Ögonsjukdom?

J

Jo_bo

Hej! På ridskolan där jag rider finns det en jättesöt "medelålders" ponny av rasen New forest.
Han har alltid varit barnens favorit då han är lugn, sansad och gör det man ber honom göra.

På senare tid när det varit hopplektioner har han han helt plötsligt börjat vägra hoppa, han vågar inte ens gå över en bom och i vissa fall ens närma sig den. (jag arbetar inte på ridskolan utan är endast elev), ridläraren är fast bestämd att han "fjantar runt" och vill att man driver honom med alla medel och med andra ord tvingar honom över. Det brukar sluta med att man lyckas tvinga honom över en nästan liggande bom. Han andas väldigt tungt under detta spel och är märkbart rädd, han tittar ner i marken och verkar se saker där det inte finns något.

Häromdagen skulle han i dressyren rida sicksack mellan sk. "sockerbitar". Han gick då rakt på en sockerbit- precis som om han inte såg den alls.
Jag tror nästan att det handlar om nåt mer än bara fjanteri, det verkar för mig som om han inte ser ordentligt. Han verkar inte lita på sin syn, det är nästan uppenbart för mig.
Börjar han bli blind?
Vilka ögonsjukdomar är vanligt förekommande hos hästar?
Vad ska jag göra, ridläraren verkar vara av en helt annan åsikt..
Tack!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
413
·
Hästmänniskan Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom...
Svar
11
· Visningar
2 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar