Oförklarlig allergi, hjälp!!

A

Anna85

Min häst har en allergi som ingen lyckats reda ut vad det är för något. Vi har varit hos två olika vetrinärer, skickat prov till tyskland och gjort en biopsi på utslagen. I detta läget har vetrinärerna i princip gett upp, sagt att vi ska använda oss av eliminationsdieter, vilket vi nu har gjort i över 4 månader. Hon har haft sina utslag i över två år till och från. Hennes utslag är som stora myggbett och vissa av dem blommar upp och varar. Är det någon som vet en vetrinär som är väldigt duktigt på allergier eller någon som haft en häst med oförklarliga utslag och fått hjälp på något annat sätt. Som det är nu får vi medicinera henne ofta bara för att dämpa hennes utslag och hon kan endast äta lite annars blommar de upp på direkten igen. Snälla om ni har några tips eller vet någon bra vetrinär, i Sverige eller någon som besöker Sverige skriv gärna! Tack!

Sv: Oförklarlig allergi, hjälp!!

Vad kan hästen äta lite av annars blommar det upp igen ???

Oavsett vad vi har gett henne, vi har prövat allt, havre, betfor, korn, kraft, pellets plus massor mer och oavsett vad hon fått så slår det ut. Det slår ut även om vi ger henne bara hö. Och ger vi henne normala mängder eller lite extra så slår det ut inom loppet av en dag, ger vi henne mindre mängder kan hon klara sig en vecka...

kan det inte vara mögel eller nåt sånt då? alltså i stallet som hon reagerar mot. vissa människor får ju exem av sådant

min häst är allergisk mot mögel... Han kan inte äta hö eller stå på halm... vi skickade prover till england och dom vissade klart och tydligt att det va mögelsporer han reagerade mot... Hur ser er vardag ut?? Vad äter hon, står på, går i för hage?? sitter utslagen på något speciellt ställe på kroppen... Har dom tagit prover på levern??? Har du några bilder att lägga ut på utslagen??

lycka till

Mvh Johanna

De har tagit prover och skickat till tyskland, där de kunde se upp emot 50 saker som hon kunde vara allergisk mot. Hon reagerade inte på något alls. OCh vi har skickat dessa prover 2ggr. De har inte tagit prover på levern så vitt jag vet. Just nu ser hennes vardag ut sådan att hon går ute dag och natt, med täcke på natten. I vanliga fall står hon på spån, har prövat att ha henne i liten hage utan tillgång till något som helst ätbart och nu går hon i hage med gräs. Vad jag är mest nyfiken på är vilka vetrinärer ni vet som är duktiga på allergier eller utslag för vi vet inte ens om det är en allergi. Hur hanterar ni den häst som är allregisk mot mögel? med medicin? Har inga bilder just nu då i var tvugna att medicinera henne i förrgår och då går utslagen ner. De sätter sig inte på något speciellt ställe utan de kommer över hela kroppen men börjar oftast på halsen och sen om vi låter det vara sprider sig och är verkligen överallt. Känns hemskt att vara så hjälplös så alla förslag ni har är goda! tack för hjälpen

jag har en häst som har varit precis lika dan. alla prover togs men ingen kunnde förklara vad som var fel. han hade problem iflera år och det enda som dämpade det var kortison. nu har han varir symtomfri i 2 år. ge din häst bara valigt hö inte hösilage ta bort alla vitaminer och mineraler och ge bara lucern hackat strå. min reagerar på många olika sorters vitaminer så låt kroppen på din häst ta en paus från alla tillskott. det som gjorde min häst helt symtomfri till sist var att jag flyttade honom. min egen teori är att det började för att det var något i miljön på förra stället som han inte tålda. lycka till

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej. Så jobbigt att behöva fundera så i detta, nu när vi hamnat här😔 Vi har en boxertik som varit med oss i snart 8 år, det har...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: kakan89
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 934
Senast: Lycan
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 966
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka