Övertala pappa att skaffa häst?

millan10

Trådstartare
Gör en lång historia kort.

En häst som jag tycker väldigt mycket om är till salu. Med våran ekonomi skulle vi kunna ha råd med en häst. Vi skulle också troligtvis kunna stå kvar på ridskolan där hon finns nu, där det finns hästkunniga människor. Ridskolan ligger ca 15-20 min från mitt hus med cykel. Jag har ridit i över 6 år och dessutom provat på att jobba på ridskolan där hon står, så jag vet deras rutiner och hur man tar hand om en häst.

Min pappa är lite skeptisk till att skaffa häst. Han tycker det är för dyrt och vill inte lägga pengarna på det. Han tycker att de andra i familjen inte har någon nytta av en häst.

Jag har gjort uträkningar om vad det skulle kunna tänkas kosta i månaden och varje år. Räknat ut hur mycket tid man måste lägga ner på hästen och gjort upp en bra plan hur jag ska lösa det med skola och läxor, med mera. Detta har jag visat mina föräldrar.

Jag undrar om ni har några bra tips hur jag ska få min pappa att gå med på ett hästköp? Denna hästen betyder väldigt mycket för mig efter att jag blivit väldigt rädd för hästar när jag var yngre. Jag gillar henne väldigt mycket och det känns som om hon gillar mig också. Folk i min omgivning säger att vi passar bra ihop.

Pappa säger att alla hästar är likadana och att jag kommer hitta någon annan, men det tror inte jag. Ingen som hon. Jag tror att alla hästar är olika och hon är min drömhäst på alla punkter.
 
Sv: Övertala pappa att skaffa häst?

Men eftersom det är din pappa som drar in degen och han tycker att det är för mycket pengar så är det ju inte så mycket att göra. Det kommer nya hjärtehästar även man inte kan föreställa sig det. Kan du skaffa ett extrajobb och betala delar av hästeriet själv? Det kanske skulle kunna vara en väg för till syvende och sist är det ändå din pappas pengar och det måste man respektera.
 
Sv: Övertala pappa att skaffa häst?

Att det är ekonomiskt möjligt är en sak.
Att vilja prioritera att lägga pengarna på en häst som glädjer en person i en hel familj är en annan sak.
Att välja att lägga pengar på en häst till dig innebär antagligen att alla andra i familjen kanske får försaka något.

Jag tror att din pappa gör ett rimligt ställningstagande.
Jag tror också att du kommer att hitta en annan häst som också är rätt häst för dig, i ett senare skede. Om intresset håller i sig, vill säga.
När du är vuxen och tjänar egna pengar så kan du välja själv om du vill lägga så mycket tid och pengar på en häst som det faktiskt går åt.
 
Sv: Övertala pappa att skaffa häst?

Jag tycker att det är jättebra att du räknat ut hur det ska gå med tiden, och hur mycket det kommer att kosta i månaden. Men jag kan också förstå din far när han säger att det bara är du i familjen som får glädje av en häst (som trots allt är en stor kostnad). Om hästen blir sjuk eller skadad finns risken att väldigt, väldigt mycket pengar rinner iväg - med eller utan försäkring.

Jag träffade min "största" (det har funnits fler, både före och efter, men detta är den som tog den största platsen) hjärtehäst på ridläger när jag var 14år. Min mor varken köpte eller hyrde honom åt mig, och jag grät floder. Men gissa vad? För två år sedan, då jag var 20år, fick jag köpa honom. Nu, som vuxen, äger jag hästen som jag önskade mig redan i början av tonåren. För mina egna pengar. Loppet är inte alltid kört för att man inte kan köpa hästen just "nu". Och ja, däremellan har jag träffat andra hästar som nästlat sig in i hjärtat och som jag gråtit över. Det är inte alltid lätt att tro, men det kommer fler hästar som slår rot hos en. (Till och med nu, när jag har hästen som jag älskar mer än något annat i världen, har jag träffat en häst som jag klickar med perfekt och skulle köpa om jag hade möjlighet att ha två.)
 
Sv: Övertala pappa att skaffa häst?

Som de ovan skriver så kanske det inte är berättigat att lägga pengar på en häst till dig om det ger konsekvenser för resten av familjen. Har du syskon till exempel? i många familjer lägger man vikt vid att syskonen ska få "lika mycket" och det kan bli svårt om ett av dem får en häst.

Sedan blir man uppbunden av att ha en häst. Man kan inte åka på semester hur som helst, åka iväg och träffa släkt på storhelger etc.

Det du kan göra är att dels fundera ut hur du kan bidra till kostnaderna. Om du får barn/studiebidraget som månadspeng så kanske du kan försaka det för hästen? Har du tid/möjlighet att jobba vid sidan om skola, läxor och hästen?

Är du beredd att dela hästen med någon annan ? Skaffa en medryttare som bidrar till kostnaderna för hästen?

Har du även tänkt igenom vilken uppoffring det kan bli för dig? Inga pengar över till att gå på bio, fika, shoppa med vänner etc? Hästen, skola och eventuellt extrajobb kommer att ta mycket av din tid, det mesta av ditt umgänge kommer att ske i stallet och har du skolkompisar som inte hänger i stallet så kan det komma situationer då du måste svika dem för hästen fått kolik, medryttaren blivit sjuk, du hinner inte umgås eftersom du ligger efter med plugget / måste jobba.

Att ha häst är fantastiskt och det tror jag att du redan kan föreställa dig =) Men ta en ärlig funderare över nackdelarna, verkligen sitt ned och tänk på vad det kan få för konsekvenser.

För att övertala dina föräldrar om att det är värt att satsa på att skaffa häst så måste du visa dem hur seriös du är. Oavsett om du hinner lyckas övertala dem för just denna häst eller inte. Om du har åldern inne så be dem om att få skaffa ett extrajobb. Säg att du vill visa att du kan ta ansvar och bidra. Bli supernoggrann med läxor och skola om du inte redan är det. Gå hem direkt efter skolan och gör läxorna innan du gör något annat. Försök även att bjuda in dina föräldrar till att ta del av ditt intresse, be dem följa med till stallet någon gång, försök få dem att klappa /borsta. Om man får gå ut och beta hästarna så ta med din favorithäst ut på en liten promenad för att äta gräs ihop med din pappa och bara umgås.

Jag tror att en anledning till att jag fick min första häst var att jag dels skötte allt runt omkring såsom skola och jobb. Men också eftersom mina föräldrar var i stallet och såg vad det betydde för mig. Min första häst blev också ett sätt för oss att umgås - pappa fick rida ibland och smusslade med godis bakom min rygg, min livrädda mamma tyckte om att mocka och dona och bossa runt lite vad gällde schabrak och matchande lindor. Brorsan var ju den som inte var delaktig i just stallet men eftersom jag jobbade hårt för att det skulle fungera så kunde mina föräldrar spendera lika mycket tid och energi på honom som på mig. Men hästen blev inte bara min och bara mitt intresse utan mina föräldrar fick glädje i att dela det intresset med mig och finns inte den möjligheten så blir hästen bara ett svart hål där både pengar och tid med familjen försvinner. Innan jag fick min första pålle så gick jag miste om drömponnyn. Den som jag så gärna ville köpa, den som jag passade ihop med. Den som jag inte kommer att glömma. Därför att när den såldes så fanns inte möjligheten i familjen att köpa en häst. Tiden, pengarna, kunskapen etc. Jag var helt förstörd när den flyttade. För varje häst är unik. Det har du helt rätt i. Men varje häst är även fantastisk på sitt sätt. Detta är inte vad man vill höra när hästen med stort H kanske flyttar ifrån en men det finns andra hästar och du kommer hitta nya unika saker att älska med varje individ.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 790
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp