överviktig ponny!

Glimfeather

Trådstartare
Hur ska jag få min ponny att gå ner i vikt?

Jag har en dartmoorvalack på foder. När jag hämtade honom var han helt platt på ryggen och enormt fet! Jag fick nästan en chock. Ägaren hade gött honom hela sommaren för att få i honom sina alger (han har kronisk bronkit). Han hade fått en liter korn och havre varje dag och ingen motion i två månader. Har träffat honom flera gånger då ägaren är en fd klasskompis till mig.

När han kom hem till mig började jag vänja honom vid lusern ist för havre/korn. Det gick bra och han gick ner i vikt ganska fort eftersom min syste ri samma veva började rida honom. Ägaren var här och skodde honom för en månad sen och hon var väldigt imponerad över hans viktnedgång :D

Nu har han nen uträknad foderstat och han får lite mindre kraftfoder än vad han egentligen ska ha eftersom han inte arbetar så hårt just nu när vi håller på att sätta igång min stora.

Men vikten verkar stannat där den är nu.

Nu äter han:
4 kg hö
1 liter hippo alfa (ca 800 gr)
100 gr miner vit
1 dl alger fodertillskott

Han går i en stor hage och rids alla dagar utom två i veckan, dock inte speciellt hårt.

Nåt tips för att få honom gå ner mer i vikt? Jag vill ha fram smäckra vackra ponnyn han egentligen är! Har sett kort på honom från tiden innan kompisen fick honom och han var verkligen skitsnygg (fast det är han ju fortfarande).
 
Sv: överviktig ponny!

Kvoten är viktig, så titta på vad grovfodret innehåller för det är avgörande för vad pållen borde ha i mat. Sen kan vikten stanna upp, så är det för alla individer som håller en slanklinje för att sen ta fart igen. 4 kg hö räcker till strax över 300 kg häst, om normalvikten är större på denna pålla borde du nog öka grovfodret och ställa om foderstaten.
 
Sv: överviktig ponny!

hej för att ponnyn ska gå ner i vikt har jag inget kompentens råd att
ge utom att hö mängden är för mycket ,minska på den till minst
halva ransonen och ge den i små portioner flera gånger om dagen,
så lite som möjligt,flera gånger om dagen. den får för mycket på en gång.
det övriga känner jag inte igen.jag tycker du kan spola alfa och alger
det gör ingen nytta på en häst.det känns fel.
-----------------------------------------
prova med en näve havre krossad,plus
en näve betfor, plus kli en näve, gärna lite melass som sirap.
plus vitaminer och mineraler .
rör ihopp detta och fördela det över hela dag i minsta portioner
över dagen så hästen får i sig så lite som möjligt men flera gånger om dagen ,kanske knappt 1-½ dl om dagen./fodergiva.
fodra hästen minst 4-5 gånger per dygn istället plus vatten.
inga liter mått,det är för mycket!

och börja motionera den igen med promenader iskritt ute,och låt den gå fritt i en hage så den får röra sig.gärna med hästar.
prova longering till att börja med och töm körning innan ni rider hästen
för att koma igång lite lugnt.sedan kan man öka fodergivan sakta
allt efter som den lägger på hullet eller minska i vikt,glöm inte
att se till att pälsen håller glansen .
men ring din veterinär och fråga först!
ge inte så mycket hö lagomt så den har lite att göra bara.
det är brist på syssel sättning den kanske kunde gå barn ridning sedan.
:banana: :bump:
 
Sv: överviktig ponny!

piamar skrev:
hej för att ponnyn ska gå ner i vikt har jag inget kompentens råd att
ge utom att hö mängden är för mycket ,minska på den till minst
halva ransonen och ge den i små portioner flera gånger om dagen,
så lite som möjligt,flera gånger om dagen. den får för mycket på en gång.
det övriga känner jag inte igen.jag tycker du kan spola alfa och alger
det gör ingen nytta på en häst.det känns fel.
-----------------------------------------
prova med en näve havre krossad,plus
en näve betfor, plus kli en näve, gärna lite melass som sirap.
plus vitaminer och mineraler .
rör ihopp detta och fördela det över hela dag i minsta portioner
över dagen så hästen får i sig så lite som möjligt men flera gånger om dagen ,kanske knappt 1-½ dl om dagen./fodergiva.
fodra hästen minst 4-5 gånger per dygn istället plus vatten.
inga liter mått,det är för mycket!

och börja motionera den igen med promenader iskritt ute,och låt den gå fritt i en hage så den får röra sig.gärna med hästar.
prova longering till att börja med och töm körning innan ni rider hästen
för att koma igång lite lugnt.sedan kan man öka fodergivan sakta
allt efter som den lägger på hullet eller minska i vikt,glöm inte
att se till att pälsen håller glansen .
men ring din veterinär och fråga först!
ge inte så mycket hö lagomt så den har lite att göra bara.
det är brist på syssel sättning den kanske kunde gå barn ridning sedan.
:banana: :bump:


Jag ger honom mat fyra gånger om dagen, 1/2 på morgon, 1/2 lunch, 1 em/kväll o 2 natt. 5 dl alfa morgon, 5 dl lunch.

Varför ska jag sluta ge honom alger när han mår bra av det? jag har skrivit på ett kontrakt där det står att jag är skyldig att ge honom det

jag förstår inte var du fått uppgiften om att jag inte rider honom ifrån? han blir riden nästan varje dag av min syster.

det känns varken som att du har läst mitt inlägg eller som att du kan så mycket om hästar.
 
Sv: överviktig ponny!

Han är jätteliten, normalt för den rasen i den storleken är 250-300 kg. 1,20 mkh bara ju :p
jag vet vad kvoten ligger på, har ju en uträknad foderstat...
 
Sv: överviktig ponny!

Piamar du är helt ute och reser!! Att minska mängden hö till 2 kilo är vansinne!! Och Hippo alfa gör ingen nytta på en häst? Det är ju ett hästfoder!

Lyssna för allt i världen inte på det Piamar skriver i det här inlägget!! Hon kan uppenbarligen ingenting om det här med foder. Läs de råd du fått av Boj i stället!
 
Sv: överviktig ponny!

Hur mycket MJ får han på den foderstat han står på nu?


Som sagt så är piamar FULLSTÄNDIGT ute och cyklar!! Hon verkar inte ha fattat att hästar är grovfoderätare och behöver mycket grovfoder för att fungera!
 
Sv: överviktig ponny!

Ja, foderstaten verkar ju vara bra så då är det antagligen bara mer motion som gäller.

Men även om ni inte SER att han går ner i vikt så kanske han gör det. Kraftigt överviktiga går ju ganska snabbt ner de första kilona men sen planar det ut och viktnedgången går långsammare. Så länge han inte blir tjockare så är det väl bra. Man kan ju inte svälta hästen så mer motion är mitt tips!
 
Sv: överviktig ponny!

ja, det är väl det som brister :P ska tvinga ut syrran oftare ;)

dy tycker inte han får för mycket MJ då?
 
Sv: överviktig ponny!

Jag tycker att du ska tänka på två saker när du fodrar din ponny (förutom de råd du redan fått) :

Om jag förstår saken rätt har du räknat på foderstaten? Och han är fortfarande lite väl rund? I så fall ska du inte vara rädd för att minska på fodret - alla hästar är individer och inte värden i en tabell! Jag har inte stenkoll på vad en ponny av den storleken beräknas ha för energibehov - men om det är för mycket eller för lite med den energimängd du räknat på är individuellt.

För det andra bör hästen utfodras efter den arbetsbelastning man avser att upprätthålla. Om man ökar motionen kommer det att gå åt mer energi. Men om man inte avser att upprätthålla motionsgraden är det bättre att anpassa utfodringen istället!

Jag hittar inget om hur länge ni har försökt få ned ponnyn i vikt. Tänk på att det kommer att ta tid innan man märker något resultat.
 
Sv: överviktig ponny!

Hej!
Ja, jag har räknat på foderstaten, efter medelhårt arbete.

v har försökt banta honom sen i september nångång. han har ju gått ner i vikt, emn nu verkar vikten ha stannat... känns som att det fortfarande är svårt att få runt sadelgjorden (den gick inte att gå runt när vi fivk honom :S).
 
Sv: överviktig ponny!

Men medelhårt arbete är ju en definitionsfråga. Efter vad jag läst/uppfattat så känns de snarare som väldigt lätt?
 
Sv: överviktig ponny!

Hon kan ju knappast ge mindre foder än hon gör? Även om hästen ska gå ner i vikt så kan hon ju inte svälta hästen.

Hippo alfan gör ju ingen större skillnad på MJ och mindre hö kan hon ju inte ge.
 
Sv: överviktig ponny!

inte om jag definierar det som det står i boken. och det är inte löjligt lätt det kan jag lova dig. iofs har syrran aldrig ridit honom svettig, möjligt med undantag av när hon var ute i skogen med en kompis o hoppade terränghinder...

tycker precis som sweet att det skulle vara dumt att minska på maten för honom, han får ju inte speciellt mycket. 4kg hö och 800 gr kraftfoder kan väl inte räknas som mycket eller?
 
Sv: överviktig ponny!

Om hästen sätter för mycket hull får den för mycket energi. En häst i överhull är inte en svältande häst.

4 kg hö är inte alls mycket! Men det utesluter inte att 4 kg hö är mer än vad ponnyn behöver i form av energi och protein.

Jag skulle gissa att hästen snarare utför lätt arbete än medelhårt atbete. om ni räknar med lätt arbete, vad hamnar ni på för foderstat då? (Orkar inte räkna själv, tyvärr.)
 
Sv: överviktig ponny!

lätt arbete enligt den boken jag läst är typ skritturer 3-4 ggr/veckan.

kan inte räkna ut själv heller, boken är tillbaka på bibblan...

han sätter inget fett, han står ju still. höet innehåller 7,3 MJ och 18 protein.
 
Sv: överviktig ponny!

"han sätter inget fett, han står ju still. höet innehåller 7,3 MJ och 18 protein."

Där har du ju svaret varför han inte går ner i vikt eller formar om sin kropp på rätt vis.

Räknar man lite lätt på det du ger så får han en foderkvot på MJ/smrp på endast 4.9 och då är det inte konstigt att han inte blir vad ni vill.

Om du istället ger honom 0.8kg Krafft+Grön så får du en kvot på ca 6.2 med bibehållen MJ. Då kan jag garantera att han kommer att börja forma om dig till sitt rätta jag, ni ger honom för lite protein. Har ej räknat på mineralerna de blir dock väldigt mycket över och det skulle troligen räcka med enbart algerna till detta.

MVH/
 
Sv: överviktig ponny!

OK, inte sätter mer fett, men bibehåller överhullet, då!

Kör på Sissus variant!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 270
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 370
T
Foder & Strö :laugh::laugh:Det är såhär att min D-ponny på 8år har svårt för att lägga på sig. Alltså är han svårfödd. Han får just nu fri tillgång...
Svar
10
· Visningar
1 000
Senast: catya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp