Odlings/foderkunniga - hjälp!

V

Vildvittra

Är detta verkligen rimligt?

Vi tar hö själva och tänkte i år även ge hästarna lite hösilage under de kalla månaderna varför jag pratade med en grannbonde (fd. kobonde) som tar mycket foder. Han hade precis slagit en vall som jag kunde få köpa från så jag gick dit precis innan de skulle plasta och tog prover för att skicka in till analys. Vallen var väldigt fin med mycket gräs, rel. nysådd, första eller andra års vall (ska fråga honom) och det var "vanligt" gräs, timotej och lite klöver i. Den slogs 16/6 vilket ju inte är supertidigt men inte speciellt sent heller (bor i Värmland). Det var molnigt när de slog och dagen efter blev det sol. Det regnade inget i den. Jag tog prover över hela vallen, ganska mycket som jag lade i en påse, sög ur all luft och lade i frysen tills jag kunde skicka det (det var helg precis).

Döm om min förvåning när jag får tillbaka analysresultaten och det smältbara proteinet är följande:
38 g/kg ts och 19 g/kg foder
(MJ 5,8 g/kg foder)

Jag tänkte att det måste ju vara något fel och ringde labbet (Hjortens lab i Östersund) men de sa att inget var konstigt med provtagning etc.
Sådana urusla värden har jag aldrig fått förut, inte ens på en av våra gamla ängar som inte varit omsådd på över tio år. Det sämsta jag fått där är 29 g/kg foder och då slog vi jättesent för det bara regnade den sommaren.

Är det verkligen rimligt med så lågt protein?
Jag vill ju verkligen inte köpa dessa balar om det är så att analysen verkligen stämmer, samtidigt har jag ingen lust att slänga ut 500 spänn till på att kolla det igen.

Vad har ni för teorier om detta?

Vildvittra
 
Om dina värden var för hö är du fel ute. 38g per kg ts motsvarar 45g per kg hö! Tänk på att detta är hösilage med 50% ts! Eftersom energivärdet ligger högt så hamnar ju protein energikvoten väldigt lågt vilket ger problem.
PL
 
Ja mina värden var för hö (urusla värden dessutom) och bara med som ett exempel. Jag menar om du/ni tror att det är rimligt att proteinhalten verkligen är så låg eller om det trots allt är nåt fel på analysen. Det verkar ju inte vara speciellt ovanligt att folk har smältbart protein på runt 60 g/kg foder (alltså runt 120 g/kg ts) och jag hade väl hoppats på sådana värden nu när det var en nysådd vall som slogs såpass tidigt. Och vad beror den höga energin på? Att det var lite klöver i eller?

Min fråga är alltså fortfarande om detta är rimliga värden för ovanstående beskrivna vall eller om det kan vara något fel?

Vildvittra
 
Ursäkta mitt tidigare inlägg, tillfällig blackout, värdet per kg foder kan förståss aldrig bli högre än värdet per kg ts. Värdet omräknat till hö skall vara 32g o det är ju ganska kasst, har sett mycket sämre men inte på så tidigt skördat.
PL
 
Det verkar som om du tagit din analys från den slagna vallen innan den plastats och innan hösilaget var färdigt. Därför har du inte fått rätt värden, speciellt inte på din ts. Det är nog tyvärr så att du får göra om analysen när hösilaget är färdigt. Det brukar ta några veckor efter inplastningen.
 
Visst ts kan stiga fram till inplastningen men när det väl är inplastat kan det inte torka mer. Protein per kg ts skall inte påverkas,
PL
 
Flera analysföretag säger att man mkt väl kan ta proverna direkt från fältet, OM man tar dem i samband med inplastningen såklart, och inte en dag innan :P
 
Har bara en liten fråga: Betalade du bara 500 kr för en analys?! Jag trodde det var mycket dyrare!
 
Hm, har jag aldrig hört talas om, men ok det kanske stämmer. Men hur är det med energin (MJ)? Allteftersom hösilaget lagras "konserverar" det sig själv - eller vad man ska säga - och detta påverkar ju sockerarterna i gräset som bryts ned, det borde ju ha en inverkan på energin. Gräs har ju ofta en SRP/MJ kvot som ligger på 10 eller mer, knappast många hö eller hösilage som har det...
 
Det är ju så de (analysföretagen) rekommenderar att man ska göra. Dessutom frös jag det så förhoppningsvis ändras inte ts speciellt mycket.
Självklart tog jag det precis innan plastning.
Dock är inte ts-halten det som är intressant utan proteinet som ju inte ändras.

Detta med energin kände jag inte till däremot, att den ändras efter plastningen. I mitt fall är det ju iså fall ännu mer negativt eftersom kvoten blir ändå sämre om energin stiger mer efter plastning.

Och ja Peter jag blev lite fundersam på din första uträkning då jag fick det till 32 smp om det skulle varit hö, men är ingen expert direkt..

Detta med priset, ja det kostade knappt 500:- ink moms hos Hjortens lab. Analycen tar 545 + moms för att analysera hösilage. Billigt med tanke på hur mycket pengar man sparar på att veta vad grovfodret innehåller och inte behöva köpa extra onödiga kraftfoder, men dyrt med tanke på att jag inte tänker köpa silaget (bonden analyserar inte själv och jag vill absolut ha analyserat).

Kunde köpt öl för pengarna eller nåt :smirk:

Vildvittra
 
(allmänt svar)

Vad ni är duktiga på det här allihopa! Jag är imponerad, är sällan inne på "foder".

Er ska jag fråga om jag nån gång tar analys på höt... :idea: Vem behöver foderexperter när vi har forumet på bukefalos! :bump:
 
Är detta verkligen rimligt?

Det här är en typisk tentamen fråga där man kan få mycket poäng på :d

Rent spontant skulle jag vilja svara kort och konsist: Ja, med de förutsättningar du ger vallen, vilka verktyg du disponerar, dina egna kunskaper (vilka beslut du ska fatta och NÄR du ska verkställa dessa) och sist men inte minst klimatet som vår Herre ger oss. För du har möjlighet att styra näringsvärderna i vallen till viss del. Du kan producera foder som lämpar sig väl för de djur/djurgrupper du har, grovfoderplan. Här finns otroligt mycket att peta i.
 
Visst ts kan stiga fram till inplastningen men när det väl är inplastat kan det inte torka mer. Protein per kg ts skall inte påverkas,
PL

Proteinet kan mycket väl påverkas EFTER inplastning. Det är därför vi helst vill se en analys på halten NH3-N värdet, detta signalerar proteinnedbrytning. Men här gäller det att se upp, för du kan ha höga värden som beror på att NH3 bildas från nitrat, då från växten. Därför vill vi gärna komplettera med VFA (Volitali Fatty Acid) och en hygienanalys.
 
Nedbrytningen av socker höjer kvoten.
Hu mycket energin sjunker under konserveringen beror på sockerhalt o ts-halt
PL

Intressant! Kan du utveckla detta? Jag missuppfattade tydligen och trodde att energin gick upp istället för ned. Hur mycket kan det ändras, och hur spelar tshalten roll? Svar på gräsrotsnivå :D önskas...

Till Gammeln: Jag antar att du menar att om man gjort på nåt annat vis med vallen (sått något annat, slagit vid en annan tidpunkt etc) så skulle värdena blivit bättre, men att det är fullt möjligt att värden stämmer på denna vall nu eller vadå?

Min ursprungsfråga var ju egentligen "kan det trots allt vara nåt fel på analysen, eller är det rimligt med så lågt proteinvärde i en såpass tidigt slagen vall"?

Tar ni alltid prov med borr några veckor efter plastning eller hur gör ni?

Vildvittra
 
Nedbrytningen av socker höjer kvoten.
Hu mycket energin sjunker under konserveringen beror på sockerhalt o ts-halt
PL

Intressant! Kan du utveckla detta? Jag missuppfattade tydligen och trodde att energin gick upp istället för ned. Hur mycket kan det ändras, och hur spelar tshalten roll? Svar på gräsrotsnivå :D önskas...

Till Gammeln: Jag antar att du menar att om man gjort på nåt annat vis med vallen (sått något annat, slagit vid en annan tidpunkt etc) så skulle värdena blivit bättre, men att det är fullt möjligt att värden stämmer på denna vall nu eller vadå? Det är mycket troligt att du med andra beslut hade fått bättre värden. Kanske man gjorde en "lågbudget-gödsling", hur ser markkarteringen ut, behöver den ses över, kanske vallen inte kunde tillgodogöra sig den näring den borde pga dåligt klimat, kanske man skulle ha en annan sortblandning, lämpliga sorter/arter på lämpliga jordar där dom trivs bättre än andra, har du lämplig botanisk sammansättning på vallen för att få önskat resultat, vallens utvecklingsstadie för skörd, hur hanterar du förtorkningen får du onödigt mycket fältförluster, är maskinerna i gott skick och utnyttjar du dom på rätt sätt osv osv. Sist men inte minst, har du tagit ut ditt prov på ett representativt sätt så att det speglar vallens riktighet vad gäller botanisk sammansättning.

Min ursprungsfråga var ju egentligen "kan det trots allt vara nåt fel på analysen, eller är det rimligt med så lågt proteinvärde i en såpass tidigt slagen vall"? Jag tror inte det är nåt fel på analysen men vad du kan göra är ta kontakt med labbet och höra om dom har kvar ditt prov som dom har malt och lagrat i en burk. Isf om du har råd, kan du be dom skicka detta till ett annat labb och se om dom får samma resultat :idea:

Tar ni alltid prov med borr några veckor efter plastning eller hur gör ni?

Vildvittra
 
Tack för svaret!

Det är inte det att jag inte har råd. Hade det varit min egen vall och mitt egna silage så hade jag givetvis analyserat igen. Nu är det ju inte det och då känns det värdelöst att slänga ut pengar på. Kan lika gärna köpa från nån annan som har analyserat redan och i så fall "slänga ut" pengarna på att göra en dubbelkoll.

Finns det någon som känner till någon PÅLITLIG och duktig bonde i Värmlandstrakten som analyserar och får fram bra foder så får ni gärna pm:a mig. Vi kommer (så snart det slutar regna om det nu gör det nångång den här sommaren) som sagt att ta hö själva, så jag står ju inte på helt bar backe, men eftersom jag inte vet när det blir och hur värdena på höet kommer att bli så skulle det vara bra att köpa lite extra (hösilage) att ha som back-up. Med bra värden för häst alltså. Ingen idé att betala för skitvärden när man har tillgång till hö själv.

Vildvittra
 
Jo egentligen vet jag det men eftersom såvitt jag vet de flesta analyserna är baserade på kväve utan att ta hänsyn till ickeproteinkvävet så förenklade jag inlägget. Vid det relativt höga ts värdet på normalt hösilage får man väl normalt sett inte så stor proteinnedbrytning om bärgning plastning sköts rätt? :bow:
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, som rubriken lyder så har jag anledning att tro att den inte stämmer. Jag beställde mitt hösilage från en bekant som är mjölkbonde...
Svar
18
· Visningar
1 691
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp