Ögoninflammation

KesoNeso

Trådstartare
Hej

Är det någon mer än jag som har problem med ögoninflammation?
Eller någon som har tips på vad man kan göra i förebyggande syfte?

Jag har ett varmblod som varje sommar får ögoninflammation av flugorna och det är inte av den milda sorten, ögat svullnar upp så hon knappt kan se, bara över en natt.
Det börjar oftast i Juli och fortsätter även under augusti. Varje säsong får hon 4-5 doser ögonsalva. Vet. säger det kan bero på att hon har trånga tårkanaler. Vi har provat olika sorters flug huvor, men antingen plockar hon av sig dem inom en halvtimme eller får hon JÄTTE skavsår pga att det rinner från ögonen, ner i luddet som då blir stelt o skaver.
Det ända som funkar någorlunda är vanliga pannband av plast.

SNÄLLA om någon kan komma på bra tips.....

Tack på förhand :bump:

Sv: Ögoninflammation

Mina hästar har också problem med ögonen på sommaren. Det enda som jag tycker hjälper är just flughuvor. De har en sort på Granngården som jag har köpt i år. De funkar faktiskt bra på mina hästar som brukar "hjälpa" varandra att ta av sig.

Min islandshäst får jättelätt irritationer osv i ögonen av flugorna på sommaren. hon har flughuva på sig nu och det fungerar perfekt! :)
Hon älskar flughuvan och vill nästan köra in huvudet i den när man kommer med den :)

Jo jag vet att huvorna är bra, men vi har verkligen provat många olika.... har inte funkat med någon.

Är det nån som har något helt annat tips?

Du kan inte spola ögonen med koksaltlösning varje dag då? Då sköljer man ju bort skiten i ögonen iaf. Min häst rinner måttligt i ena ögat pga flugorna och återigen så är det tack vare flughuvorna som han är ok på somrarna numera. :smirk: Du får sy fast huvan i huden på hästen! :devil:

Hehe... Jo det hade varit en syn! Fast på nåt sätt känns det som om det hade blivit ännu värre än skavsåren.... :angel:

Men skämt åsido...

Jag tvättar rent ögonen både morgon o kväll men bara med vanligt vatten. Tror du det blir bättre med koksalt istället då ?

testat hööks nya i lycra? den är lila, och tom med min häst, som har enorm klåda i hela huvudet får inte av den :) Hon tom gillar den o dyker i den när jag visar den:)

/jenny

Näe, inte om den är relativt ny. Finns där något ludd på den som kan torka o bli hårt så det skaver? Finns den med i katalogen? Har nästan tio mil till närmsta butik, så vill ju inte gärna köra i onödan.. :bump:

Nej, finns inget ludd :)

Den heter fly mask special, sök på hööks. Men ring först o kolla strl om du ska ha en, för de brukar vara slut, iallafall i Malmö.

Senast ändrad:

Var inne på deras hemsida o titta nu, o tyvärr är det en av dem vi har provat. Det var den hon lyckades plocka av inom en halvtimme :cry:

annars tyckte jag oxo att den verkade sitta suveränt, men icke....

får visst prova att sy fast dem ändå :devil:

*suck* hopplösa hästar....

Antar att ni brukar låta vet. spola tårkanalerna med jämna mellanrum. På min ena häst hjälpte det enormt att vi lät spola hennes tårkanaler, före och efter sommaren.
På apoteket finns speciell ögontvätt ( för människor ) som jag tycker fingerar mycket bra att torka ur ögonen med.
Ang, flugluvor har jag inget jättebra tips, mitt halvblodssto som har ögonproblemen har eksemtäcke med tillhörande luva, den får de garanterat inte av sig.
Ett tips är ju att ha många luvor, så att du kan tvätta dem, och sätta på hästen nya hela tiden. Smörja ställena där den brukar få skav, med fet salva i förebyggande syfte.
Tag av luvan, och låt lufta när vädret tillåter, tex vid regn osv.
För att få luvorna att sitta kvar brukar jag sätta ett tajt och mjuk grimma över luvan, blir iallafall svårare att få av.
Lycka till....

Vet du vad ögontvätten heter som du köper på apoteket?

det där med flera huvor var kanske inte så dumt.... Vi provade ju faktiskt att byta mellan två stycken ett tag, men då hade redan skavsåret börjat komma, så vi fick lägga av dem nästan direkt efter det. Vet inte varför vi provade det igen INNAN skavet....glömde nog bort det helt enkelt....

Vilken slags salva skulle man kunna använda i så fall, den måste ju vara mild så man kan ha den så nära ögonen?

Tror att den heter ögontvätt, eller något liknande. Det är nog bara att fråga på apotekteket, så hjälper de dig.
Jag brukar använda Skillingarydsalvan, men det beror ju på hur nära ögonen det är.
Annars går det säkert bra med typ barnsalva, eller barnolja.
Fungerar det inte att alternera flugluvor med grimma och "flugpannband"?

vad händer om du börjar tidigt på säsongen med huva då?
Jag har en fölmärr som har problem med sitt ena öga pga olycka..hon har lite sämre blinkeffekt på det och har jag inte förekommit flugorna med huva på henne så är det nästan kört den säsongen då hon gärna vill klia när det redan börjat..jag lägger på huvan redan i mars/april och då funkar det utan att hon kliar...har globus.

Det funkar inte om du använder flyveil? Min dam verkligen hatar allt vad flughuvor heter. Dock så får grimma med flyveil sitta kvar. Flyveiln hindrar ju flugorna att sitta i ögonen.

/Lizzie

Har samma problem med min Isis varja sommar. Har grimma på med läderflugband som man knäpper på med spännen. Torkar ur ögonen varje dag och har iblnd fått spola ögonen men sån där ögonskölj från Apoteket. Finns en sort med pip på så man kommer åt ordentligt.Inte mycket annat att göra, men håller man efter så ....
Har funkat hittils iaf.

Jessie81: Jo jag tror jag ska prova dina tips där med att smörja salva o sen skifta med olika huvor, och kanske även melllan huva och flyveil (skrev flugpannband pga osäkerhet på stavning av flyveil :) )

martha: Nej det gör ingen skillnad om jag börjar tidigt, hennes besvär kommer inte förrän i Juli månad och då har jag redan använt skydd i ett par tre mån. Kanske en korkad fråga men... Globus??

lizzie: Jag använder flyveil som det är idag, men det räcker inte... :mad:

fotis: Använder som sagt flyveil, men ska även prova den där ögonsköljen och se om det blir bättre.

Tack så jättemycket för era råd och delade erfarenheter.. :bow:

Tar tacksamt emot fler om det finns...... :bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har något bra tips för hur man undviker att hunden får det? Min valp som inte är 5 mån än har redan haft ögoninflammation två...
Svar
4
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
J
Hästvård Vad kan vara fel på min 1,5-åring? Har analyserat in absurdum, letat möjliga och omöjliga orsaker, sammanhang och förklaringar. Men...
Svar
6
· Visningar
1 235
Senast: Jossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama