Övergång från hö till ensilage/hösilage?

D

Diggemon

Hur lång övergångsperiod bör jag ha för att gå över från hö till silage? Jag har aldrig tidigare fodrat någon häst med silage...

/ Digge
 
ge det antall hö han får nu och och 1/2 kg silage.
derefter drar du bort 1 kg på höt och ersätter med silage.
gör så en vecka,derefter drar du ner ytligare på höt och ger den bort tagna mängd med silage istället,låt det gå en vecka drygt imellan varje fix.
så gjorde jag med min häst.
 
Jag tog en hel månad på mig att byta ut hö mot ensilage. Det beror lite på hur känslig din hästs mage är, min häst klarar nästan ingenting..
 
Jag har hört och läst att silage är olämpligt att ge till hästar, eftersom fodret är jäst. En hästs galla står och droppar hela tiden och gör magen sur. Om den då fodras morgon och kväll, hinner magen bli rejält sur mellan målen och om då fodret kommer i form av "jäst" mat så blir det ännu värre och ger skador på sikt. Jag har läst om hästar som obducerats, där de hittat fullt med silage- foder insnärjt i tarmarna. Så jag personligen är lite tveksam till silagefoder..
 
Mina hästar har fri tillgång på Hösilage ute i hagen och fri tillgån på Hö inne nattetid, jag har aldrig haft problem med magarna förrän min nya kom hem i höstas, han klarade inte av enbart silagefoder utan att bli dålig i magen, men de kilon hö han äter inne under natten gjorde underverk, finns inte en tendens till lös mage hos honom längre. Mina 3-åringar har dock inte problem med att enbart äta silaget, men eftersom de ändå skall fodras med hö framåt vårkanten vande jag in dem på hö samtidigt som lillhingsten. Det finns tyvärr hästar som inte klarar av att äta ensilerat foder, därmed inte sagt att det är ett dåligt fodermedel för det kan jag inte hålla med dig om. Tycker faktiskt det har fler fördelar än hö, dammfritt, oftast bättre värden, man måste ge mer=hästen har att göra plus att de ofta finner det mer smakligt, jag hade dock turen att hitta ett kanonhö som mina är lika förtjusta i som silaget! :bump:
 
Jag har tyvärr inget val fram till sommaren. Efter sommaren kommer hon åter att äta hö igen. Anledningen är att jag får hästen gratis om jag tar den nu och då får hon stå hos min sambos syster tills betet börjar (ca 1 maj). Där har de enbart ensilage till får och hästar. Efter sommaren kommer hon stå i vårt eget stall (vi flyttar till "egen" gård) och då kommer vi endast ha hö. Jag hoppas verkligen att det ska fungera med ensilaget då det ej finns möjlighet att ge henne foder separat en längre tid.

Mvh
Digge
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 916
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
480
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp