oförklarligt blockhalt häst!!

cela

Trådstartare
Jag har en riktig oturshäst, redan 3 veckor efter jag köpte honom fick han genomgå en operation. Nu 4 månader senare är vi inne på 4:de större incidenten.

Igår kväll ställde jag in en felfri häst i boxen. 2 timmar senare ringer dom från stallet, hästen är blockhalt.:eek: När han står still kunde han stå på foten.

I morse kunde han öht inte stödja alls på foten. Svullnad i bogpartiet samt kota/senor. Det enda han reagerar på är när man liksom tar tag i armbågen och lyfter uppåt. Ingen reaktion på kläm tryck ngn annanstans. Det känns ganska säkert att skadan sitter högt, från armbåge o uppåt.

Veterinären står lika frågande. En teori är att ngn nerv kommit i kläm. Efter smärtstillande intravenöst kunde han stå på foten (ej gå)

Skall avvakta tills i morgon för att se hur han svarar på smärtlindringen.

Ngn som varit med om ngt liknande?

Sv: oförklarligt blockhalt häst!!

Usch vad jobbigt, vet tyvärr inte vad det kan vara men hoppas verkligen att det löser sig!

Var med om samma sak i somras med min foderhäst. Hon var då ute i hagen. Före på dagen gick hon helt normalt och efter några timmar var hon totalt blockhalt och kunde inte alls stödja på benet. Senan var svullen, men inte överdrivet och benet var inte så jättevarmt heller. Hon reagerade inte för tryck någonstans heller och veterinär kom ut. Vi slet bort skon för att se ifall hon hade någon hovböld, men veterinären trodde inte det då hon inte reagerade för tryck i hoven heller. Veterinären funderade på ormbett men man tycker ju hon skulle ha reagerat för tryck någonstans då? Och hon reagerade som sagt ingenstans.
Hon fick värkmedicin och vi tog in henne i boxen, skulle avvakta tills morgondagen. Nästa morgon kunde hon stöda på benet men var lite skakig, 3 dagar senare var hon som inget hade hänt. :confused:
Jag håller fortfarande en hovböld lite misstänkt, eftersom det tydligen blev bättre då hon fick av sig skon, men det var ändå mer än en vecka sedan hon blev skodd så jag vet inte heller..

Det första jag tänker på när du skriver plötsligt blockhalt häst är hovböld...
Har du kollat puls i hovarna?
Hovböld är en lurig J*kel om man inte har tidigare erfarenhet av det, när min häst drabbades första gången blev jag helt tagen på sängen.
Nu är det det första jag tänker på och kollar alltid puls i hoven om de uppför sig misstänkt :idea:

tack för era svar! ja, vi har kollat hovböld men det finns inget som tyder på det. Det otroliga är att några timmar efter smärtlindringen så GÅR hästen obehindrat runt i boxen. Jättekonstigt!:confused: Håller nu tummarna att han inte står på tre ben imorgon igen!!

Berätta i morgon hur det är, knepigt när dom blir så total halta.
Ibland önskar man att man var doktor dolittle och kunde prata med dem :)
/B

gud så skönt, han går fortfarande på benet :laugh: han kommer stå innne under dagen och i kväll är (om han fortfarande ser ok ut) får jag leda runt honom lite på stallplanen. Vet. tror att det måste ha varit en nerv som kommit i kläm. Det känns jättekonstigt, igår var jag helt beredd på att jag skulle vara tvungen att ta bort hästen, så illa såg det ut, och nu kan man knappt tro att ngt hänt!
Sen kan jag väl inte ta ut för mkt i förskott, det återstår ju att se vad som händer när han ska prova att trava osv, men det verkar ju i alla fall otroligt lovande :)

gud så skönt, han går fortfarande på benet :laugh: han kommer stå innne under dagen och i kväll är (om han fortfarande ser ok ut) får jag leda runt honom lite på stallplanen. Vet. tror att det måste ha varit en nerv som kommit i kläm. Det känns jättekonstigt, igår var jag helt beredd på att jag skulle vara tvungen att ta bort hästen, så illa såg det ut, och nu kan man knappt tro att ngt hänt!
Sen kan jag väl inte ta ut för mkt i förskott, det återstår ju att se vad som händer när han ska prova att trava osv, men det verkar ju i alla fall otroligt lovande :)

Har det varit kallt? Kan de ha varit nån form av muskelstelhet i bpgen? Om det är en lindrigare form av muskelstelhet, kan de uppfattas som blockhalta, heeelt plötsligt! Redan dagen efter eller några dagar efter bete sig som om inget hänt? Kanske han har stått i en dragig box / hage?
Synd att hästar inte kan snacka... :crazy:

bra tanke! Dock har jag vart noga med täcke etc (varit lite extra försiktig pga att han precis haft en riktigt kraftig förkylning m penicillinkur) i stallet är det inte heller dragigt, han har box längst från ytterdörrarna.

Ja det är svårt att säga..Tyckte du (minns du) om han hade nå spända muskler i bogen / ben? Ömmade han?

nej, han ömmade inte för tryck, det enda han reagerade på var som sagt när man tog upp benet, höll under armbågen och lyfte uppåt. Inga spända muskler vad jag kunde avgöra i alla fall....

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 609
Äldre Är det någon här inne som haft problem med försäkringsbolag när ni fått en bestående skada som ni får leva med resten av livet? En skada...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: tuaphua
·
Hästvård Är lite funderande kring min hästs nya sårskada och ber om lite input! Såret gick in djupt (höger bak) så vetten kom ut och sydde 4...
2
Svar
29
· Visningar
2 978
Senast: glitter
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 213
Senast: Ramona
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka