Ögonproblem

angelwings

Trådstartare
Jag har ju som många vet en liten vit odd-eyed kattunge hemma numera och jag har en liten undran. Har aldrig haft en odd-eyed eller en helt blåögd katt heller. Men Sixten blir väldigt irriterad och röd i sitt blå öga när han ligger i solen. Han är ju innekatt men ligger gärna i solen härinne och det gröna ögat berörs inte alls. Det blå blir som sagt rött runt om, han kan inte ha det riktigt öppet, men han verkar inte så störd av det. Det försvinner genast han går ur direkt solljus. Är detta något som är vanligt med blåögda katter? Är de mer ljuskänsliga?
Kan man göra något för att hjälpa honom eller tror ni inte det är så farligt? Vill ju inte han ska ha ont eller så.

Sv: Ögonproblem

Nu spekulerar jag bara lite, men det kanske kan ha med avsaknad av tapetum lucidum att göra. Blåa ögon hos katt kan medföra att en hinna under näthinnan saknas, tapetum lucidum. Katter som har blåa ögon pga. maskningsanlag (siameser, birmor etc.) saknar inte denna hinna men katter som pga. vit färg eller vitfläck har blåa ögon/ett blått öga kan sakna denna hinna. Kanske kan detta göra ögat känsligare.

Tapetum lucidum gör i normala fall så att mörkerseendet blir bättre så avsaknad av hinnan tros helt enkelt orsaka sämre mörkerseendet. Det är även denna hinna som gör att kattens ögon lyser när de träffas av ljus i mörkret.

Sv: Ögonproblem

Tack, så kan det ju vara. Det är ju sommar så jag har inte märkt av om han har dåligt mörkerseende, det har ju inte varit mörkt än.
Det är mycket nytt att lära med en vit katt känns det som.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka