Ögonfärg, förändring

Lager

Trådstartare
Är det vanligt att katter fullständigt ändrar ögonfärg med stigande ålder?

Brunetten hade vid hitflytt ljust ljust bruna ögon, nästan åt det blå hållet, som kontrasterade starkt ifrån pälsfärgen. Nu har de blivit mer och mer orangea... Det började med små fläckar i irisen som utvecklats och nu är färgen verkligen helt annorlunda. Är Brunetten månne rörd av Belsebub? Ska jag ringa en präst för utdrivning av apelsindemonen som tagit kontroll över hennes lilla ludna kropp?

Hur mycket kan ögonfärgen ändras tills hon får vuxenfärgen? Hon har fortfarande stänk med mörkare rödorange och som Britt kommer hon ju växa ett-två år till.

Skönhetsmissen har sina kattlika mörkgul/orangea ögon, samma från bäbistiden. Där har inget ändrats, möjligen en något djupare ton bara.

Såg vita blå- och brunmaskade brittbäbisar för ett tag sedan, med ljusblå ögon - kommer de också få annan färg som vuxna?

Så gott som alla ögonfärger förändras över livet, men tydligast tycker jag det är på de kraftigt gröna och gula/organgea.
Alla föds med blå ögon, sen får de färg någon gång runt 7-8 veckor. Vissa färger är "rätt" direkt (ryssungar får tex gröna ögon då) medan andra (som korater) går via en mellanfärg. När de är vuxna är de lysande gröna, och om jag förstått det rätt går ofta britternas organgea långsamt i utvecklingen.

Sen kan de åldras genom att antingen mörkna och få pigmentfläckar eller blekna och få en mer gråaktig ton.

Siamesmaskade katter har alltid blå ögon, men precis som med andra färger utvecklas den blå nyansen över livet.

110710_90.jpg

111021F54.jpg

3 mån

100601.jpg

6-10 mån

110619_97.jpg

"Vuxen" (2-4 år innan färgen mognat såpass)

Hanoo-0000.jpg

Gammal (här 16 år)

Så gott som alla ögonfärger förändras över livet, men tydligast tycker jag det är på de kraftigt gröna och gula/organgea.
Alla föds med blå ögon, sen får de färg någon gång runt 7-8 veckor. Vissa färger är "rätt" direkt (ryssungar får tex gröna ögon då) medan andra (som korater) går via en mellanfärg. När de är vuxna är de lysande gröna, och om jag förstått det rätt går ofta britternas organgea långsamt i utvecklingen.

Sen kan de åldras genom att antingen mörkna och få pigmentfläckar eller blekna och få en mer gråaktig ton.

Siamesmaskade katter har alltid blå ögon, men precis som med andra färger utvecklas den blå nyansen över livet.

110710_90.jpg

111021F54.jpg

3 mån

100601.jpg

6-10 mån

110619_97.jpg

"Vuxen" (2-4 år innan färgen mognat såpass)

Hanoo-0000.jpg

Gammal (här 16 år)

Tack för snabbt svar! :)

Uppfödaren med de maskade satsade på blåögda britter, hon hade två vuxna (över 5 år) som fortfarande hade blå färg. Men det var väldigt ovanligt. Jag tyckte Brunetten hade så fina ögon som bäbis, men spännande med förändring och utveckling!

@Sassy är det samma katt på dina bilder?

Jag funderar på vilken färg min Somalipojke kommer att få på ögonen i slutänden. Kan man se det när de är 6 månader?

@cirkus det är inte samma katt men en typisk utveckling för en bra ögonfärg inom mina linjer. Den som börjar som kraftigt pigmenterad blir ofta lysande grön, medan den som börjar som gul och växlar tidigt sällan får samma intensitet (undantaget Kwanchai på bild 3, han var superlovande som ungdjur, sen slutade hela han att utvecklas och han blev en thai-typad vuxen; liten, långlinjerad och med gulaktiga ögon).

Här kommer en bild på Elise som 4-5 mån (samma som på bild 4 alltså). Hon hade samma mörka bärnstensfärg som sin son Fritjof (bild 1 och 2), och växlade från bärnsten till grönt utan att passera gult. Det är starten på den växlingen man ser här.

12Kongro2.jpg

Jag har sett väldigt få somaliungar kontinuerligt under uppväxten tyvärr, det är för få som ställer ut dem. Rent generellt brukar de få "rätt" ögonfärg redan vid färgbytet som alla katter gör som ungar, men mognaden av färgen kan ju ta ett par år. Tror inte de växlar från tex gult till grönt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka