öka lite!

Lydia

Trådstartare
Jag behöver hjälp med foderstaten! Har inget program där magnesium räknas..

analys:
TS 47 %
Smb prot, foder 32 g/kg foder
Energi, foder 4,4 MJ/kg foder
Kalcium 2,1 g/kg foder
Fosfor 1,2 g/kg foder
Magnesium 0,6
Kalium 9,9 g/kg foder

Dollar har gått på 55 MJ i en vecka (innan dess gick hon på samma foderstat, i ett par veckor, förutom att hon inte fick müslin). Hon har varit "tjock" i somras, och i höstas. Har äntligen fått henne att se bra ut *ler* Men nu behöver hon inte gå ner mer alls, utan ska hålla sig exakt såhär eller något gram tyngre.

11 kg ensilage
1 kg halm
0,1 kg korn
0,1 kg müsli
..den foderstaten har hon alltså gått på nu.
(plus lite frukt/morötter).

Hon börjar bli lite för smal nu. Hur mkt bör man öka? Hon är inte mager, men hon smalnar av på den foderstaten.
Hon rids/motioneras 5 dagar/vecka kan man väl räkna. Inte så hård motion ("lätt ridning" eller något?), förutom löshoppning ca var 14:e dag som är rätt "hård" för henne. Men annars är det lätt motion (dressyrpass 45 min, lugna uteritter mm).
Hon är hälften fbl.
Hon är under muskeluppbyggnad fortfarande.
Jag vill ge lite halm (tex 1 kg), och så mkt silage som möjligt, men ändå lite "skrammel" i krubban så hon slipper springa hundra varv i boxen när de andra får mat..

Silage, korn, havre (kross), betfor är "gratis". Vill undvika betfor helst. Har inte provat att ge henne havre, men förra ägaren sa att hon var en sån häst som inte funkade på havre.
Müslin vill jag ge. Vill köpa vitaminer nu också, men det kan vara bra att se om jag behöver mineraler eller inte, så jag vet när jag handlar vitaminer.
Hon väger ca 410 enligt måttbandet från Hööks..

Någon som känner sig manad?

(gärna en foderstat även för "mer motion" och en för "vila")

Muslin: Eggermans Örtmüsli: 13,3 MJ, 77 g smb rp, ca 15, P 5, mg 2,5, (kalium såg jag ingenstans).
 
Hej nu har jag räknat lite och jag tycker nog att hästen borde ligge på ialla fall runt 60 mj. Ett förslag e:
12 kg hösilage
1 kg halm
0,1 kg havre
0,1 kg korn
50 g Krafft miner grön
Ger: 60 mj, 401 smrp, 34 ca, 19 p och 12 mg.
smrp/mj kvot: 6,7
ca/p kvot: 1,8
ca/mg kvot: 2,8

Vid vila kan du ge:
10 kg hösilage
1 kg halm
0,1 kg korn
50 g miner grön
Ger: 50 mj, 328 smrp, 30 ca, 16 p och 10 mg.
Smrp/mj kvot: 6,6
ca/p kvot: 1,8
ca/mg kvot: 3,0
 
Fast jag vill ge müslin också (det är massa örter i). 0,1 müsli "måste" in i foderstaten :crazy:
Trodde att jag hade skrivit det :o
 
fast när jag räknade på foderstaten själv så blev det rätt stor skillnad ändå (allt är ju relativt :P )?

Om jag ger 0,2 korn 0,1 müsli tex, funkar det? ( och 1 kg halm?).

Halmen har varit pressad på storbal, men sen "uppriven" igen för att göras om till småbal. Har inte sorten i huvudet, men det är inte havrehalm iaf. *glömsk* Är nästan säker på att det är kornhalm (men det är inga "korn" kvar, utan bara strån).

Hon går som sagt på 55 MJ nu, men har minskat i omfång på det. Men jag vill inte att hon ska öka massor i vikt heller.. Hmm, nästa år lär det vara lättare, när man har mer koll på vad hon funkar på...
 
Öh vet inte. :cool: Ditt silage är ju så bra att du bara kan ge av det väl? Och mineralbehovet kan du täcka med rena mineraler kanske..? Och så pass lite krafftfoder kan väl inte ställa till det? Vad är det du funderar över? Siffror tack! :D
 
hehe, jag är nybörjare vad gäller analyser (men har ju mkt erfarenhet från att fodra med ögat..).

Har räknat på 60 MJ nu, och då blir det såhär:
61,03 MJ
407,7 SmRp
29,78 Ca
17,04 P (= Ca/P-kvot på 1,75)

Då är det: 12 kg silage, 0,1 kg müsli, 0,2 kg korn och 1,5 kg halm (räknat som 3 MJ/kg).

Jag vill ge henne lite skrammel i krubban så hon inte springer sönder hela bädden när de andra får kraftfoder.. Och morötter osv är krånglingare och dyrare än kraftfodret! :eek: Och så vill jag ju ge örterna.. (egentligen hade jag velat ge 0,2 kg örtmusli, men hon får nöja sig med 0,1 *s*)

Kan du, som har bättre koll... hjälpa mig med magnesiumkvoten (räknar man kalium också?).
Kaliumet är 0,6 per kg foder på silaget, müslin vet jag inte?

Vilken tur jag har som har ett silage som passar så bra till pållen (det ingår i hyran :bump: ). Inte LIKA kul för dem som har 600 kg halvblod som inte är så superhungriga av sig..)
 
För kalciumbehov, 61 MJ x 0,4, för fosfor x 0,3 och magnesium x 0,15.

Korn har 1,1 g mg per kg foder. Halm har jag inte så mkt pejl på.. men nog finns det iaf 0,5 g Mg per kg.. Sen plussar du ju iaf ihop allt.. Sen så kommer jag ihåg att jag skrev till dig på Mule att du hamnade lite under på fosfor o magnesium.. nåt gram.. Det ska inte spela ngn roll när det är så pass lite.. Så oroa dig inte.
 
Om jag ger 13 kilo silage, 0,2 kg korn, 0,1 kg müsli, 1 kg halm, som jag inte räknar, ger det ca/p 1,7 och smrp/MJ 7,2 och ger 61 MJ och 440 sm rp. Jag ska försöka räkna ut magnesiumet sen också :crazy: Fast Nina trodde att jag skulle klara mig ok med magnesiumet och fosforen, fast ligga straxt under underkanten..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: Acto
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 909
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 020
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 944
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Sidepull nosdel, hur stor skillnad?
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp