Öm på ena sidan av halsfästet

super

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet. Först trodde jag det bara var i huden som att han blivit bränd av något men nu upplever jag även att det är ömt i muskeln. Han är inte halt eller påverkad i övrigt. Har smörjt med lite lindrande gel för huden och jag upplevde att han tyckte det var skönt. Har faktiskt aldrig råkat ut för något liknande så undrar om någon annan har sett något liknande. Han har för några år sedan dragit av nackbandet men det yttrade sig inte alls på samma sätt. Naturligtvis är min ordinarie vet skadad och i nuläget bedömmer jag inte att det behövs åka in akut eftersom allmäntillståndet är bra. Men tips och tankar emottages gärna!🤗
Film:
 
Har han fått en spark? Eller går han ensam? Blivit biten av något?
Han är inte svullen eller har några märken och går med bästa snällaste kompisen som han basar över så känns väldigt osannolikt. Huden känns som brännskadad och oelastisk eller hur man ska beskriva. Mycket öm och känslig för beröring.
 
Vi har inte några otrevliga växter på betet vad vi sett iaf. Har inte hittat något ställe där det är extra svullet eller likande.🤔
Skumt... Vore det ett ormbett borde det ju vara rejält svullet och hästen förmodligen ha feber och vara allmänpåverkad. Getingstick kan ju också vara väldigt otrevliga, men även då borde det väl vara svullet. Det var därför jag tänkte på någon växt. Men har nog ingen bra gissning då, tyvärr. 🤔
 
Skumt... Vore det ett ormbett borde det ju vara rejält svullet och hästen förmodligen ha feber och vara allmänpåverkad. Getingstick kan ju också vara väldigt otrevliga, men även då borde det väl vara svullet. Det var därför jag tänkte på någon växt. Men har nog ingen bra gissning då, tyvärr. 🤔
Ja det är verkligen jätte märkligt, har aldrig sett något liknande faktiskt! Därför jag efterlyste erfarenheter här. Var en på fb som hävdade att deras häst hade enligt öm där när den höll på att ramla under ett tandläkarbesök. Min häst drog av nackbandet på beter för några år sedan så möjligt att han vurpat på något sätt nu oxå.🤔
 
Den kan ha sträckt sig ordentligt, gått omkull osv. Inte lika lätt att se nu när det är torrt i hagarna och gräs om de har druttat omkull. Min ena ettåring skulle slå bakut och hejsan hoppsan låg hon på marken och det är inte ens halt i marken 🤷‍♀️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp