Övertala mamma till foderhäst?

Sv: Övertala mamma till foderhäst?

8 månader är ju en begränsad tid så jag tycker det låter som en bra "prova på" period hur det kan vara att ha en egen häst. Mycket bättre än att bara köpa sin första häst direkt. Du verkar ha uppbackning och kostnaderna kommer vara begränsade till 8 månader. Ägaren finns dessutom tillhands som tränare och kommer ju därmed ha lite koll på er. Därefter kan ni utvärdera hur det gått och om allt har känts bra för alla inblandade.

Jag fick själv överbevisa mina föräldrar att jag klarade att ha häst i din ålder, fick sköta allt själv och lyckades trots all tid som hästen tog ändå höja mina betyg i skolan för varje termin som gick.

Kan det vara så att din mamma är orolig för att din pappa är sjuk och hur det skulle gå ifall han skulle bli sämre under tiden som du/ni bundit upp er på en häst? Att det är det som får henne att tveka?
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Ja, precis som rubriken säger, hur övertalar jag min skeptiske mamma till att låta mig ha foderhäst?






Jag är 15år och har ridit på ridskola sen jag var 7 och har därefter haft medryttar/sköt/delfoder häst, i det stall som är aktuellt för uppstallning av foderhäst, under ett år. Hos min tidigare medryttarhäst har jag skött alla de dagliga sysslorna samt stalltjänst då insläpp samt utfodring inkluderas, ca 4-5dagar i veckan, och nu känner jag mig verkligen redo för att klara av en "egen häst".
Dock är mina föräldrar både rädda för hästar (lite bara) samt inte direkt hästkunniga vilket innebär att jag skulle få sköta alla dagliga sysslor själv. Vilket en eventuell "foderhästs ägare" som jag har kontakt med tycker är helt okej så länge de kan vara med och skriva på kontrakt och vara där ifall något speciellt skulle inträffa. Dvs. att de står för ansvaret ifall hästen skulle skada sig t.ex. att då kontakta veterinär samt ägare.
Jag VET själv att jag kan klara av detta då perioden till en början bara skulle vara i ca 8mån och där det i början finns en prövotid.
Dock har min pappa en sjukdom, MS, som gör att han ej kan hjälpa till med någon vård av hästen (eller lite, men till en viss grad) då han har svårigheter att gå och svårigheter med koordination, finmotorik etc.
Mamma är då, med all rätt, skeptisk och tror att det i slutändan blir hon som får ta hand om allt, TROTS att jag såklart aldrig skulle tillåta det - jag vill ju såklart hästens bästa och nu har jag ändå längtat efter en häst i mer än halva mitt liv... så jag tror inte jag kommer "sluta" när jag äntligen får en del av min önska att bli verklighet!

Några tips?
(Min pappa är positiv till det hela och tror att jag kommer klara av det - så säger mamma ja, så är det ett ja för honom.. Han är ju lite underlägsen i nuläget.. hehe)


Jag lyckades få mina päron å gå med på en foderhäst som har varit min medryttarhäst i 6år genom att säga dessa ord. "Ge mig åtminstone en chans,funkar det inte så lämnar vi tillbaks den men då vet jag att jag åtminstone har gjort allt och försökt." Tro mig det funkade! ;) Då bevisar du att du är mogen nog för att ha en häst.
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Flera kostander betalas en eller några få gånger per år.

Vaccinationer
Försäkring
Maskkontroll
ev. avmaskning
genomgång av massör/equiterapeut
ev tävlingslicenser
utrustning

Dessutom har vintern en tendens att vara dyrare än sommaren;
mer foder
tjockare täcken
brodd och snösulor
ev ridhuskort (+ transport dit)

Till detta kommer reserv för veterinärkostander. Räkna med att ett kort besök på klinik, utan större undersökningar, går på 2-3000 kronor, dvs kanske under gränsen för självrisken i försäkringen. Vid röntgen så krävs att två personer över 18 år med.

har säkert glömt något
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Fast din mamma har rätt som inte tar på sig ansvaret. Även om du är övertygad om att du klarar av det så är du minderårig. Detta innebär att en av dina föräldrar måste skriva på avtalet och om det skulle hända någonting så är det den som skrivit på som är ansvarig. Om din mamma inte känner sig tillräckligt kunnig (eller varför hon nu inte vill) så respektera det. Du får helt enkelt fortsätta vara medryttare och så tills du blir myndig och kan göra vad du vill.

När vi har haft ponny ute på foder så har jag sagt nej till de där föräldrarna inte haft kunskaper att garantera hästens väl och ve. Dels för att man aldrig kan lita på att vänner, stallägare etc finns där när de behövs (saker kan ändra sig, människor kan flytta etc), dels för att jag vill att den vuxne som skriver på avtalet kan garantera hästen en god skötsel. Och det kan man inte om man saknar kunskap. En nära släkting som bor på samma plats skulle kunna vara ok, men inte en "bekant".
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Jag själv kan inte räkna ihop exakt vad det blir per månad men eftersom "standrad" (stallplats, foder etc.j kostnaderna samt ansvaret är det samma under den period man lånar så förstår jag inte hur det blir dyrare med foderhäst. Även ifall det är under samma period som hyr???
Men jag antar att jag har fel uppfattning?

Men i vilket fall som helst så är kostnaden inget problem så länge det inte blir för mycket...

Jag räknade med att hyrestiden var kortare, t ex under sommarlovet, då blir totalkostanden lägre. Om man långtidshyr brukar det vara betydligt billigare hyra. Vid korttidshyra brukar mer utrustning, försäkringar, vaccinationer, hovslagning (åtminstone att hästen kommer nyskodd) etc ingå

Hur mycker är "för mycket"? Sätt dig ner och räkna ut hur mycket marginal du har. Klarar du dubbel stallhyra? Om höet skulle kosta 3 kronor etc?
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Hoppas att du förstår att vi som svarat här har häst själva och därför i grunden är positiva. Men vi har också erfarenhet av vad det kan innebära praktiskt och ekonomiskt.

Själv har jag hyrt/haft på foder/köpt flera ponnyer/hästar åt mina barn. Trots intresse och viss kunskap från början så har det under åren hänt en massa som jag inte hade räknat med från början, har lärt mig massor som jag önskar att jag kunde från början. Och det har kostat mycket mer pengar. Vi har också haft häst ute på foder som kom tillbaka p g a ändrade ekonomiska förhållanden.

Exempel på situationer som man måste lösa:
Stallägaren ringer och berättar att hästen har kolik eller har skadat sig. En gång kolik sent på kvällen. Vet kom mitt i natten och sedan fick vi leda hästen 10 minuter varje timme resten av natten. Inget man ber en granne om hjälp med precis. Är man på jobbet är det bara att släppa allt och åka. Skolan ger inte ledigt för sjuka hästar. Dessutom kan man behöva bil och transport om hästen måste åka in till klinik.

Akuta och mindre akuta besök på klinik har tagit flera semesterdagar. Vet till stallet och hovslagare likaså.Och vem avgör när det är dags att tillkalla veterinär? Råd kan man få, men beslutet måste man ta själv.

Nyss var jag iväg och tog hand om en häst som rymt (sprängt staketet) efter att ha blivit skrämd. Varken barn eller stallägare var hemma, så mamma och pappa fick rycka ut. Ganska tungt att slå i stolp när det inte regnat på över en månad. Vem hade hjälpt dig i en sådan situation?

Jag vet att det finns de som har klarat häst i unga år utan så mycket hjälp av föräldrarna, men det kan också gå rejält på tok. I ditt fall verkar det vara för en begränsad tid och ägaren finns ev i närheten(?). Med rejäl marginal i budgeten och bra/säker backup kan det gå. Men ha förståelse för om din mamma inte vill ge sig in i något som hon inte kan bedöma konsekvenserna av.
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Jag förstår alla kostnader och vad som kan hända, risker etc.
Även min mamma är medveten om allt - hon hade en höst när hon var i min ålder som hon fick av hennes farbror som är uppfödare på Gotland med hundratals hästar. Hon tröttnade dock och slutade.
Det finns transport på gården att låna och mina föräldrar ställer såklart upp ifall något skulle hända. Sen löser man det där utifrån.
Men det är klart jag förstår var mamma talar ifrån, men jag tycker att jag i alla fall kan försöka just för att hela grejen med att ha egen häst är väl drömmen för alla hästmänniskor i min ålder. ;)

(Att hyra häst under sommaren var inte mina föräldrar särskilt positiva till dels för att vi var på semester i början av sommaren och sen när det väl blev aktuellt så tyckte de att det inte var lön att hyra i ändas 1 månad ca)
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Eftersom din mamma är medveten om vad hästägande innebär så tycker jag att du ska lyssna på henne istället för att försöka övertala henne. Du har gott om tid på dig att ha häst och det blir inte mindre roligt för att man är äldre, utan man återupplever känslan av att vara 15 årig hästtjej igen!
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Jag förstår alla kostnader och vad som kan hända, risker etc.
Även min mamma är medveten om allt - hon hade en höst när hon var i min ålder som hon fick av hennes farbror som är uppfödare på Gotland med hundratals hästar. Hon tröttnade dock och slutade.
Det finns transport på gården att låna och mina föräldrar ställer såklart upp ifall något skulle hända. Sen löser man det där utifrån.
Men det är klart jag förstår var mamma talar ifrån, men jag tycker att jag i alla fall kan försöka just för att hela grejen med att ha egen häst är väl drömmen för alla hästmänniskor i min ålder. ;)

(Att hyra häst under sommaren var inte mina föräldrar särskilt positiva till dels för att vi var på semester i början av sommaren och sen när det väl blev aktuellt så tyckte de att det inte var lön att hyra i ändas 1 månad ca)


Jag tror att din mamma vet precis hur det är att ha häst som ung.
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Tidigare har du skrivit:
Dock är mina föräldrar både rädda för hästar (lite bara) samt inte direkt hästkunniga vilket innebär att jag skulle få sköta alla dagliga sysslor själv. Vilket en eventuell "foderhästs ägare" som jag har kontakt med tycker är helt okej så länge de kan vara med och skriva på kontrakt och vara där ifall något speciellt skulle inträffa. Dvs. att de står för ansvaret ifall hästen skulle skada sig t.ex. att då kontakta veterinär samt ägare.

......

Mamma är då, med all rätt, skeptisk och tror att det i slutändan blir hon som får ta hand om allt, TROTS att jag såklart aldrig skulle tillåta det - jag vill ju såklart hästens bästa

Det här ger ju inte intrycket av att din mamma har haft häst, tvärtom. Däremot är hästägaren tydlig med att det är de vuxna, inte du, som ska ha ansvaret.
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Hon hade häst när hon var i min ålder under en kort period, där hennes farbror då tog det största ansvaret - eftersom det var så läge sen så känner inte hon att hon är bekväm med att säga att hon vet hur man tar hand om och hanterar en häst. Jag överdrev när jag sa att de är rädda. De har båda varit med under min tid som knatteryttare på ridskola där de har fått göra allt. Så skulle något hända så klart de kan hjälpa till.
Ansvaret, ja, men det är väl ändå jag som ska rida och sköta hästen? Så länge de är villiga att hjälpa till vid situationer och andra omständigheter eller bara vara där om jag behöver dem så ser jag inte hur det inte skulle fungera?
Är det inte bara tvärt om bra att jag själv får lära mig ta ansvar än att jag har någon som skulle sköta det åt mig?
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Hon hade häst när hon var i min ålder under en kort period, där hennes farbror då tog det största ansvaret - eftersom det var så läge sen så känner inte hon att hon är bekväm med att säga att hon vet hur man tar hand om och hanterar en häst. Jag överdrev när jag sa att de är rädda. De har båda varit med under min tid som knatteryttare på ridskola där de har fått göra allt. Så skulle något hända så klart de kan hjälpa till.
Ansvaret, ja, men det är väl ändå jag som ska rida och sköta hästen? Så länge de är villiga att hjälpa till vid situationer och andra omständigheter eller bara vara där om jag behöver dem så ser jag inte hur det inte skulle fungera?
Är det inte bara tvärt om bra att jag själv får lära mig ta ansvar än att jag har någon som skulle sköta det åt mig?

Det vill säga din mamma vet att man i din ålder tror att man kan en massa men faktiskt behöver någon hästkunnig - i hennes fall farbrodern - som står för skötselansvaret också. Jag tänker på exempelvis vem som ska avgöra vad för slags och hur stor mängd foder hästen ska ha och liknande.
Vem har kunskapen att avgöra att utrustningen passar (det är faktiskt inte självklart att hästägaren har koll utan det kan vara så att du och dina föräldrar behöver bedöma om det är rätt)?
Vem har ansvaret att bedöma och bestämma i vilket läge veterinär behöver tillkallas? Det räcker nog inte att du gör bedömningen: någon vuxen måste ta beslutet att du har rätt eller fel i din bedömning.

Att ha hjälp till vid ridskola handlar knappast om att "göra allt".
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Om jag förstod upplägget så anser ägaren (som är tränare) att det är ok och skulle även ha ett visst överseende eftersom du skulle träna för honom/henne - stämmer det? Isf kan det vara klokt att ni har ett samtal allihop.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 832
Senast: alazzi
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 162
Senast: Lavinia
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är en 13 (14 i feb) årig tjej, som har en dröm, som säkert många andra.. :p Och ja, ni gissade rätt, det handlar om en egen häst :)...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
13 418
Senast: Elina8
·
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp