Ögonsjukdom

N

Nobblan

Upptäckte att vår kanin igår hade en grå utbuktning på vänster öga. Den är några mm i omkrets och sitter längst in på själva ögat.

Är det någon som vet vad detta kan vara??

Han är pigg och äter som vanligt förövrigt.

Sv: Ögonsjukdom

Kan han ha slagit sig mot ögat på något sätt? En kompis kanin fick en skada på ögat och då vart de som grått. Han mådde inte dåligt av de men han såg sämre. Ta honom till en vet. för en titt?
Jag är inte säker men det kan ju vara en skada på ögat.
Om det är ögoninflamation och det rinner från ögat kan man köpa ögondroppar som man droppar på ögat. Funkade på en kanin vi haft som hade ögoninflamation.

Nej jag tror inte han har slagit sig i ögat ev. kan han ju ha kliat sig och kommit åt ögat med klorna. Jo jag har allt tänkt att ta honom till en veterianär men dom som vi har i vår närhet är urkassa på kaniner dom kan allt om hundar och katter men ger väldigt dåliga diagnoser när det gäller kaniner.

Har läst lite om gråstarr/grönstarr men det står inte riktigt hur det skall se ut på ögat. Som han har är det mer en utbuktning än en fläck.

Hm, det är ju svårt att veta som du säger, men hoppas det löser sig!

Det kan vara en ögonskada. Är lätt hänt vad gäller kaniner och gnagare. Ett höstrå kan sticka upp i ögat och det kan räcka.
Finns det inte nån annan veterinär i området som är hyffsad på kaniner??
Om det är en hornhinneskada kan det blir bra om det behandlas med ögondroppar i tid!

Hej!
Min kanin hade en sjukdom i ögat. Det såg ut som det var smuts i ögat men i självaverket höll ögat på att förintas.. :( Så det fanns inget o göra mer än att avliva. Han verkade helt frisk i början sen blev han sämre o sämre..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 002
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 024
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar