överviktig ponny!

Sv: överviktig ponny!

sa fel förut energi: 39,2, protein: 201 = 5,1, hans ska eg ligga på 5,7. du har rätt det är lite lite. kör på den här ett tag till så får jag se vad som händer.

skulle tro att jag behöver lägga till miner iaf, det är så lite fosfor i det här höet tyvärr...
 
Senast ändrad:
Sv: överviktig ponny!

Nej, jag håller med, mindre mat blir svårt att ge, såvida hon inte hade hittat ett hö med lägre MJ. Jag menade bara på att medelhårt arbete är ju faktiskt ganska så mycket! De flesta hästar går ju bara lätt. Även om man ägaren tycker att det är mer. Eftersom att de blir svårt att minska maten så kan hon ju inte göra mycket annat än öka motionen och rätta till kvoten!
 
Sv: överviktig ponny!

En liten fråga... du skriver att hästen går ute i stor hage, men hur många timmar om dagen? Om han inte redan gör det, så låt honom gå ute från morgon till kväll, det kan göra massor för hullet att gå ute några timmar till.

Två. Lyssna på sissu, höj proteinintaget så kvoten blir bättre.

Tre. Sedan september är ju egentligen inte så länge :) Kämpa på! Svält bara inte ponnyn, kan tänka mig det är lätt att bli överambitiös. Har stackarn varit sådär jättefet tar det ju tid att bli slank och snygg igen och det hade nog inte varit speciellt sunt om han gått ner i vikt fortare. Förstår att du vill hans bästa, men ge det vad vi alla behöver lite mer av, tiiid ;) lycka till!
 
Sv: överviktig ponny!

han går ute från 7 och helst till 9 på kvällen (de har skydd). när marken fryser ska de gå på lösdrift (fullblodsdamen har muggproblem)

nä, du har rätt, jag ska ta det lungnare :)
 
Sv: överviktig ponny!

Jag skulle absolut inte dra ner på höet! Ut och motionera! Menar givetvis inte full fart frammåt, om nån nu trodde det ;) , utan långa skritt promenader, tömkörning mm. Lycka till!
 
Sv: överviktig ponny!

hehe, ska inte dra ner på höet heller :)

vi är ute och rider nästan varje dag nu, mest i skritt, men även lite trav och syrran galopperar en del på ponnyn med och det blie ju mer varje dag nu när min stora snart är i gång. då ska vi börja träna på riktigt!
 
Sv: överviktig ponny!

Så du menar att en häst klarar sig på 2 kg hö/dag??


Man kan inte bara gissa så om en foderstat!
Man kan inte anta att en näve korn och kli och havre och betfor per dag ska räcka om inte de stämmer överens med hästens behov och vad grovfodrets analys säger...

Du bör nog tänka efter lite.
 
Sv: överviktig ponny!

Perfekt! Då är han nog smal snart ska du se! :banana:
 
Sv: överviktig ponny!

hoppas det :) min lille älskling :love:
jag kollade lite extra på honon idag och han är inte sååå farligt fet på håll iaf :D

ska se om jag kan lägga ut en bild på honom nån dag...
 
Sv: överviktig ponny!

Vi klippte vår bantande ponny igår och vips så ser han smalare ut. Kan det vara ett tips? ;)
 
Sv: överviktig ponny!

haha, ja, det var ju också en variant ;) men han har inte så jättemycket vinterpäls. jag antar att fettet isolerar ist så att han inte behöver så mkt päls. har inget behov av att klippa honom heller, han blir sellan svettig, kondition det har han!
 
Sv: överviktig ponny!

Lätt arbete = träning och tävling på lätt nivå... Kanske du borde uppdatera din litteratur :) men du har fått många bra råd här. Absolut kan du även minska maten. Minskar du från 37 MJ till 33,3 MJ så är det det ju 10% du minskar, det är mycket! Varje MJ gör ju en stor del av foderstaten på en så liten häst.
 
Sv: överviktig ponny!

lättarbete enligt min är väldigt lätt träning. men antagligen är väl medelhårt arbete som lätt arbete i din bok då.

har minskat lite på kraftfodret, men jag vet inte om jag vill minska mer? kanske ska räkna lite på det sen.
 
Sv: överviktig ponny!

Nu blir jag lite undrande, väger han inte mer än 250 kg? En shettis väger ju 300 kg. Nog tycker jag väl att han borde väga åtminstone det. Visst är Dartmoor (det var väl en dartmoor :confused: ) ganska smäckra, men jag skulle nog ändå vilja påstå att han nog väger 300 kg ändå.
Sen tycker jag nästan det är lite i underkant med grovfoder, fast han kanske står på halm? Ser ju oxå att du inte har något roligt hö, värdena kan vara lite svåra att få ihop. Men skulle inte hackad lucern kunna vara något? Nu vet jag ju inte hur det passar med din foderstat, för jag har inte räknat på den, det var bara en fråga. :)
Måste också bara säga, var i hela fridens namn har Pimsan lärt sig foderlära någonstans? Det är ju helt uppåt väggarna.

Till slut vill jag bara säga, att tänk på att det tar tid att gå ner i vikt. Även för en människa är det så att de första kilona rasar som bara den, men sen tar det liksom plötsligt stopp, och så känns det som om där inte händer nånting. Låt det gå ett tag till, kanske ca 3 månader till, och bedöm sedan hur det ser ut. Sen är det alltid svårare att se viktminskningar efter hand som tiden går och det kanske går långsammare. Man blir liksom blind. Så glöm för all del inte att KÄNNA på hästen hur hullet är. Det glöms lite ibland.

Lycka till! Mvh / Linda
 
Sv: överviktig ponny!

Måste rätta mig själv: piamar menade jag, inte Pimsan. :crazy: Förlåt om någon annan kallar sig så, det var inte dig jag menade. Utan som sagt, piamar har fått lära sig en konstig foderlära.

Mvh / Linda
 
Sv: överviktig ponny!

Jag skulle tro att hans normalvikt är ungefär 300 kg. sa jag inte mellan 250-300? han har rätt mycket muskler (fast han är fet) så jag skulle chansa på 300. med tanke på att min stora väger ungefär 400-450.

japp, han står på halm och det finnsgräs i hagen (han äter allt). och ofta lämnar han kvar hö så jag tror att 4 kg är gabnska lagom för honom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 270
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 370
T
Foder & Strö :laugh::laugh:Det är såhär att min D-ponny på 8år har svårt för att lägga på sig. Alltså är han svårfödd. Han får just nu fri tillgång...
Svar
10
· Visningar
1 000
Senast: catya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp