Ögonproblem vad göra !?

E

eriica-o21

Jag är väldigt orolig över min sköthäst behöver ara råd.

sen en tid tillbaka kanske 3 -4 veckor har jag märkt att hon får rödaögon samt svullnad och vill inte titta står o blundar dom senaste gångerna jag vart ut till henne har hon när jag ställt henne i gången, "hägnt" huvudet i kedjorna lixom vilat sej med dom unge fär siom om hon inte orkar hålla upp huvudet, snubblöar lite osv vilket hon aldrig gör annars. hon brukar vara den glada tjejen som kommer direkt när man ropar och hälsar glatt osv. nu går hon inte ett steg omman inte pratar hon blundar gärna när hon går vill inte titta hon värkar ha ont, de rinner jätte mycket i ögonen osv pälsen har blivit mattare och ja hon hart inte lika bra aptit längre. knappt något stämmer med henne just nu.

jag vet ej vad jag kan göra längre, har pratat med ägarna om detta men jag fick ett lite knasigt svar av dom..

så nu undrar jag vad kan jag göra för att hjälpa henne ? jag vågar knappt gå ut o gå med henne längre jag är livrädd att komma till stallet och hitta henne liggandes nånstans :(.. jag vet att jag inte ska rida men jag skulle vilja rida henne igen min pärla, saknar våra stunder i skogen..hjälp

Sv: Ögonproblem vad göra !?

Oj, det låter riktigt jobbigt... Det enda du kan göra åt situationen är nog att be ägarna att visa hästen för en veterinär. För ögonen finns det en receptfri salva som heter noviform, den säljs på apoteket! En del hästar mår ju väldigt dåligt vid pälsfällning, det kan vara det problemet din sköthäst drabbats av!

Lycka till !!!

//millus=)

tack för svaret, njaa hon blir aldrig såhär dålig har aldrig blvit, jag kanske borde ge henne b-vitamin som hon fick förra året ? kan d evara något ?..

tror de va en i stallet som höll på med nån salva i ögonen kan ju kolla upp va den heter, men jag tycker de är otäckt, ägarna vet om de men dom värkar inte bry sej speciellt mycket :(.. usch jag vill köpa henne alt ha ehenne på foder.. med tanke på att hon "hänger i kedjorna som hon aldrig brukar göra så vette tusan vad de är med henne :(

inte vågar man hoppa upp o rida lite heller eftersom hon gärna har ögonen stägnda hela tiden :(

Men herregud, säg till på skarpen till ägarna att ta dit veterinär!
Har du inget ansvar för hästen utom att "sköta" den? Om inte så får du väl tjata på ägarna tills dom gör nåt. Är det ingen annan i stallet som kan hjälpa dig att utöva påtryckningar på ägarna?
Låter inta bra, lycka till.

Hola,

B-vitamin för att hon skall piggna till och klara pälsfällningen lite bättre. Då blir hon blankare i pälsen oxå.

Ögonen däremot kan bli riktigt allvarligt! Till en början tvätta med koksaltlösning (gör hemma själv, använd sökfunktionen här för mängd salt/vatten). Ta ny bomullstuss med rejält med koksaltlösning för varje öga så du inte smittar ner det öga som är friskast.

Köp två tuber Noviform på apoteket. Märk dem med hö resp vä så du använder rätt salva i rätt öga. Spänn upp ögat med den ena handens fingrar och lägg i en sträng inne i nedre ögonlocket i vardera ögat. Gärna morgon och kväll. Upprepa detta en vecka.
Blir inte hästen bättre i ögonen så skulle jag ta ut vetrinär, det kan bli allvarligt, ögoninflammationer är inte att leka med.

Märker du en klar förbättring så sluta inte med tvagning och salva utan fortsätt ytterligare en vecka så hästen verkligen är okej och du slipper återfall, vilket kan bli svårare att häva.

mvh Eva

tack för de underbara svaret ska genast kolla upp de där med koksaltlösning och så :)

det låter som h*n fått ögoninflammation som min häst hade för ett tag sedan han fick salva utskriven av vet !!!
det går ej över av sig själv
tyvärr är min häst ofta rödögd men för övrigt "fräsch"
problemet med hästar som har röda ögon är att när de får kolik eller liknande brukar vet kolla förändringar i ögonen är de då redan röda innan så blir det svårt för vet

Kl

Skötaren ska INTE greja runt med ögonen med diverse, här föreslagna salvor.

Det kan vara allt från vanlig infektion till hornhinneskador m.m.

I värsta fall kan faktist ägarna stämma henne om det skulle bli ännu värre.
Felpreparat i hästögon gör alltid saker mycket, mycket värre.

Koksaltlösning är billigt och kan inhandlas på apotek i stället för att "greja själv"..i alla fall i akuta stadiet.
Att skölja är ok så länge man är mycket noga med hygen på både en själv och "sköljburkarna"

Skötaren har också tyvärr råkat ut för totalt inkompetenta hästägare.. :mad: :mad:
Enda raka är att ta ut veterinär för ögonlysning och koll av allmänt hälsotillstånd.

Hoppas också att skötaren (TS) intet tar åt sig om nu hästen BLIR sämre. Det är inte ditt fel då du har på alla sätt försökt få ägarna att göra något.

AM

Kan inget annat än att hålla med dig, hästen ögon måste kollas av en veterinär för att se att det inte är något allvarligt. Tycker det är idiotiskt att hålla på och trixa själva utan att ha en aning om vad det är för fel på hästen!

ska prata med ägarna imorgon igen, om vad vi kan göra ska försöka få som att ta ut vetrinär men dom är lite skeptiska till de då hästen i fråga är livrädd för vetrinärer.:(

fick inte tag på ägaren igår.. hon är fortfarande väldigt röd och svullen och de rinner en massa ur ögonnen, får ta bort sånt där "gegga" som kommit från ögonen varje gång jag kommer dit :( fasst hon har slutat "hännga" i kedjorna med huvudet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 904
Senast: Tofs
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 665
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 446
Senast: Migo
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 005
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka