J

julius

Är det någon som provat Hilton Seaweed & rosehips till sin häst? Eller några andra örtblandningar? Syntes det någon skillnad på hovarna eller hästen efter ett tag?
 
Vi provade det, samtidigt som vi gav biotin och smörjde kronranden med cournecresin och fuktade hovarna med vatten.............han fick jättefina hovar men av vad vet jag inte :crazy:.
(jag kan tillägga att vi var desperata då hans hovar var förskräckliga, om det nu är någon förklaring :smirk:)

merman
 
Min häst fick det under förra året. Hon hade iofs inga problem med hovarna innan heller, men då fick de beröm av hovslagaren för sin goda kvalitet.

Kolla upp mineral innehållet i blandningen, så att det motsvarar hästens behov och övriga foderstaten, är min rekommendation. Kvoterna stämmer ju inte för alla hästar och foderstater. Det är t ex hög Ca / P kvot (5 tror jag), så rekommendationen som många ger att lägga till kalk när man ger alger måste ge tokhög kvot, så det gjorde inte jag.
Det kan finnas för mycket jod i alger, så det är tydligen inte lämpligt att ge dräktiga ston.
Förespråkare av naturliga mineraler brukar hävda att hästen bara tar upp det den behöver ur dem, till skillnad från "grusmineraler", men hur vetenskapligt belagt det är ställer jag mig tveksam till.

Min häst verkade iallafall må bra på det.
 
jag ger det just nu till min häst. Har inte gett det så länge (4 veckor ca) så jag har ännu inte hunnit se nån stor skillnad. Får se om hovslagaren säger nåt när vi ska byta skor om nån vecka. :bump:
 
Förespråkare av naturliga mineraler brukar hävda att hästen bara tar upp det den behöver ur dem, till skillnad från "grusmineraler", men hur vetenskapligt belagt det är ställer jag mig tveksam till.

Läste alldeles nyss en sammanställning gjord av "Gammeln", som har varit på föreläsning för C Planck.

Enligt henne är ovanstående påstående bara rent nys. *fritt tolkat*

En mineraljon är alltid en mineraljon var den än kommer ifrån.

Ett annat uttryck från föreläsningen:

"Varför vill du ge örter till hästen, hästen äter inte örter i fritt tillstånd, den äter gräs."

mvh Jessica
 
Jag gav det till dels ett fångsto med DÅLIG hovkvalitet och en arabvalack utan några som helst problem och med utmärkt hovkvalitet.

Stoet fick markant bättre kvalitet på det nya hornet som växte ut. Hovslagaren påpekade det spontant efter 3 månader ungefär att de kom riktigt fint och mycket bättre nytt horn.

Valacken hände inget speciellt (han hade ju superb kvalitet innan) förtom att hovarna växte som ogärs. Så när jag stod mellan valet att endera gå ner på fem veckors skoperiod istället för sju, eller sluta ge S&R så slutade jag ge S&R.

Men det är det ENDA jag provat som verkligen gett EFFAKT. Och jag provade en hel del på stoet.

Tänk dock på att det är mineralrikt som bara den så se över mineralerna if oderstaten. OCH att det ärrikt på jod så inte till dräktiga ston!
 
Men " örter " är ett väldigt stort begregg.
Hästar äter inte örter utan gräs :confused: Ja min häst äter då inte bara gräs. ( vad räknas till gräs? )Han äter jättegärna Maskros, Snärjmåra, blad från Hagtornsbusken, bär och blad från vår Nyponbuske. Torkar gärna dessa saker och ger hästarna på vintern som extragodis. Vi ger ju dem äpple tex på vintern. Varför inte öppna naturens skåp och ge dem torkad Maskros, Nässla, Nypon mm. Ge mig en orsak varför de inte skulle må bra av detta.
Nä, örter är ett för brett ord för att bara slänga ur sig sådär.
 
Håller då verkligen med!
min hästs favorit utöver maskros är saftiga tistlar,
sådana som brer ut sig längs marken, inte dom som växer
uppåt.
 
Nedanstående är taget från samma föreläsning som jag hänvisar till ovan:

"Hästen är i grund o botten en GRÄSÄTARE. Under alla miljontals år har hästens föda bestått i huvudsakligen av GRÄS. I en studie i Camargue såg man att hästarna föredrog över 90% gräs eller halvgräs. Detta även om det var lite gräs i förhållande till annan växtlighet tex örter. Hästar äter inte örter, möjligen kan dom ta en och annan men mer är det inte." C Planck genom "Gammeln"

Du får påpeka det för C Planck, eftersom det var hennes åsikt!!!! :smirk:

Jag kan själv tänka mig att ge örter till min häst, om jag ser ett specifikt behov, men jag skulle inte ge det bara för att jag känner för det.

mvh Jessica
 
I studien nämns också att hästarna undvek örter med undantag för maskros, rölleka och svartkämpar. Av vilka jag bara skulle känna igen den förstnämnda...

Jag tycker att frågan är ganska ointressant om man ser till perspektivet. Gräs (eller halvgräs, som jag faktiskt inte heller vet vad det är :D) är kanske det hästen föredrar om den ges möjlighet att välja och vraka. Beroende på var man har sin häst så får den lov att ändra sina preferenser. Med tanke på att så gott som alla hästägare kompletterar sin hästs foderstat med havre (kärnor/frö, definitivt inte naturligt), pellets (hm), produkter från sockerframställningen och extraherat sojamjöl mm så tycker jag nog ändå att örterna i foderstaten kan få passera. De kommer säkert tvåa på Camarguehästarnas lista... Till vad räknas förresten baljväxter som luzern och klöver?

Vidare har ju flera/vissa örter konstaterade läkemedelseffekter, även om det är en riktig djungel av oseriösa försäljare och preparat som man först måste lära sig att undvika. Problemet tycker jag snarare är inställningen "allt som är naturligt är ofarligt", för så är det ju inte alls. Man måste veta vad man behandlar mot och varför, oavsett val av "läkemedel". Likaså är det viktigt att tänka på att flera/vissa örtpreparat interagerar med vanlig medicin och kan ställa till det rejält för hästen.

Vad gäller den ursprungliga tråden, som väl handlade om hästar med dålig hornkvalitet, så är det vetenskapligt konstaterat att biotin inverkar positivt.
 
Problemet tycker jag snarare är inställningen "allt som är naturligt är ofarligt", för så är det ju inte alls. Man måste veta vad man behandlar mot och varför, oavsett val av "läkemedel". Likaså är det viktigt att tänka på att flera/vissa örtpreparat interagerar med vanlig medicin och kan ställa till det rejält för hästen.

Håller helt med.

Det är viktigt att man vet vad man stoppar i sin häst och varför. Man ska inte bara köpa samma som boxgrannen ger bara för att det verkar fräckt. Och det gäller för alla fodermedel inte bara örter o dyl.

Jag tycker att man ska kunna redogöra, i varje fall för sig själv, för alla ingredienser i hästens foderstat.

mvh Jessica
 
Ja, ja vad skall man säga. Jag förstår er syn vad gällde örter som läkemedel. Är inte emot det iheller om man vet vad man sysslar med och efter veterinärkontroll. Men det var inte örter för medicinalt bruk vi pratade om. Vi pratade om örter som hästen väljer att själva plocka i hagen. Enligt C.Planck åt inte hästar örter. Fel säger jag.
De gillar örterna i vår hage och där finns massor med "gräs " att välja också. De gillar nog variationen av att kunna plocka lite olika.

Jag tycker att man ska kunna redogöra, i varje fall för sig själv, för alla ingredienser i hästens foderstat.

Men redogöra för precis allting är det inte lite nitiskt. Jag räknar då inte in i foderstaten lite äpple och morötter mina hästar får extra. Inte heller om jag ger lite extra Nypon eller nässla ett tag.
Nypon innehåller mycket C-vitamin och de älskar att få det på vintern.
 
klöver tillhör "örter" nästan all slags "ogräs" också..t ex älgörten som växer hejvilt överallt i diken, som är både smärtlindrande och antiinflammatorisk OCH bra för magen...

Så jag vet inte vad jag skall tro om CP:s utlägg...lägger du morötter och hö bredvid varandra kan man ju tro att hö inte är åtråvärt :confused:

Jag har en hage(eller den är delad på 2) i den "andra hagen" är det såpass surt så det går inte att odla någonting där, men det är så mycket olika örter som växer där istället...nu när det börjar spira i backen så springer bokstavligt hästarna i full rulle dit bort först, där går dom några timmar för att komma tillbaka till den "vanliga" hagen med gräs igen....så NÅT attraktivt finns ju där iallafall....
 
Så här års blir mina hästar lyriska över nästan vad som helst... Kraven är att det ska vara litet och grönt och härstamma från jorden! Finns det tillräckligt med sådant så ratas iallafall höet. Förmodligen är det örter de äter, vår hage är nämligen värsta attraktionen för halva Sveriges botaniker som älskar att botanisera bland alla olika växter som finns där. Själv känner jag inte igen dem (växterna alltså, (en botaniker känner jag vid det här laget igen på mils avstånd) så det lär varken vara gräs eller maskrosor)...

Jag tycker också att det låter konstigt att hästar skulle undvika örter. Men visst, jag brukar aldrig ha mina hästar på odlad vall utan i "kulturmarker" där den "äkta" grästillgången kanske är begränsad. Min uppfattning är dock att maskrosor, nypon och kardborrar är rena godiset för de tre havremopparna ute i hagen.

Vad gäller hö så är det nog tveksamt om det är jämförbart rent smaksmässigt med gräs? Det är ju inte heller alla hösorter som enbart består av gräs. I en helt annan studie där man låtit hästar välja mellan blött, lite torrare och torrt ensilage samt hö valde alla hästarna det blötaste alternativet först. Så hö i all ära, men gott är det nog inte...

Däremot är väl inte hästar bra på att skilja ut vad som är nyttigt eller ej? De lär sig tydligen inte att undvika sådant som de far illa av som flera andra djurarter gör.
 
Däremot är väl inte hästar bra på att skilja ut vad som är nyttigt eller ej? De lär sig tydligen inte att undvika sådant som de far illa av som flera andra djurarter gör.

Men där tycker jag du är lite fel ute, smörblommor t ex ratar dom och dom är inte nyttiga i en hästmage..hästar är ju experter på att pilla ut t ex grusmineraler och andra saker dom inte vill ha..iofs är inte mineralerna giftiga, men tydligen inte smakliga. Hästar föredrar ju dessutom beska bittra smaker före sött, tvärsemot vad de flesta tror.
 
Lånar en svarsknapp..

Jag har haft turen att utan ansträngning kunnat utföra ett 'örtexperiment'. När jag flytatde hit var nämligen vallen i vinterhagen nyinsådd med en örtblandning. meningen var att bondens får skulle käka dem men sen kom jag och snodde marken :angel:

I vilket fall, så hade jag då en hage med dels klassiska 'ogräs' som maskros, kvickrot och en massa olika grässorter jag inte ens minns namnet på. Samt insådd klöver och insådda örter i en salig blandning. Och utan att direkt ha kunnat artbestämma alla örter så var det faschinerande att se hur hästarna valde vad de åt. Vissa saker ratade de helt (bland annat nåt som hade blåa blommor, vetefan vad det är men nåt ur den där örtinsådden), men sen blandade de rätt vilt. Dvs de plockade lite här och lite där.

Samma sak på betet. betet är i tre delar, en del med 'naturbete' dvs det har växt fritt utan påverkan, dels en del som är sådd för ganska många år sedan och sen bara slagits/betats, och så en del med insådd klövervall för höproduktion. Jag var SÄKER på att hästarna skulle formligen dammsuga klöverdelen det första de gjorde. Men icke, utan de betade jämnt över hagen, plockade lite här och lite där och valde verkligen från alla sorters gräs som växte där, både spätt nytt gräs, högre robustare gräs och dessutom melland e olika gräs/blom/örtslagen.

Så jag vetesjutton om jag riktigt 'köper' att hästarna inte själv väljer att äta örter. Mina lider INGEN brist på betet och kan utan att bli hungriga rata det som inte passar.

Av det jag känner igen så ratar de däremot konsekvent all slags lav, renmåra, tistlar utom vid blomingstid, älgört/älggräs, brännässlor och så den där växten jag alltid glömmer vad den heter, men som är lågväxande, gula pistillblommor som luktar STARKT om man rullar dem mellan fingrarna..?

Nypon växer det hos pappa, och alla hästar som nånsin bott där har varit tokiga i nyponbuskarna.

Mina äter för övrigt bark, kvistar och skott även sommartid med gott om bete.
 
Älgörten äter inte mina heller när dom växer fritt, men plockar jag och lägger in i boxen smaskar dom i sig mer än gärna :confused:
 
Älgörten äter inte mina heller när dom växer fritt, men plockar jag och lägger in i boxen smaskar dom i sig mer än gärna

Lägger du in den torr eller färsk?
vad har de MER i boxen att välja på?

Torrt äter mina en hel massa de inte rör färskt, t ex nässla är himla poppis torkat och BLÄ färsk eller torkad i hagen (dvs om jag går och liar ner nässlorna som tar över delar av vinterhagen rör de dem inte ens när de torkat), men torkat i BOXEN så beter de sig som det är rena godiset. Jag misstänker att det är för det i boxen framstår som godare än det övriga som står på menyn?

På HÖSTEN däremot när det bara är 'skräp' kvar då går de nerliade nässlorna ner med blixtens hastighet ihop med tistelstänger och annat som ratats en hel sommar.. Tror det är samma sak där, plötsligt framstår de som godast på menyn..

Skulle iofs vara intressant att lägga in torkat gräs (inte hö utan bara lite gräs som torkat), torkade nässlor, torkade blad etc och se vad de väljer. fast det ids jag inte..

Dock aldrig provat ge dem älgört, eftersom de undviker den in absurdum. Inte ens när hagen är HÅRT nedbetad rör de älgörten, inte heller när den är nervissnad och det enda utom jord som är kvar. Så jag har känt att 'nej, det där tänker jag inte försöka få i er i någon form'. En betesinackordering jag hade var dock tokig i älgört och glufsade i sig den FÖRE allt annat inkl klöver. Så smaken skiljer sig tydligen ;)
 
Hästar väljer ju dom örter om dom behöver, vilket kan vara orsaken till att vissa är tokiga i en ört som andra inte ens nosar på....
 
Jo, men jag har svårt att tro att av två hästar som båda står på uträknad foderstat utefter individuella behov (med tabellvärdeskunskap i botten) och äter samma foder etc kan ha så olika 'behov' så att den ena är 'knäpp' i älgört och den andra inte. jag tror det i mångt och mycket handlar om individualism vad gäller smak. Jämför med vilket annat djur som helst, inkl människan, så har olika individer olika 'smak' för olika saker..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: warg
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
617
Senast: Miingla
·
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 107
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fråga?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp