoninflammation köp salvan noviform som finns receptfritt på apoteket,Mvh Maria

Vi har en häst som har en skada på hornhinnan,
där är en prick nu men blir den pricken grå måste vi ringa igen,
så om hästen i första inlägget har en grå prick nu så
har det ju blivit värre.

Om man tittar på ögat så ser man vart det är skadat, det blir som en "bubblig" rispa/fläck där skadan sitter. Veterinären droppar i färg för att se exakt vart skadan sitter samt hur djup den är.
När ögat blir gråvitt är det pga svullnaden.
Ögonsalva behövs för infektionsrisken och sedan är det viktigt att kontrollera att pupillen är öppen. Man kan lysa med en ficklampa från sidan för att se detta och vid behov behandla med droppar.

Om hästen varit irriterad länge kanske det finns ngt skräp i ögat som mste tas bort?

ta ut en veterinär för att be denne droppa i fluorecin (eller hur det nu stavas). min vet på hemmaplan tog 5kr betalt för det, och på helsingborg tog dom 131.5 för samma sticka!! :devil:

Tack!Ringde vet idag och hon tyckte vi skulle åka in till ATG kliniken,så det blir väl en resa i morgon för säkerhets skull.Om det behövs skrapas bort något så måste jag ju ändå in dit...Usch allt med ögonen känns så nervöst.

Har haft vet. ute idag,som vanligt jagar jag upp mej för mycket.Det var blefatit och konjunktivit.Hon fick chloromycetinsalva och finedyn.
Fluorescintestet var negativt.

blefatit har jag aldrig hört talas om, konjungtivit är vanlig ögoninflammation med finare ord. chloromycetin är standard vid ögonproblem. negativit med fluorescin betyder ju helt enkelt att där inte fanns något hål! var glad för det. min häst blev prickig...

Blefatit betyder tydligen infektion i ögonlocket med ett finare ord....
Ska nu droppa henne med ögondroppar sju gånger om dagen helst, i en vecka,hoppas jag hinner jobba lite mellan varven.Min chef blir galen på mej när jag måste gå tidigare var och varannan dag på grund av hästarna.... :angel:

Ju flitigare du är på att ge droppar desstu bättre (snabbare)läkning.
Det är tacksamt med förstående chefer, du får smörja honom mellan varven.
Lycka till med en frisk häst.

Tack!Jo jag planerade just att ta med lite nybakade morotskakor till jobbet i morgon- innan jag berättar att jag tyvärr måste gå lite tidigare idag igen för hovslagarn kommer..... :smirk:

jag vet dette som du skrev,då jag gick igjennom dette med min häst jag hadde tidligare,
vi såg det för sent och väntade ett tag på veterinär,som var fullbokad eller nått.
iallf när dom kom ut fick han stå i mörket lenge,vi var ute 4 gånger dag å medisinerade ögat,även nattetid.
sedan fick han smått komma ut i ljuset med en specialsytt mask som täckte över skadade ögat.

jag fick stor lärdom av veterinären om skadan och hur man ser det och behandlar det.

ägaren har nu upptäckt skadan,och det verkar som veterinär har kommit ut för nu börjar han kunna öppna ögat smått,men han har inderlig ont ennu.

för oss blev det en räkning på drygt 6000 kr om jag kommer ihåg rätt.
dock tog försäkringen en god del av den summan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka