oerfaren häst?

R

Ralli

Mammas väninna har köpt en häst(som vi rider lite emellanåt) som inte kan nånting om ridning eller sånt (hästen alltså!). Han ärväldigt känslig i sidorna så min första fråga är: Vad kan man göra för att hästen inte skall sparka upp mot en nar man ryktar den? På huvudet kan man inte så nån Irritation men som sagt så sparkas han. Vi har redan lyckas luska ut hur han kan hoppa upp på honom så att han står stilla och att rida in honom går jättebra!Fråga gärna fler frågor och ge också andra tips!

TACK PÅ FÖRHAND!
H:Sofie

Sv: oerfaren häst?

Spontant känner jag att en så ung och oerfaren häst borde ridas in och hanteras av mer erfarna människor än er, som det låter.

Man kan inte träna och rida i en ung hkänslig häst baserad på tips och tricks från buke... Kontakta en tränare snälla, innan någon blir skadad...

det är ingen unghäst utan en gammal travare. Vi är visserligen inte experter, men vi kan lära hästar ordentligt och säger till åt den om den gör nåt som den absolut inte får göra. Vi har hjälp av en expert av så kallade problemhästar. detta är ju ingen problemhäst på det sättet men är ju inte heller en helt vanlig travhästsom skall bli inriden. Det är också hon experten somhar hjälpt oss om hur vi skall få honom att stå stilla när man sitter upp.

Vi är visserligen inte experter, men vi kan lära hästar ordentligt och säger till åt den om den gör nåt som den absolut inte får göra. /QUOTE]

Om ni kan det skulle ni ju inte be om hjälp för så 'simpla' saker, eller hur?!
Ta hjälp av någon kunnig hästmänniska så det inte blir värre!

Ja, en expert på problemhästar borde verkligen ha hjälpt er med sparkandet när man borstar sidorna. Men eftersom du frågar här antar jag att ni inte fått hjälp med detta.
Det låter för farligt för en "amatör" tycker jag...

Tack så hemskt mycket ni som har hjälpt.:( Vi KAN faktist om hästar (inte kanske jag så hemst mycket men mamma och ägaren) och det var bara ett exempel det jag sa. Ni får säga er åsikt men ni kan ju säga det på ett snällt sätt också!:mad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 140
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka