Sv: Ofta kolik.
Jag rider ett äldre fullblod som ofta drabbas av kolik. Hon äter samma mat och ägaren har rådfrågat veterinär m.m ang maten. Så maten är det inget fel på.
Hon har haft kolik 2 gånger sedan jag började rida henne (januari.)
All hjälp om vad felet kan vara tas tacksamt emot.
Man får göra en checklista och pricka av.
Det har skrivits en massa trådar i ämnet.
Här har nu nämnts,
Sand o Grus - loppfrö+fri tillgång på grovfoder, så den inte gnager på allt möjligt onödigt.
Tandproblem- besök riktig hästtandläkare
Mask- träckprov
Lägger till, röntga magsäcken, och se om det finns magsår. Det är ganska vanligt på häst, och det finns medicin.
För att förebygga, se till att hästen får massor med grovfoder.
Om man inte vill att den ska bli tjock, kan man lägga till halm, så att den inte får kolik av magkatarr eller magsår.
Vissa hästar tål inte hösilage, utan behöver vanligt hö.
En del tål ej för mycket kraftfoder, eller är känsliga för tillskott med mycket socker eller stärkelse, typ betfor, äpplen.
Vissa hästar dricker för lite, och får förstoppning av det. Viktigt där att man provar att ge vatten i balja istället för vattenkopp.
Ibland kan man ha en ranglåg häst, som är stressad av flocken när den ska äta- avhjälps med hjälp av grindöppnare. dvs hästen sätts på en egen sida av ett stängsel, och grindöppnaren öppnar automatiskt och släpper ut hästen när den ätit färdigt. Det är bara att kolla hur lång tid hästen tar på sig för en måltid, och ställa in grindöppnaren på det.
Kastar hästen i sig mat pga stress, kan den också få kolik.
Vissa känsliga fullblod klarar inte att stå i stort stall med mycket spring, utan behöver mindre stall.
Det finns en massa bra specialfoder som många gånger hjälper. Vet bara ett såhär på rak arm. Mash. kolla på dynavena.nu
Det var vad jag kunde komma på just nu.