Övervuxen Connemara

ufot

Trådstartare
Nu har äntligen den studen kommit i mitt liv då jag har möjlighet att köpa egen häst.

Valet av ras är lätt, jag vill ha en övervuxen Connemara, het med mycket temprament, bra steg och god hoppförmåga.

Förebilden för häst står mitt förra projekt som jag hade köpt om hon var en decemeter större. Hon var efter Potetic Justic och jag kan mycket väl tänka mig att köpa en unghäst efter honom, men som är större.

Har ni andra förslag på hingstar som lämnas stort, gärna med temprament. Egentligen är jag ute efter en framtida dressyrhäst.

Jag hoppas inlägget inte ses som en annons, jag vill främst få tips på hingstar som uppfyller mina önskemål:

- Lämnar stort
- Bra steg
- Korrekt byggd
- God hoppförmåga
- Temprament, känd för att lämna heta hästar
 
Sv: Övervuxen Connemara

Jag kan inte hjälpa dig men jag tror du har större chans att få bra svar om du frågar under avel - finns många kunniga som säkert kan ha bra idéer där. =)
 
Sv: Övervuxen Connemara

Tack!

Var osäker på var jag skulle lägga tråden.

Moderator får gärna flytta på den, eller kan jag göra det själv?
 
Sv: Övervuxen Connemara

Jag har en på 156cm efter Spinway Corona, han är varken hingst eller finns i Sverige längre men hans söner Bossanova och Roeson är verksamma i aveln idag. Huruvida de lämnar stort eller inte vet jag inte.

Men det är rätt mycket övervuxna maror ute på annons just nu så du kanske kan kolla där och hitta någon gemensam nämnare ;)

Jag har haft min connemara i 12 år nu, han är underbar :love:




Jag har skickat PM till dig ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Övervuxen Connemara

Har kollat runt en hel del, men inte funnit så mycket.

Vill ha en unghäst 3-5 år.

Skicka gärna PM
 
Sv: Övervuxen Connemara

Hej!

Min förra var övervuxen connieponny. 160 cm, hennes helbror är/var 157.

Huruvida det kom från pappa Janus (tyvärr avliden) eller mamma Lidens Isabell eller faktumet att pållarna var linjeavlade på Slieve Dara vet jag inte, men min gamla connie-kunniga lärare gissade på Slieve Dara, som tydligen kunde ge stort.

/Lavinia, som också vill ha en övervuxen
 
Sv: Övervuxen Connemara

Roeson kan nog lämna stort, även Grange Flynn Sparrow kan lämna stort, men det beror ju på stoet också så klart. Båda två ger trygga avkommor, men som sagt var, stoets betydelse ska man inte underskatta. Min pålla Gräns Birgitta, hoppas jag växer lite till är i dagsläget maxad, och högre bak, hennes mamma Hagens Teresa var 160 i tävlingskondition och hennes pappa är Flynn. Gittan är en ung dam med attityd, vilket hon antagligen fått från mamma.
 
Sv: Övervuxen Connemara

Det enklaste är nog att ringa runt till uppfödarna. Många av unghästarna finns nog kvar där med tanke på dagens läge på hästmarknaden.
 
Sv: Övervuxen Connemara

Vill du ha en hetsporre så kan du söka efter en med Värnbergs Orion längre bak. Slår hans temperament igenom så kan jag garantera en häst med mycket nerv, mycket bra hoppteknik och mycket bra gång. men inte får du någon lätt häst inte ;)

// a1agnlju som hade mycket roligt med en avkomma till Värnbergs Orion, men det var långt ifrån en lättriden häst (dock väldigt snäll att sköta och så)
 
Sv: Övervuxen Connemara

Det lät ju perfekt :D

Låter precis som mitt förra projelt, attans att hon bara är 144 i mankhöjd.

Till övriga, tack för svar. Ringa uppfödare låter som en bra idé.
 
Sv: Övervuxen Connemara

Det lät ju perfekt :D

Låter precis som mitt förra projelt, attans att hon bara är 144 i mankhöjd.

Till övriga, tack för svar. Ringa uppfödare låter som en bra idé.
mmm... Det var den hästen som finns på min avatar:love: Att vara ung och orädd är ett tips ;)
 
Sv: Övervuxen Connemara

Jag har känt en avkomma till V Orion . Mkt märklig häst minst sagt , milt galen ;)
 
Sv: Övervuxen Connemara

Jo, de är lite speciella. Jag har träffat V. Orion i samband med ridläger när jag var liten (var där tre somrar) och... ja, Orion var också mycket speciell :)
 
Sv: Övervuxen Connemara

Lite kl

Jag har tittat mycket på annonser på Irland och där verkar det vara väldigt gott om övervuxna connemaror. Verkar nästan vara regel att de är runt 15.3. TS kanske ska ta sig en tur till den gröna ön och leta? ;)
 
Sv: Övervuxen Connemara

Det var ingen dum idé.

Frågan är bara om resa, logi, transport osv kan täcka upp det eventuellt billagre priset...

Skämt osido. har korn på en treårig valack som verkar mycket intressant, åt det grova hållet, stor redan idag, kan växa över.

Kan man se, och isåfall hur, redan på en treåring hur stor den kommer att bli? Pappan är maxad.
 
Sv: Övervuxen Connemara

Åhh jag har också ridit en Orion-avkomma, den måste ha vart närmare 160cm! Vilken häst! Och då menar jag verkligen "häst" (ridmässigt, rörelserna och så...)
 
Sv: Övervuxen Connemara

Åhh jag har också ridit en Orion-avkomma, den måste ha vart närmare 160cm! Vilken häst! Och då menar jag verkligen "häst" (ridmässigt, rörelserna och så...)

Ja, riktiga gångartshästar (även när de ligger på ponnymått), men som sagt, inte så lätta om de ärvt pappas temperament. Jag hade min i sammanslagt ca 20 år och jag kan säga att man satte inte upp en halvduktig unge på honom ens som 25-åring:p Men en sån personlighet får man nog aldrig igen:love:
 
Sv: Övervuxen Connemara

Fast jag minns en häst när jag gick på ridskola när jag var liten, som var e. Värnbergs Orion. Han var jätteduktig och trevlig och ponny. Det å sin sida kanske beror på vilket sto man har också.
 
Sv: Övervuxen Connemara

Det tror jag absolut. Den hästen jag red var superfin och visst hade den lite "nerv" men jag skulle snarare kalla det "egen motor" och absolut inget problem.

Den hamnade på ridskola sedan och där gick det tyvärr inte alls.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 732
Senast: Görel
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 547
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! :) Eftersom jag är nybörjare på allt inom avel så skulle jag vilja ha lite tips och tankar om att välja/hitta rätt hingst till...
Svar
19
· Visningar
1 610
Senast: Molekyl
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 101
Senast: Derring-Do
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp