Översexuell eller PMS? Vilket tillskott?

T

tigeremma

Först av allt, jag har sökt och läst massor av trådar här på buke om olika tillskott till brunstiga hästar men jag har ändå en undran.

Det jag fått fram som JAG tycker verkar vettigt och som flest har haft effekt av är "Hilton regulate" för ston som har PMS-besvär vid brunst och "munkpeppar" för ston som är översexuella.

Min dam på 19 år har ganska så jobbiga brunster. Inte så att hon blir sur eller märrig, däremot ställer hon upp sig i hagen för uttråkade valacker och blir orolig. Eftersom hon är lite till åren så tar det säkert mycket energi från henne att ha det såhär.

I sommar har det varit riktigt jobbigt, hon har tre gånger under brunsterna slagits med hagkompisen (ett annat sto) om en valack. Både valack i hagen (som betäckte dem oxå upptäckte vi sen) och sedan om en valack i hagen bredvid. Rejäla sparkar och sår som inte är läkt ännu och så vill man ju inte ha det. Nu har hon och sto-kompisen fått gått bredvid varandra med tråd mellan dem. Idag när en kompis kom dit stod min häst i fel hage och hade smitit mellan till sin stokompis. Rapport kom efter en stund att min häst var jättebrunstig igen. För åtminstone fjärde gången på mindre än två månader.

Hon är som sagt snäll att hålla på med även under brunst och står inte och ställer upp sig för "allt och alla" men blir tydligen väldigt sugen på valacker och sällskapssjuk. Hon är inte såpass så hon hoppar upp på andra hästar utan ställer upp sig och blir pjutt om valacken inte vill hoppa på henne... :o Så skaderisken blir stor hur man än gör och eftersom det är så ofta hon brunstat nu är det ingen bra idé att isolera henne heller under tiden, hon mår ju bra på betet annars.

Så...anser ni denna häst vara översexuell och då funkar väl munkpeppar bäst? Eller PMS:ig så hon behöver Regulate?

Har hört många som säger att munkpeppar inte fungerar, men det är väl mest på hästar som är sura vid ridning/hantering vid brunst, och det är ju inte min.
 
Sv: Översexuell eller PMS? Vilket tillskott?

Och en fråga till när jag ändå håller på.

Har hittat t.ex. munkpeppar som finns både som torkad ört och tinktur. Vilket är att föredra både med tanke på att hästen ska få i sig det och hur fort/lätt det tas upp i kroppen?
 
Sv: Översexuell eller PMS? Vilket tillskott?

har fått inse att jag har ett sto med pms som vägrar att gå under brunst. Är man ute på promenad får man räkna med dubbel så lång tid då hon bara stannar hela tiden!

Var har du hittat munkpeppar? Kan ju testa och se om det funkar..
 
Sv: Översexuell eller PMS? Vilket tillskott?

På denna adress: http://shop.hippok9.nu/
har jag hittat både munkpeppar (1kg 250 kr) och regulate (1kg 379kr).

Men på ditt sto kanske det verkar som om hon behöver regulate som är en blandning med fler örter om hon är mer pms:ig och inte vill gå?

Annar hittade jag munkpeppar även här: http://www.equiterapi.com/ och där kostar 1kg 200 kr. Finns även som tinktur där.

1 kg torkad munkpeppar borde enligt rekommendationen på dosering räcka ca 2 månader (66 dagar). Tror det blev ungefär samma "dagskostnad" för tinktur. Vet inte hur mycket regulate man ska ge per dag och vad dagskostnaden blir för den dock.
 
Sv: Översexuell eller PMS? Vilket tillskott?

Munkpeppar har funkat superbra på mitt sto som annars är helt bombad när hon brunstar. Finns även här http://www.faglasang.com/ ,2kg för 275kr
 
Sv: Översexuell eller PMS? Vilket tillskott?

Tack för hjälpen! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 003
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 430
Senast: Stereo
·
Avel Hej! I Augusti betäcktes mitt sto, dräktig på UL 42 dygn. Men jag är lite osäker på om hon fortfarande är dräktig? Detta pga för några...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 145
Senast: lividivi
·
Foder & Strö Mitt sto har ett väldigt upp och ner humör och vissa dagar är hon otroligt sur. hon har sparkat sönder boxväggen 3 ggr. Biter mot alla...
Svar
12
· Visningar
2 441
Senast: diabla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp