Öppnad hösilage?

K

Kerplunk

Vi har köpt små balar med hösilage (35kg).
Hur länge vågar man ha en sån öppen?

Sen kommer det inte vara några problem eftersom vi kommer göra åt en bal på ca 1½ dag.
Men nu i början när vi håller på och vänja dom... Då går det ju åt mycket mindre.
Kan den stå öppnad i några dagar? Och hur förvarar man den bäst?
 
Vi förvarar balarna på logen där det är kallt men regn och snöfritt. Andra stall förvarar direkt utomhus (även öppnade). Nu när det är kallt håller det längre men man brukar säga att normaltiden är ca 4 dagar. Är det väldigt varmt kortas den naturligtvis. Var noga med att lukta på det så att det inte blivit dåligt.
 
Jag har komoisar som har 400 kg's balar till 2 hästar, dom har dom drygt 2 veckor och balarna blir inte förstörda alls...på vintern vill säga..på sommaren fodrar dom hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
461
Senast: tara
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 176
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp