S

Savannah

Jag undrar om det finns någon som har nåra positiva/negativa erfarenheter av att ge hästar olika sorters örter?
Har nämligen börjat fundera på att ge min häst örter. Hon är väldigt "på tårna" och tittig, "rädd" för bilar, m.m. när man rider. Men i stallet är hon lugn... vet inte vad det beror på...
Våran tränare tyckte att vi skulle testa ge henne lugnande(inte så starkt, det klassades inte som dopingpreparat) om hon inte lugnade ner sig, men hon blev lite lugnare och en veterinär sa att det kunde bli konstiga följder av det... Bl.a. så hade en häst han behandlat svimmat :confused: när han gav den medicin.
Nu i helgen var jag på globen på hästshowen, där på mässan träffade jag en representant från hippok9 som sålde hilton herbs. Hon berättade att det fanns en örtblandning som verkade lugnande på stressade hästar, vi frågade om det fanns några bevis på att det funkade, men hon kunde bara berätta om sådant som hon och andra som hon kände hade upplevt, så nu undrar jag om det finns några andra som använder örter? Har övervägt att prova det, bara för att se om det funkar, men det kostar ju en del...

Hon frågade också var vår häst åt, (betfor, KRAFFT) och sa att det inte var bra att ge hästar pellets och betfor. Det va bättre att ge vetekli, och "lös" mat. Hon berättade att det var en häst som hade behövt avlivats på grund av att han åt sådan mat. Hon räknade också upp några exempel på hur hästarna kunde bli av att äta sådan mat, och det verkade faktiskt stämma till en viss del. :confused: Undrar vad ni andra har för asikter om det här?! skulle gärna vilja veta...
 
Sv: Örter

Savannah skrev:
Våran tränare tyckte att vi skulle testa ge henne lugnande(inte så starkt, det klassades inte som dopingpreparat) om hon inte lugnade ner sig, men hon blev lite lugnare och en veterinär sa att det kunde bli konstiga följder av det...

Vilket lugnande medel klassas inte som doping?
 
Sv: Örter

verkar som att hon var emot krafft :smirk:

hahaha för att få "lös" mat är det ju bara att hälla i en massa vatten, då blir det nog löst ska ni nog se.....
 
Sv: Örter

vet inte vad det hette, men det var inte ett dopingpreparat! det sa till och med veterinären, att det vad tillåtet!
 
Sv: Örter

I senaste Ridsport finns en artikel om olika örtpreparat, där tas även de som skall ha lugnande effekt upp. Jag skulle nog tänka mig för ordentligt innan jag gav en häst lugnande örter för att ridningen inte fungerar. Och ett gott råd: glöm vad den där örtförsäljaren yrade om....
 
Sv: Örter

Hästen har kanske bara fullt normal överskottsenergi? Jag tror att det är riskabelt att börja trixa med lugnande medel innan man rett ut orsaken till hästens ev stress.

Hur mår hästens mage? Får den tillräckligt med grovfoder? Kan den ha magsår sedan tidigare?

Hur är era hagar - ger de någon rörelsefrihet åt hästen att busa av sig? Nu på vintern när det ofta är fruset så kan det bli att hästarna rör sig lite för lite. De behöver "träna flykt" då och då, för att hålla sig lugna den övriga tiden.
Ridningen sker ju ofta i mer samlat tempo, men har du möjlighet att låta hästen "bränna ur sig" då och då när du rider / tränar? Någon lämplig galoppsträcka? Eller rid av hästen värsta överskottet i kontrollerat tempo (canter eller rask trav) tillräckligt länge för att hästen ska bli för trött att stolla? Om man är orolig för att tappa kontrollen uppsuttet kanske man kan släppa hästen på ridbanan då och då för att ge den bus- och brallmöjlighet?

Kanske du ska dra ner på energimängden (MJ) i foderstaten? Din häst kanske skulle passa bättre på någon annan sorts kraftfoder än just Krafft och betfor. Vissa hästar tål inte havre t ex (som väl ingår i Krafft?), och sockret i betforn kan få vissa lite extra på tårna.
Det finns havrefria färdig blandningar, muslivarianter, men beroende på ditt hövärde kanske du inte behöver mycket kraftfoder alls. Eller så kanske du klarar dig på någon ren spannmålsprodukt?
(Korn, kli och lucern i för höet och hästen lämpliga proportioner brukar passa oss, med lämplig mineraltillsats. Även små mängder betfor kan funka. )
 
Sv: Örter

solros skrev:
Vilket lugnande medel klassas inte som doping?

Tryptofanpreparat och örtpreparat som INTE innehåller valeriana.

Tryptofanpreparat sälj via flera veterinärkliniker, och det finns att köpa fråna ndra ställen med. Tryptovit är det som ofta sälja visa veterinärer, sen innehåller Steady Up och liknande tryptofan (eller gjorde förr iaf).

DOCK, detta ger oftast inte lunande effekt såsom lugnande medel gör, utan det tar på de hästar det fungerar på bort det värsta. Dvs hästen är fortfarande lika pigg/het/framåt och kan både busa och bocka och ha sig, men de (som det funkar på) brukar inte vara lika 'spooky'.
 
Sv: Örter

Vetekli innehåller fö tungmetaller i viss mån, vilket in örtförsäljare borde vända sig emot tycker man ;)
 
Sv: Örter

Skulle man inte kunna ge hästen betfor och pellets?? Det var det dummaste jag hört!! Jag har gett mina hästar det i 3,5 år och det har aldrig varit problem..hon måste vara emot pellets eller nått..
 
Sv: Örter

Savannah skrev:
Jag undrar om det finns någon som har nåra positiva/negativa erfarenheter av att ge hästar olika sorters örter?
..

Det ska man nog passa sig för att ge. Som någon sa här så finns det en mycket intressant serie i Ridsport som man ska läsa och sedan ta sig en ordentlig funderare på vad man gör för något mot sin häst :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Örter

Sia skrev:
Skulle man inte kunna ge hästen betfor och pellets?? Det var det dummaste jag hört!! Jag har gett mina hästar det i 3,5 år och det har aldrig varit problem..hon måste vara emot pellets eller nått..

Pellets - det finns en vida spridd missuppfattning att kraftfoderpellets (Krafft är den osm oftast blir utpekad) innehåller ämnen som lägegr sig som cement i hästens mage/tarmsystem och det där byggs på mer och mer. Det är just en missuppfattning.

Betfor - förutom 'hål i tänderna'-missuppfattningen så FINNS det faktiskt hästar som inte tål betfor så bra pga sockerinnehållet. Dessa individer är dock i minoritet och de flesta hästar klarar betfor bra.

Däremot är dylika missförstånd och skrönor bra att använda i reklamsyfte för sin egen produkt. Det finns ett engelskt företag som har gjort 'dental bites' åt häst, 6-8 sådana per dagen, för att förhindra plack, karies etc som enligt någon framgrävd veterinär är ett stort hot mot dagens hästars hälsa. Och så länge det finsn djurägare som går på sådant, så..
 
Sv: Örter

Glöm örter. Det finns inga försök gjorda på häst därför vet man inget om eventuella effekter eller bieffekter.
Bara ett tacksamt sätt att snuva oss hästägare på en massa pengar !
Dessutom är en del örter klassade som doping !
Testa istället med att ge din häst magnesium. Om hästen har mg-brist så har den inte full kontroll på sin muskelatur, eftersom hästen är ett flyktdjur så blir den väldigt stressad av detta. Magnesium har Krafft i sitt sortiment och finns att köpa på Granngården.
Du kan också testa att byta till Krafft Groov- funkar kanon på heta hästar ! :)
 
Sv: Örter

Har du en uträknad foderstat? Jag skulle nog ta reda på det egentliga problemet till att hästen beter sig som den gör istället för att proppa i den lugnande.

Får hästen gå ut i normalstor hage med kompisar?
Får den en uträknad foderstat?
Har den en dåligt anpassad sadel som gör att den försöker springa bort från obehaget?
Stressar du och/eller din tränare hästen till att göra saker den inte klarar av?
Har hästen ont någon annanstans?
Magsår?
För lite grovfoder?

Listan kan göras lång. Det viktigaste är att man stannar till lite och lyssnar på vad hästen säger. Gillar den inte att bli sadlad är det troligtvis något fel på sadeln osv osv. Hästar går oftast som klockor när de mår riktigt bra och behöver bara underhållas lite för att fungera.
 
Sv: Örter

Alexandra_W skrev:
Tryptofanpreparat och örtpreparat som INTE innehåller valeriana.

Tryptofanpreparat sälj via flera veterinärkliniker, och det finns att köpa fråna ndra ställen med. Tryptovit är det som ofta sälja visa veterinärer, sen innehåller Steady Up och liknande tryptofan (eller gjorde förr iaf).

DOCK, detta ger oftast inte lunande effekt såsom lugnande medel gör, utan det tar på de hästar det fungerar på bort det värsta. Dvs hästen är fortfarande lika pigg/het/framåt och kan både busa och bocka och ha sig, men de (som det funkar på) brukar inte vara lika 'spooky'.

Tryptofan är ju en aminosyra. Vet du verkningsmekanismen för den lugnande verkan? Beror det på att hästen har en brist eller fel så att den inte tillverkar denna aminosyra (för kroppen tillverkar väl denna på egen hand, eller behöver den tillföras?) i tillräcklig utsträckning på egen hand?

Vad gäller örter, har jag missuppfattat det om jag tror att örtpreparat tillhör gruppen naturläkemedel?
 
Sv: Örter

solros skrev:
Tryptofan är ju en aminosyra. Vet du verkningsmekanismen för den lugnande verkan? Beror det på att hästen har en brist eller fel så att den inte tillverkar denna aminosyra (för kroppen tillverkar väl denna på egen hand, eller behöver den tillföras?) i tillräcklig utsträckning på egen hand?

Vad gäller örter, har jag missuppfattat det om jag tror att örtpreparat tillhör gruppen naturläkemedel?

Jag har ingen aning =) Jag har inget behov av lugnande så jag har inte fördjupat mig i ämnet. Vet bara att det finns studier på att L-Tryptofan har en lugnande inverkan (inte drogande, utan lugnande så att den tar bort extrem 'spookiness' och så) på de hästar det FUNGERAR på. Men att det inte fungerar på alla hästar och detta ger stöd åt teorin att de hästar som svarar bra på tryptofan således har ett 'underskott' på detta från övriga källor (vet inte omd e tillverkar själv eller måste få det via foder, dock får man en DETALJERAD foderanalys så innehåller nästan ALLT foder tryptofan i viss mängd)

Skulle inte ha en aning om tryptofan övht om jag inte haft en kompis med häst som går på tryptovit och det funkar, och jag har förhört mig med henne och läst en del som ren kuriosa sen hon nämnde det. Men någon djupdykning har jag inte gjort, eftersom jag SJÄLV inte harhaft behov ens av att prova (men gäller ju hålla hyfsat koll ifall man en dag står där och behöver något liknande)
 
Sv: Örter

i vilket nummer av ridsport var det det stog om örter?
min häst äter:
morgon: 1kg krafft groov
middag: 0,5liter (när den är torr) betfor 1,5kg krafft groov +10ml e-vitamin +30ml b-vitamin +0.5dl rapsolja
kväll: ca 2-3kg hö
hon har fri tillgång till hösilage under hela dagen
hagen är stor med mycket plats att busa och bralla på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 733
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 076
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 606
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp