Övertala mamma till foderhäst?

jojjod

Trådstartare
Ja, precis som rubriken säger, hur övertalar jag min skeptiske mamma till att låta mig ha foderhäst?






Jag är 15år och har ridit på ridskola sen jag var 7 och har därefter haft medryttar/sköt/delfoder häst, i det stall som är aktuellt för uppstallning av foderhäst, under ett år. Hos min tidigare medryttarhäst har jag skött alla de dagliga sysslorna samt stalltjänst då insläpp samt utfodring inkluderas, ca 4-5dagar i veckan, och nu känner jag mig verkligen redo för att klara av en "egen häst".
Dock är mina föräldrar både rädda för hästar (lite bara) samt inte direkt hästkunniga vilket innebär att jag skulle få sköta alla dagliga sysslor själv. Vilket en eventuell "foderhästs ägare" som jag har kontakt med tycker är helt okej så länge de kan vara med och skriva på kontrakt och vara där ifall något speciellt skulle inträffa. Dvs. att de står för ansvaret ifall hästen skulle skada sig t.ex. att då kontakta veterinär samt ägare.
Jag VET själv att jag kan klara av detta då perioden till en början bara skulle vara i ca 8mån och där det i början finns en prövotid.
Dock har min pappa en sjukdom, MS, som gör att han ej kan hjälpa till med någon vård av hästen (eller lite, men till en viss grad) då han har svårigheter att gå och svårigheter med koordination, finmotorik etc.
Mamma är då, med all rätt, skeptisk och tror att det i slutändan blir hon som får ta hand om allt, TROTS att jag såklart aldrig skulle tillåta det - jag vill ju såklart hästens bästa och nu har jag ändå längtat efter en häst i mer än halva mitt liv... så jag tror inte jag kommer "sluta" när jag äntligen får en del av min önska att bli verklighet!

Några tips?
(Min pappa är positiv till det hela och tror att jag kommer klara av det - så säger mamma ja, så är det ett ja för honom.. Han är ju lite underlägsen i nuläget.. hehe)
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Hur ser det ut i stallet där du ska ha hästen? Finns det någon där du kan fråga om hjälp/råd? Ibland behöver man en hjälpande hand (oavsett hur mycket man kan om hästar) och då är det tryggt att veta att den finns :)

Sedan tror jag en bra sak att säga till din mamma är att om du tröttnar och hon får sköta allt så kan hon lämna tillbaka hästen. (Ja, sen kan det ju vara så att ägaren inte vill ha tillbaka hästen hux flux men en av fördelarna med foderhäst är ju att om man tröttnar så står man inte där med en häst som måste säljas.) det kan nog vara bra för dina föräldrar att veta att de har den "tryggheten". En back-up om det skiter sig liksom. :)

Annars gäller det väl bara att fortsätta visa att du klarar det ansvar du har nu, och inte tjata för mycket. Du kan lägga fram argument men i slutänden så måste du acceptera att det är dina föräldrar som har det yttersta ansvaret och alltså sista ordet. Och att tjata/bråka (säger inte att du gör det) hjälper definitivt inte. (Ibland suger det att vara barn ;) men du har mycket tid till både foderhästar och egna hästar när du blir vuxen också :) ) Lycka till!
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Om det varit min mamma hade nog mycket hängt på hur stallet är - kan du få hjälp av stallägaren/stallkompisarna om du ligger hemma i feber och inte kan åka ut och mocka någon dag? När man inte ha föräldrar som kan hjälpa till med den dagliga skötseln behöver man ha någon backup tycker jag.

Det är faktiskt inte konstigt om man åker bort en helg/blir sjuk men man måste ha backup vid de tillfällena. Kan du presentera för din mor vad du gör vid sådana tillfällen (och hon inte behöver bli inblandad) är du nog ett steg i rätt riktning! Lycka till :)
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Jo, det är ju det.
Jag anser själv att stallet är ett väldigt vänligt stall där alla hjälper alla. Båda mina föräldrar har lärt känna stallägaren - även jag - och jag pratar med honom varje gång jag är där.
Sen är det ju det att jag ALLTID har varit en väldigt blyg person, så det där med att fråga folk om hjälp har väl inte riktigt varit min grej. Men i stallet är det faktiskt tvärt om, här finns många jätte trevliga ponny - mammor som gärna hjälper. Och det är ju alltid någon som är där ute på dagtid så ifall jag skulle bli sjuk så vet jag att det inte skulle vara några problem.
(sen råkar min granne som är 2år äldre än mig och som jag känt hela mitt liv ha egen häst och jag vet att hon gärna hjälper mig så även där har vi en person som jag litar på till 100%)
Mitt dilemma i det hela är ju att min mamma inte tror att jag vågar fråga... Fast jag vet att jag klarar av det. Jag skulle göra vad som helst för att min häst skulle må bra så jag skulle ju inte på några villkår bara "skita" i den.
Jag vet inte hur jag ska bevisa för henne att jag klarar det.
Annars har vi ganska mycket häst i släkten. Min 2år äldre kusin är inne på sin 5e häst och min mammas farbror är uppfödare av gotlandsruss/araber på just gotland där han har haft flera hundra hästar.. dock sålda nu.
Min farmor hjälper även till och har ofta följt med mig till min f.d medryttar häst.
Så jag tycker jag har kunniga personer runtomkring mig!
Jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att få henne att förstå det?
(inser att jag skriver ganska mycket) ;)
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Du får köra det som argument då! "Mamma, genom att ha häst lär jag mig vara social och det är bra mot min blyghet" eller något liknande? :P

Ska jag säga, jag fick aldrig någon häst.. däremot var jag medryttare och min hästrädda familj följde med mig på tävlingar och sånt efter några år så hoppet finns nog :)
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Faaaaast man kan ju inte förvänta sig att stallkompisarna ställer upp så fort du inte kan vara i stallet...

Hur långt har du till stallet? Gångavstånd? Går det bussar? Eller måste du ha sjkuts varje dag?

Sen tänker jag såhär, om hästen skulle behöva åka till veterinär, vem kör? Om dina föräldrar är rädd för hästar och inte vill hjälpa till, hur skulle du lösa att lasta och köra hästen på klinik om det skulle behövas?

Jag ville också ha häst när jag var i din ålder, tjatade tills jag tjöt, men jag är glad att jag väntade ett par år. Det är mycket mer kostnader och ansvar att äga en häst än att ha medryttarhäst, även om du bara är fodervärd så kostar det lika mycket som att äga hästen, det ska skos, den ska ha mat, vaccineras, utrustning osv...

MIN åsikt är att du fortsätter med medryttarhästar och det ett tag till, det är mycket kostnader för att ha häst en så "kort" tid, sen vet ju inte jag hur ni har det ställt med ekonomin men det är mycket pengar som dina föräldrar kommer lägga ut för en häst som inte är helt din.
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Prova att hyra häst under lov. Dvs kanske hyra häst 4 veckor under sommaren och hela novemberlovet och hela jullovet och hela påsklovet, sportlovet etc.

Det är dyrt att ha häst ooch att hyra häst när du har som bäst tid och när det är som roligast tror jag inte blir dyrare än att vara fodervärd hela tiden.

Gör en budget på att hyra häst alla lov, dvs skriv upp alla kostnader och gör en budget för att vara fodervärd hela året. Glöm inte träningarna med hästen. Då kanske du chockar morsan med din ordning, ditt pengasinne. ;-P

Hyr gärna från en typ ridskola så att du har möjlighet att byta häst och lära dig hantera och rida olika hästar. Det är aldrig fel att lära sig rida olika hästar.
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Det är viktigt att dina föräldrar får veta vad det kostar att vara fodervärd och vilka oförutsedda kostnader som skulle kunna tillkomma. stallplats, foder, strö, hovslagare, veterinärkostnader, medicin, träning, lektioner, transport, utrustning som kan gå sönder osv. Det kan vara lätt att glömma hur kostnaderna kan dra iväg om man har otur, och detta kan vara svårt att förstå om man inte är så hästkunnig, men det kanske dina föräldrar har koll på?
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Jag är nog lite tråkig när jag inte tycker att du ska behöva övertala någon utan istället satsa på att inhämta mer kunskap, skaffa bra utbildning och därefter jobb så du kan bekosta din häst själv. Du är 15 år nu och på några år kan du, med rätt fokus och målinriktning kanske köpa dig en häst och kunna stå för installningskostnad, foder m.m. själv. Så, mitt råd blir att fortsätt vara i stallet, kanske bli medryttare igen men i första hand, rida för instruktör så att du utvecklas inom ridningen.
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Hästen är ej skodd, ägaren är utbildad tränare som jag har kommit överens med att jag ska träna för regelbundet.
Bussar går en gång i halvtimmen 10min från mitt hus.
Vi har pratat kring oväntade utgifter som kan uppstå och mina föräldrar är helt med på vad det kan va och vilken kostnad vi pratar om etc. Pengar i det stora hela är inte ett problem i deras ögon då de "fasta" utgifterna ej är jätte höga och ifall en situation uppstår där man t.ex. skulle behöva åka till veterinär så går det att lösa. Vi har både hästkunniga och hjälpsamma släktingar etc. som jag vet skulle hjälpa till vid oväntade situationer.
Samtidigt är inte mina föräldrar så rädda för hästar att de inte kan gå nära dem eller så. De känner bara att de inte klarar av att sköta hästen p.g.a okunnighet. Så skulle en så akut situation uppstå så kan jag garantera att de skulle ställa upp...


Vi har kollat kring det att hyra en häst nu under sommaren, men det kostar MYCKET mer än foderhästen jag nu diskuterar kring. 5500kr bara för hästen och därefter tillkommer alla andra kostnader... Så det är inte med i bilden direkt...
Och det är sant att jag kunde fortsätta som medryttare men vi har kollat runt nu sen i julas och det finns absolut ingen som har letat medryttare i närheten på hela den tiden. Det är såklart för att de flesta stall är benägna längre ut på landet dit jag själv inte kan ta mig...
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

? Hur räknar du nu?
Hyran motsvarar väl kanske försäkringskostnaden för foderhästen. Till det kommer uppstallning, foder, skoning, vaccination, besiktning, veterinär om något händer, utrustning mm mm

"Driftkostnaden" för en hyrhäst kort tid och en foderhäst är i teorin densamma. Men i praktiken är det både totalt och per månad dyrare. Foder är billigare på sommaren (om den behöver mer än bete), uthyraren står för försäkring och ibland skoning (om man hyr kort tid). Ofta ingår viss utrustning också. Även om det följer med utusting till foderhästen så är en del att betrakta som "förbrukningsvaror", t ex täcken och grimmor. Det är ALDRIG billigare att ha en häst längre tid än kort tid och det är ALLTID BETYDLIGT dyrare än vad man kan drömma om innan....
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Vi har haft kontakt med en man som hyr ut hästar i närheten. (Vi har kollat upp "referenser" etc. och vi finner det hela väldigt påligtligt)
De top 1000kr /vecka samt en administrations avgift på 1500kr. Därefter tillkommer de "vanliga" kostnaderna. Stallplats, hösilage, strö/halm, träningar, skoning etc. Det är ca. kostnaden för de flesta ställena jag har kollat på...
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Att övertala en förälder som är skeptisk är inte alltid en bra idé. Skulle något negativt hända är det lätt att som förälder säga "vad var det jag sa..." osv. Däremot kanske det skulle kunna vara en god idé om föräldern får prata med hästägaren och andra inblandande om situationen, utan att du är med, så att mamma kan ställa frågor och bilda sig en uppfattning själv. Men det kanske redan är gjort?
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Hästen är ej skodd, ägaren är utbildad tränare som jag har kommit överens med att jag ska träna för regelbundet.
Bussar går en gång i halvtimmen 10min från mitt hus.

Vi har kollat kring det att hyra en häst nu under sommaren, men det kostar MYCKET mer än foderhästen jag nu diskuterar kring. 5500kr bara för hästen och därefter tillkommer alla andra kostnader... Så det är inte med i bilden direkt...
QUOTE]

Hästen är inte skodd. Nej, men den behöver verkas regelbundet i alla fall. Och de flesta hästar behöver vara skodda/broddade på vintern om man ska kunna rida dem. Under sommaren behövs tätare verkningar. Jag har en som är lång i tårna fyra veckor efter verkning.

Korttidshyra är dyrt sett utifrån den tidsperiod man har hästen, ja. Eftersom ägaren tar betalt för risker med att lämna ifrån sig hästen också.
Men en foderhäst har man längre tid och då kostar det några tusenlappar varje månad, så totalsumman blir antagligen högre.

Jag tycker faktiskt inte att det är ett bra scenario att behöva övertala föräldrarna att ta ansvaret för en häst under åtta månaders tid, varken ekonomiskt eller tidsmässigt.
Om din mamma är tveksam så har hon antagligen rätt.
Du är så pass vuxen att du precis som Piraja skriver kan fortsätta målinriktat som medryttare eller finna andra alternativ och sedan, när du är vuxen, välja själv.

Tråkigt att vara beroende av sina föräldrar, men det är så det fungerar.
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Tack för att du förklarar så bra vad jag menar!

Hyra häst= en eller två månader hyra + lägre månadskostnad i en eler två månader. Kan t ex bli 10-20 000. Billigare om det är sommar och hästen går på bete.

Foderhäst= ett år med högre månadskostnad (eftersom en del utgifter är på årsbasis och vid korttidshyra ingår i hyran). Kan t ex bli 72 000 kr. Dessutom kommer det säkert at krävas en del ny utrustning

Nu verkar det som om ägaren finns i närheten (skulle ju fungera som tränare), vilket kan förenkla situationen om den även är villig att hjälpa till vid krissituationer. Hur kommer det sig att den vill lämna ut på foder? Är det ett alternativ att vara (betalande) medryttare några dagar per vecka men ägaren har kvar huvudansvaret?
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Fast din mamma har rätt som inte tar på sig ansvaret. Även om du är övertygad om att du klarar av det så är du minderårig. Detta innebär att en av dina föräldrar måste skriva på avtalet och om det skulle hända någonting så är det den som skrivit på som är ansvarig. Om din mamma inte känner sig tillräckligt kunnig (eller varför hon nu inte vill) så respektera det. Du får helt enkelt fortsätta vara medryttare och så tills du blir myndig och kan göra vad du vill.
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Det kan gå om du har andra närstående eller en tränare som kan hjälpa dig, eller att du känner någon i aktuellt stall som uttryckligen sagt att denne kan hjälpa till om/när du behöver hjälp med vissa saker.
Plus att dina föräldrar ställer upp ekonomiskt, oavsett vad som inträffar typ i och med att det är en foderhäst..

Utan de förutsättningarna kommer det bli svårt.

Jag själv när jag fick min häst hade och har fortfarande inte hästvana eller intresserade föräldrar för den delen..Det gick bra men jag hade hjälp från annat håll. Mina föräldrar ställde upp ekonomiskt samt bidrog med skjuts och transporthjälp om det behövdes.

I slutändan måste föräldrarna dock ha insikt i att de är huvudansvariga över hästen ändå..Så vill dem inte är det tyvärr ogenomförbart.
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Stallplats - 600kr / mån
Hö - 2kr /kg (600kr / mån för just den hästen)
Kraftfoder - ca 200kr /mån (mineral balja ändas då han ej är "igång" för tillfället i tävling och träning)
Halm - 100kr / mån
Hovslagare / verkning - 250kr / ca 7e vecka
Träning - gratis
Ev. Veterinär kostnader - Xkr
Besikt - xkr

Ca . 1500kr /mån inkl. oväntade kostnader som veterinär eller annan akutvård.

(Jag har säkert glömt något)


+ 1000kr i veckan samt en admin. avgift på 1500kr vid hyrhäst

Jag själv kan inte räkna ihop exakt vad det blir per månad men eftersom "standrad" (stallplats, foder etc.j kostnaderna samt ansvaret är det samma under den period man lånar så förstår jag inte hur det blir dyrare med foderhäst. Även ifall det är under samma period som hyr???
Men jag antar att jag har fel uppfattning?

Men i vilket fall som helst så är kostnaden inget problem så länge det inte blir för mycket...
 
Sv: Övertala mamma till foderhäst?

Ja, precis som rubriken säger, hur övertalar jag min skeptiske mamma till att låta mig ha foderhäst?






Jag är 15år och har ridit på ridskola sen jag var 7 och har därefter haft medryttar/sköt/delfoder häst, i det stall som är aktuellt för uppstallning av foderhäst, under ett år. Hos min tidigare medryttarhäst har jag skött alla de dagliga sysslorna samt stalltjänst då insläpp samt utfodring inkluderas, ca 4-5dagar i veckan, och nu känner jag mig verkligen redo för att klara av en "egen häst".
Dock är mina föräldrar både rädda för hästar (lite bara) samt inte direkt hästkunniga vilket innebär att jag skulle få sköta alla dagliga sysslor själv. Vilket en eventuell "foderhästs ägare" som jag har kontakt med tycker är helt okej så länge de kan vara med och skriva på kontrakt och vara där ifall något speciellt skulle inträffa. Dvs. att de står för ansvaret ifall hästen skulle skada sig t.ex. att då kontakta veterinär samt ägare.
Jag VET själv att jag kan klara av detta då perioden till en början bara skulle vara i ca 8mån och där det i början finns en prövotid.
Dock har min pappa en sjukdom, MS, som gör att han ej kan hjälpa till med någon vård av hästen (eller lite, men till en viss grad) då han har svårigheter att gå och svårigheter med koordination, finmotorik etc.
Mamma är då, med all rätt, skeptisk och tror att det i slutändan blir hon som får ta hand om allt, TROTS att jag såklart aldrig skulle tillåta det - jag vill ju såklart hästens bästa och nu har jag ändå längtat efter en häst i mer än halva mitt liv... så jag tror inte jag kommer "sluta" när jag äntligen får en del av min önska att bli verklighet!

Några tips?
(Min pappa är positiv till det hela och tror att jag kommer klara av det - så säger mamma ja, så är det ett ja för honom.. Han är ju lite underlägsen i nuläget.. hehe)

Har du någon form av egen inkomst dvs från jobb, utanför skolarbete så att du har råd att ha häst. Eller ska mamma o pappas ekonomi gå även till att hålla dig med häst? För i så fall förstår jag om din mamma är skeptisk.

Och om du går i gymnasiet, orkar du både plugga, ha och sköta häst, jobba för att finansiera hästen och hjälpa till hemma, med det din pappa inte orkar?

Om dessa punkter går att lösa tror jag att det blir "A piece of A cake" att övertala din mamma.

Lycka till. :)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 832
Senast: alazzi
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 162
Senast: Lavinia
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är en 13 (14 i feb) årig tjej, som har en dröm, som säkert många andra.. :p Och ja, ni gissade rätt, det handlar om en egen häst :)...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
13 418
Senast: Elina8
·
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp