Övergång hösilage -> hö

Lillsillen

Trådstartare
Har ett dräktigt sto som fölar i mitten på april.
Har hösilage som räcker till mitten på april...OM jag fodrar som jag gör nu. Analyserat med KANONVÄRDEN!!

Hösilagebalen (73% TS) går nu åt på en vecka ca då jag fodrar både stoet o valacken med detta.

Vid övergången Hö till Hösilage, så ratades höet.
Inte ett strå hö åt de så länge det fanns hösilage att äta.

Nu till min fundering:
Stoet börjar redan minska sitt intag av grovfoder pga bebisen tar sån plats (tror jag). Hon är bra i hull så det är jag inte oroad över, ännu.
MEN när bebisen kommit så behöver hon ju såväl bra som mkt grovfoder.
Ger jag henne hö då, så kanske hon inte vill äta lika bra?
Höet är ej analyserat och något senare taget, dock på åkern brevid.

Så. nu har jag några alternativ:

1. Jag börjar redan nu med att blanda in hö i foderstaten för båda hästar, så räcker hösilaget längre...Med risken att hon äter ännu sämre sista dräktighetsmånaden. Men håller hösilaget sig fräscht även i april när det är varmare ute?

2. Jag fortsätter att ge stoet hösilage som vanligt, men ger valacken hö till natten, så räcker hösilaget något längre...Men håller hösilaget sig fräscht även i april när det är varmare ute?

3. Jag ger båda hösilage så länge det räcker och övergår därefter till hö, med risken att stoet kanske får lite sämre grovfoder när hon fölat, samt att hon kanske inte äter lika bra.

*ständig beslutsångest* HJÄLP!:confused:
 
Sv: Övergång hösilage -> hö

Har du små balar? hur lång tid tar det att fodra upp en bal?
jag har öppnat balar långt fram i maj och det har inte varit några problem. Men de måste ju gå åt hyfsat fort. 3 dagar har inte varit något problem.
 
Sv: Övergång hösilage -> hö

jag har 200 kg eller så i hösligebalarna, räcker en vecka till 2 hästar iallafall...men vissa har räckt upp till 10 dagar och det har inte varit några probelm med kvaliten då heller...men det var ju iofs rätt kallt ute då ju. det är ju så pass torrt, 73% TS
 
Sv: Övergång hösilage -> hö

Vet inte säkert om de klarar sig så länge när det börjar bli varmare. Det beror helt på vädret och temperaturen.
Jag skulle nog satsa på alternativ 3. Såfort gräset börjar växa så får hon ju bra näring därifrån också.
 
Sv: Övergång hösilage -> hö

jag skulle oxå satsa på trean, du kan ju kompletera med luzern oxå :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 678
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 383
Senast: caradan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 149
Senast: ufot
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 451
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp