Ofrivillig flygtur, ont

Precis som Sofie.S säger - det är jädrigt bra om det åker in i journalen när man slår sig lite "mer än vanligt". Särskilt om du är olycksfallsförsäkrad, då bör det finnas dokumenterat att du uppsökt vård för att det ska gälla. Kolla lite vad som gäller med ditt bolag om du har en sådan.

Jag anser att det lätt är värt den hundringen det kostar mig för att få en extra titt och dokumentation i journalen - OM utifall att.
 
För mig är det helt obegripligt att man lägger på luren till 1177 för att det är en halvtimmes väntetid och sen ställer frågan på buke istället.
Diskuterade ämnet med en vän idag och trots att vi båda är såna som inte uppsöker sjukvården mer än absolut nödvändigt, så var vi rörande överens - om man har slagit sig så mycket att man faktiskt funderar på att det kanske borde kollas upp, då är det nog läge att ta en tur till doktorn....
 
För 3år sen åkte jag av en unghäst och landade platt på ryggen på en frusen ridbana, på andra försöket kom jag upp på fötter.. att fånga hästen och få av henne sadel/träns och på med täcke var ett mindre helvete.. att sen sätta sig i bilen för att åka till akuten var inte helt lätt..
Väl på akuten kom jag direkt till läkare då ridolyckor prioriteras här och efter röntgen konstaterades frakturer på tre ländkotor i ryggen och sjukskrivning i 6v med förbud mot att lyfta..!
Kiropraktor har hjälpt mig att må så bra jag kan i 10år nu..

Jag hade kollat upp det på ett eller annat vis framförallt när det gäller ryggen! Och som nämnts tidigare så är det bra att ha det i sin journal om det skulle bli men i framtiden!
 
Kommer du fram till 1177 så kommer de troligtvis säga till dig att åka in, ringde dit efter att ha blivit sparkad på höften så jag flög i en båge i luften. Hoppade på ett ben men trodde själv inte att det var brutet. 1177 sa bara att de alltid rekommenderar att åka in vid olycka med djur. Så gjorde det och fick då röntgas, var inget brutet men var skönt att veta att det inte var ngt allvarligt eftersom jag hade rejält ont i 2 veckor och sedan hade ont vid vissa rörelser i ytterligare 2-3 veckor.
 
EN sak till, förresten...
OM man har åkt av hästen och landat på ryggen, så att det faktiskt finns en risk att man gjort sig illa i ryggen - se då för sjutton till att ha fått ryggen kontrollerad av läkare (och helst röntgad) innan ni anlitar en kiropraktor eller liknande.!
 
Eftersom så många svarat att du ska gå till sjukgymnast el smörja med voltaren gel känner jag bara att jag måste bidra med att du måste åka till läkare och allra helst röntga. Nu är svaret lite sent och jag hoppas att du antingen gjort det el blivit bättre. Med ett sånt högt fall kan du få en spricka i ngn kota och då vore det ju himla tråkigt om den blir större el ej läker pga att du anstränger dig. Förhoppningsvis har din rygg redan blivit bättre men har den inte det (det gör ont när du sitter, ligger, står samt över kotpelaren) så åk in! Det är säkert bara muskulärt men better safe then sorry
 
Jag söker vård om jag misstänker att det blivit något värre än en stukad fot. Mitt försäkringsbolag kräver det - visar det sig senare att något skadades mer illa vid olyckan och jag inte sökte vård vid tillfället, får jag inte ett öre på försäkringen.

Min erfarenhet av sjukvårdsrådgivningen är att de alltid rekommenderar att man åker in vid rid-/hästolyckor.
Hittills de senaste två åren har jag dock inte blivit röntgad när jag kommit in akut (hamnade under en stegrande häst som slog runt = ont i ryggen, åkte av och fick en hov i skallen = ont i nacken), något som min naprapat gick i luften av (hen var inte pigg på att korrigera min ryggrad utan att vara säker på att inget där var skadat). Samma reaktion från naprapat/kiropraktor fick jag när jag kontaktade hen för en korrigering då jag flög av förra hösten och hade ont (så att jag knappt kunde röra mig normalt) i höften ett bra tag.. Läkarna har tyckt att jag verkat blåslagen och sagt åt mig att komma tillbaka om det blir värre, medan "kotfixarna" morrat över eventuella sprickor eller liknande och vägrat att peta på mig förrän flera månader (minst) har gått. :p
 
En uppdatering av tråden. Jag ringde VC för råd. Hade tur och fick en akuttid till läkare där en timma senare. Hon var tveksam till min utstrålande smärta och remitterade mig till slätröntgen på närmaste sjukhus.

Jag träffade en superbra läkare på akuten. Slätröntgen visade inga skelettförändringar, men läkaren var nogrann och undersökte mig mer. Rådgjorde med sin kollega och jag fick göra en skiktröntgen med kontrast när jag hade en hel del blod i urinen.

Skiktröntgen visade en fraktur på ett tvärutskott och jag fick läggas in för observation med smärtstillande och dropp. Nu hemma igen med kryckor, hjälpmedel och OxyNorm. Sjukskriven 3 v till att börja med. Det kommer att läka utan komplikationer. Jag hade tur och valde en oädel kota. Hade dessutom säkerhetsväst vilket hjälpte upp situationen.

En otrolig smärta just nu, men väldigt glad att jag åkte in och inte bara smorde in mig med Voltaren Gel och härdade ut. Så mitt råd till andra – kolla upp med en läkare när ni är med om rejäla tillbud.
 
För mig är det helt obegripligt att man lägger på luren till 1177 för att det är en halvtimmes väntetid och sen ställer frågan på buke istället.
Diskuterade ämnet med en vän idag och trots att vi båda är såna som inte uppsöker sjukvården mer än absolut nödvändigt, så var vi rörande överens - om man har slagit sig så mycket att man faktiskt funderar på att det kanske borde kollas upp, då är det nog läge att ta en tur till doktorn....

30 min i telefonkö är rätt länge. Rådgjorde med kloka Bukefalister först, men ringde sedan VC. Och dumt? JA! :o det tyckte även akutläkaren.
 
Tilläggas är att jag är en smärttålig person och att jag är uppfostrad med att inte belasta sjukvården i onödan. Ska inte ens nämna vad jag gjorde efter denna rejäla avfallning, ett mirakel att jag kunde göra det även om jag grinade av smärta..
 
30 min i telefonkö är rätt länge.
Beror väl på i vilket sammanhang. Visst är det tråkigt att vänta, men... Jag brukar ha kvar samtalet i min handsfree och pysselsätta mig med annat under väntetiden. Senast jag väntade (minns baskemig inte om det var sjukvården eller vad det var jag väntade på) blev de förutsedda 25 minuterna till en hel timme. Men jag fick svar på min fråga.

BRA att du kollade upp dig i alla fall!! :bow:
 
Till att börja med försökte ringa 1177, men det är 30 min kö :crazy:

Igår laddade hästen ur (överskottsenergi och glädjefnatt) och skjöt mig som en katapult rakt upp i luften vid hoppträningen. Jag gjorde en rejäl flygtur och landade på rygg så luften gick ur mig. Såg inte jättebra ut enligt vittnen..

Jag har problem att gå, sitta och böja mig. Var ett helv.. att lasta och köra hem de 10 min igår. Sovit 3 tim inatt med hjälp av dubbel dos värktabletter och hittade ett Tigerbalsamplåster att dra på ländryggen här. Svullet och varmt på ena sidan av ländryggen.

Hur gör ni, åker ni och kollar upp sådant här? Seriöst vad kan vården göra? Det känns ju absolut inte bra, men tveksam till att något är brutet. Ska man avvakta eller ringa och försöka få en tid till VC, hur gör ni efter sådana här incidenter?

När jag gjorde en liknande vurpa så strök de 6 översta revbenen med.... Innan jag kom hem ixade jag hästen...körde hem...och la miog i sängen.... sedan var det stopp.... bara ambulansen till sjukan och inläggning i 6 dagar.....

Kolla upp det snarast möjligt så allt är helt inuti dig.....
 
Skiktröntgen visade en fraktur på ett tvärutskott och jag fick läggas in för observation med smärtstillande och dropp. Nu hemma igen med kryckor, hjälpmedel och OxyNorm. Sjukskriven 3 v till att börja med. Det kommer att läka utan komplikationer. Jag hade tur och valde en oädel kota. Hade dessutom säkerhetsväst vilket hjälpte upp situationen.

En otrolig smärta just nu, men väldigt glad att jag åkte in och inte bara smorde in mig med Voltaren Gel och härdade ut. Så mitt råd till andra – kolla upp med en läkare när ni är med om rejäla tillbud.

Oj ja blod i urinen ska man inte leka med. Sånt brott är ju rätt tråkiga eftersom man inte kan göra nåt. Likadant med brutna revben, "bara" att härda ut.
 
Oj ja blod i urinen ska man inte leka med. Sånt brott är ju rätt tråkiga eftersom man inte kan göra nåt. Likadant med brutna revben, "bara" att härda ut.

Revbenen är bättre för dem behöver man inte belasta. Här kommer belastningen per automatik när jag ska göra toabesök, ta mig från punkt till punkt, försöka ta på mig sockar o s v, o s v. Jag har provat revbensfraktur också, men det var något "bättre" faktiskt.
 
Revbenen är bättre för dem behöver man inte belasta. Här kommer belastningen per automatik när jag ska göra toabesök, ta mig från punkt till punkt, försöka ta på mig sockar o s v, o s v. Jag har provat revbensfraktur också, men det var något "bättre" faktiskt.

Ja då har du verkligen inte trevligt nu. Hoppas allt läker som det ska!
 
Bra att du kollade upp det iaf!

Jag är också fostrad att inte belasta vården i onödan. Jag är också van vid att det i många fall är meningslöst för mig att söka vård (den värsta av mina fysiska krämpor har inte tagits på allvar, någonsin..) . Jag kör själv, om jag är i skick att köra bil (dvs inte om jag misstänker skallskada..), och hatar dessutom sjukhus mer än någon annan miljö. Det krävs en del för att jag frivilligt ska åka in. Men jag är också hårt fostrad till att ta skador på rygg och nacke på allvar, och har också sett en drös konsekvenser av att personer i min omgivning inte tagit smärta på allvar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp