Övertryck i silagebal

Shaggy

Trådstartare
Sist jag skulle öppna en ny silagebl hittade jag en det var övertryck i. Tittade lite på den men valde sedan balen bredvid eftersom det var mörkt och jag verkligen vill se hur silaget i den med övertryck ser ut. Det måste ju vara något fel på balen och även om den ser bra ut och luktar rätt så kommer jag nog var väldigt misstänksam till att fodra med den.
Vad är det egentligen som kan ha hänt? Det kan ju inte ha gått hål i den för då skulle det ju inte vara övertryck. Det jag kan komma på är att det har gått fel i ensileringen och att det bildats typ svavelväte och metangas.
Någon som har några teorier. Ja kommer troligen få öppna en ny bal imorgon och då hade jag tänkt öppna den här (om det är ljust) frågan är bara vad jag hittar i säcken.
 
Sv: Övertryck i silagebal

Det är troligen mest koldioxid efter kraftfull ensilering. Öppna balen och titta. Tror inte det är nån fara, ofta tvärtom.
 
Sv: Övertryck i silagebal

Shaggy skrev:
Vad är det egentligen som kan ha hänt?
Det är permeation/permeabilitet :) och jag har aldrig stött på en bal som varit dålig som har haft övertryck. Ibland blir det kraftigt undertryck och även där har jag aldrig sett en dålig bal
 
Senast ändrad:
Sv: Övertryck i silagebal

Det låter bra. Skönt att jag slipper bli gasförgiftad vid öppningen.
 
Sv: Övertryck i silagebal

Det tänkte jag inte heller såpass stor koll har jag ;). Hade det varit risk för svavelväte hade det ju varit en aningsaning farligare. Svavelväte är inte att leka med (och inte kolmonooxid heller för den delen).
 

Liknande trådar

Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Blue
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 543
Senast: sandrafors
·
S
Foder & Strö Ja, jag vet ju att det t. ex. kan bli vitt mögel/det blir svart/luktar dåligt och sådana tydliga tecken. Men om vi säger att man har...
Svar
9
· Visningar
2 529
Senast: Skuggabaldur
·
S
Övr. Djur Hej allesammans. Jag är en kanin, en mycket fin kanin säger matte och det är ju klart att jag e ^^,. jag är en korsning med lite...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: vego96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp